közbeszerzési kartellek feltárása a közpénzek védelmében
2022 márciusában a Gazdasági Versenyhivatal lezárta egy építőipari közbeszerzési kartell vizsgálatát, javaslatokat tett a koronavírus antitest gyorstesztek tisztességes kereskedelméhez, valamint vizsgálatot indított két nagy elektronikai áruházlánc gyanítható ál-leértékelései miatt.
2022 márciusában a GVH csaknem 43 millió forintos bírságot szabott ki három építőipari vállalkozásra, amiért színlelt versennyel próbáltak megszerezni egy bajai állami beruházást. A tendert kiíró Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal szakembereinek azonban szemet szúrt, hogy a dokumentációkon ugyanazon cég fejléce szerepel, emellett a véletlennel nem magyarázható azonosságok találhatóak az ajánlatok tartalmában is (így bizonyos, részletezett munkadíj- és anyagköltségek minden egyes tételsorukban teljesen megegyeztek), ezért értesítették a Gazdasági Versenyhivatalt. A versenyhatóság rajtaütést tartott a vállalkozásoknál, ahol további közvetlen bizonyítékokat szerzett az összejátszásra. Ezek alapján egyértelműen megállapítható volt, hogy a cégek összehangoltan, közösen elkészített ajánlatokkal próbálták elősegíteni egyikük tendernyertességét, majd – az ajánlatkérő észleléséig – a közbeszerzési eljárás alatt is folytatták a tiltott együttműködést.
Mit jelent a kartellezés?
A kartell, vagyis a versenytársak titkos, piacfelosztó vagy árrögzítő összejátszása a legsúlyosabb versenyjogi jogsértésnek számít, mivel jelentős társadalmi károkat okoz. A kartellek eredményeként ugyanis a fogyasztók drágábban, vagy rosszabb minőségben vásárolhatnak ahhoz képest, mintha érvényesülne a verseny jótékony hatása. A kartellezés ezért minden esetben – piac- és cégmérettől függetlenül – jogellenesnek minősül. A kartellek feltárása, azon belül is a közberuházásokért folyó verseny tisztaságának fenntartása ezért a GVH számára kiemelt feladatot jelent.
A GVH szintén márciusban fejezte be gyorsított ágazati vizsgálatát a COVID-19 antitest gyorstesztek hazai piacán. Az antitest gyorstesztek nem magát a vírust mutatják ki, hanem a szervezet által termelt, a vérben található antitestek jelenlétét. A Versenyhivatal a vizsgálat keretében fogyasztói és versenypolitikai szempontból egyaránt megvizsgálta az érintett piacot és arra jutott, hogy a termékkörről téves fogyasztói elképzelések is kialakulhattak. A GVH ezért javaslatokkal élt a kereskedők felé, hogy többek között kerüljék az antitest-termelődés és a védettség fennállása közötti összefüggésekre való utalásokat, illetve egészségügyi szakemberek, ismert személyek, influenszerek alkalmazását.
Odafigyel a GVH, hogy az akciók ne csaphassák be a fogyasztókat
A hónap során a GVH emellett vizsgálatot indított két elektronikai nagyáruházlánc, a Media Markt és az Euronics üzemeltetőivel szemben, mivel akciótartási gyakorlatuk megtéveszthette a fogyasztókat. A Versenyhivatal ugyanis azt valószínűsítette, hogy mindkét kereskedő egyaránt tisztességtelen módon hirdetett a honlapján akciósként egyes elektronikai eszközöket (pl. hűtőt, televíziókat), miközben a termékek eredeti (nem akciós) árait korábban csak kivételesen, átmeneti jelleggel alkalmazta. Az eredeti árak így valószínűsíthetően nem minősíthetőek az akciót megelőző időszak jellemző árainak, vagyis a hozzájuk képest ígért kedvezmények megtévesztőek lehettek a fogyasztók számára. Az eljárások egyike időközben már lezárult: az Euronics elismerte a jogsértést és összetett kötelezettségcsomagot vállalt a jövőbeli jogsértések elkerülése, illetve a fogyasztói tudatosság erősítése érdekében.