Az elmúlt évek során jelentősen megnövekedett a kereskedelmi értékesítésen belül az internetes vásárlások részaránya. (A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján az internetes kiskereskedelem volumene egy év alatt 29,2 százalékkal emelkedett.)

Az internetes kereskedelem által nyújtott vásárlás lehetősége általában a fiatal és a középkorúak körében népszerű, az idősebb korosztály körében kevésbé jellemző.

Az internetes vásárlás nemcsak előnyökkel (kényelem, kedvezőbb árak, kínálati bőség, kötetlen megrendelési időpont stb.) járnak a fogyasztók számára, hanem bizonyos mértékű kockázattal is.

Egy adott web áruházban történő vásárláshoz szükséges regisztrációt/megrendelést megelőzően mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a honlapon szerepel-e a web áruházat üzemeltető szolgáltató teljes vagy rövidített cégneve, vagy az egyéni vállalkozó neve, székhelye, adószáma, valamint az elektronikus levelezési címe, illetve biztosított-e legalább egy további elérhetősége (például telefonszám vagy elektronikus bejelentőlap). Tekintettel arra, hogy az megrendelések során általában személyesen nem találkozunk az értékesítést végző képviselőjével, így ezek az adatok elengedhetetlenek, ha bármely okból szükséges a kapcsolatfelvétel, panaszügyintézés. Számunkra eddig ismeretlen kisebb vállalkozások esetén, célszerű meggyőződnünk arról a www.e-cegjegyzek.hu honlap felkeresésével, hogy a honlapon szereplő cég szerepel-e a cégnyilvántartásban, továbbá, hogy nincs felszámolás és/vagy végrehajtás alatt. Sajnos ez a lehetőség csak azon vállalkozások esetében biztosított, amelyek székhelye Magyarországon található. Az előbbi adatbázis felkeresése azért is célszerű, mivel a honlap magyar nyelvű megjelenése és a honlap Domain nevének „.hu” végződése nem jelenti automatikusan azt, hogy az eladó magyarországi vállalkozás/egyéni vállalkozó, sok esetben a web áruházat hazánkban üzlettel nem rendelkező külföldi (más európai uniós vagy Európán kívüli) székhelyű cég üzemelteti. E vállalkozásoktól történő rendelés esetén figyelembe kell venni, hogy a leszállított termék esetén az esetleges kifogások (különböző minőségi problémák; más termék küldése; használati-kezelési útmutatók hiánya, stb.) ügyintézése jelentősen nagyobb többlet idő ráfordítással és költségekkel járhat. A külföldi vállalkozások sok esetben a vételárat átutalással előre kérik, így a termék valamilyen okból történő kiszállításának elmaradása esetén esetlegesen problémák merülhetnek fel az átutalt összeg visszafizetése kapcsán, melynek intézése a kapcsolatfelvétel sok esetben nehézségekbe ütközhet. A vonatkozó jogszabályi előírások értelmében a web áruházak működtetőinek a fogyasztók számára a termékért ténylegesen fizetendő összeget forintban kell feltüntetniük.

A megrendelések esetén általában lehetőségük van a vásárlóknak, hogy a fizetés (PayPass, banki átutalás, banki befizetés, bankkártyás fizetés, utánvét) és a termék átvételének módját (különböző futárszolgálat, posta, személyes átvétel) kiválasszák. A szolgáltatók a banki/bankkártyás fizetés részesítik előnyben, az utánvétes fizetést esetén sok esetben többlet költséget számítanak fel a fogyasztók számára, de elvitathatatlanul ez a fizetési mód választása a legbiztonságosabb a vásárlók számára, hisz lehetőségük van arra, hogyha nem a megrendelt termék és/vagy minőségben kerül kiszállításra/átadásra a megjelölt átvételi ponton, annak ellenértékének kifizetését megtagadhatják.

A megrendeléseink elküldése előtt minden esetben meg kell jelölnünk, hogy az adott web áruház általános szerződési feltételeit (ÁSZF) elfogadtuk, ezt általában automatikusan bejelöljük, annak ellenére, hogy áttanulmányoznánk. Mindenki számára javasoljuk, hogy a megrendelést megelőzően szánjunk az ÁSZF tartalmának megismerésére néhány percet, hisz az lényeges és fontos információkat tartalmaz a megrendelésünk folyamatára, annak teljesítésének feltételeire, határidejére, kiszállítására/személyes átvételére és az esetlegesen felmerülő hibás teljesítés esetén a megrendelő jogaira, továbbá a szerződéstől elállás feltételeire és módjára vonatkozóan.

A megrendelés elküldését követő 48 órán belül a kereskedőnek elektronikus levélben vissza kell igazolnia annak megérkezését, ez általában egy automatikus válaszlevél, amely a megrendelés tényét és annak feltételeit tartalmazza, ennek elmaradása esetén célszerű a web áruház üzemeltetőjét telefonon és/vagy e-mailben meg keresni.

Nagyon fontos tisztában lennünk azzal, hogy internetes vásárlás esetén a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) kormányrendelet alapján úgynevezett elállási jog illet meg bennünket, amelyet a termék átvételét követő 14 naptári napon belül gyakorolhatjuk, néhány kivételtől eltekintve. Ilyen kivétel például, ha a megrendelt CD, DVD és számítógépes szoftver, egészségvédelmi, higiéniai termékek csomagolása sérült.

Abban az esetben, ha a kereskedő nem fogadja el, hogy elállási jogunkkal élni kívánunk, és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában – bírósághoz vagy a lakóhelyünk szerint illetékes békéltető testülethez fordulhatunk.

A külföldi üzemeltetőkkel szemben felmerülő jogviták esetén a vásárlók – jogaink érvényesítéséhez (tanácsadás, idegen nyelvű levelezés stb.) – a bírósági eljárás előtt az Európai Fogyasztói Központ segítségét vehetik igénybe, amelynek tevékenységéről és elérhetőségéről a www.magyarefk.hu honlapon érhető el információ.

Budapest, 2016. február 25.