2024. 09. 06.

GVH Podcast

A Gazdasági Versenyhivatal hivatalos podcast csatornája körüljárja a versenyjogi és piaci trendeket, tájékoztat a magyar gazdaságot és a magyar fogyasztókat érintő hatósági munkánkról, ügyekről, döntésekről. A podcastok első kézből, tapasztalt szakértőktől kínál könnyen befogadható információkat a gazdasági verseny folyamatairól.

30. A piaci verseny, a koncentráció és az innováció alakulása Magyarországon és Európában

A GVH a Magyar Nemzeti Bankkal együttműködésben 2023 végén hozta nyilvánosságra a megújult Versenystatisztika adatbázist (amely ingyenesen elérhető a GVH honlapján), ennek felhasználásával készült el a hazai piaci koncentráció és a verseny alakulásáról szóló elemzés, amely a Verseny és szabályozás 2023 évkönyvben jelent meg, az Európai Bizottság pedig 2024. június 24-én publikálta a verseny elmúlt 25 évben való alakulásáról szóló részletes, EU-szintű elemzését. Ezek apropóján Berezvai Zombor, a GVH vezető közgazdásza és Balatoni András, az MNB Közgazdasági előrejelzésért és elemzésért felelős igazgatója beszélgettek az európai és a hazai versenyfolyamatokról, a piaci koncentráció alakulásáról, innovációról és mindezek gazdasági növekedésre gyakorolt hatásairól. Olyan kérdéseket jártak körül, minthogy mi a kapcsolat a termékpiaci verseny és a makrogazdasági változók (infláció, GDP növekedés) között, milyen intézkedésekkel lehet növelni a termékpiaci versenyt, mekkora a jelentősége az innovációnak a hazai gazdasági növekedésben, illetve milyen módokon lehet elősegíteni az innovációs aktivitás további erősödését Magyarországon.

29. A GVH is aktívan foglalkozik a mesterséges intelligenciával, például a magyar nyelv érvényesülését is vizsgálja

Élénk nemzetközi érdeklődés mutatkozik a Gazdasági Versenyhivatal piackutatása iránt, amit a nemzeti versenyhatóság év elején indított a mesterséges intelligencia hatásait vizsgálja a piaci versenyre és a fogyasztók ügyleti döntéseire. Erről is szó esik a GVH Podcast legfrissebb adásában, amelyben Dr. Tóth András, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese, a GVH Versenytanácsának elnöke beszél arról is, hogy mesterséges intelligencia technológiák alkalmazása az úgynevezett kis nyelvek, például a magyar nyelv érvényesülését is befolyásolhatják, azáltal, hogy az öntanuló rendszerek jellemzően a nagy világnyelvekből „táplálkoznak”.

28. Versenyhátrányt okozhat Európának a mesterséges intelligencia túlszabályozása

Augusztus elsején lép hatályba az Európai Unió átfogó, mesterséges intelligenciát szabályozó rendelete, az úgynevezett AI Act. A jogszabályt több lépcsőben kell alkalmazni, az ilyenkor megszokott procedúra értelmében 24 hónap múlva, azaz 2026 közepén válik csak kötelezően alkalmazandóvá. Erről is szó esik a GVH Podcast legfrissebb epizódjában, amelyben Dr. Tóth András, a Gazdasági Versenyhivatal elnökhelyettese, a GVH Versenytanácsának elnöke beszél arról is, hogy miért érzékelünk ekkora „hypot” a mesterséges intelligencia technológiák körül, illetve, hogy a versenyjog, mint jogterület, képes-e lekövetni a turbulens technológiai fejlődést.

27. Mi a célja a Gazdasági Versenyhivatalnak a Digitális Tudatosság Programmal?

Sikeres a GVH tudatos internethasználatra nevelő programja

A Digitális Tudatosság Program 2023 őszén kísérleti jelleggel indult, idén pedig már iskolák vagy akár egy-egy osztály is jelentkezhet az oktató programra. (https://www.gvh.hu/gvh/digitalis-tini-program/digitalis-tini-program

A GVH Podcast vendégei, dr. Szalatkay Judit a Gazdasági Versenyhivatal Döntéshozatalt Támogató Irodájának irodavezető-helyettese és dr. Dorkó Dalma vizsgáló, akik a program előkészítésében és kidolgozásában aktívan részt vettek. A műsorban többek között szó volt arról, hogy mi volt a célja a GVH-nak a programmal, az eddigi tapasztalatokról, az oktatási anyag tartalmáról, valamint arról, hogy mit tanácsolnak a szakemberek a szülőknek, hogyan segíthetik a gyermekeik biztonságos internethasználatát.

26. A Gazdasági Versenyhivatal minden esetben foglalkozik a hozzá érkező jelzésekkel

Milyen ügyek kapcsán tud eljárni a Gazdasági Versenyhivatal, azaz mikor van a GVH-nak hatásköre?

A Gazdasági Versenyhivatalhoz évről évre egyre többen fordulnak panaszukkal, jelzésükkel. A növekvő szám egy fontos jelzés, azt mutatja, hogy a fogyasztók továbbra is bíznak a versenyhatóságban. A beérkező jelzések minden esetben alapos vizsgálat alá esnek, azonban ezek jelentős része nem tartozik a GVH hatáskörébe. A GVH Podcast vendégei, dr. Balog Cecília a Gazdasági Versenyhivatal Ügyfélkapcsolati Irodájának a vezetője és az ő helyettese dr. Ottóffyné dr. Benkovics Ramóna többek között arról is beszéltek, hogy mi egy panasznak (jelzésnek) az útja, milyen típusú panasszal fordulnak a legnagyobb számban a GVH-hoz és tisztázták, hogy milyen tartalmú panaszokkal fordulhatnak a fogyasztók a versenyhatósághoz és milyen témák tartoznak más hatósághoz vagy szervhez.

25. Fenntarthatóság és kommunikáció az élelmiszerek esetén

A GVH 2024 januárjában publikálta zöld állításokat vizsgáló piacelemzését, amelynek egyik fókuszában az élelmiszerek álltak. Ehhez kapcsolódóan a GVH Podcast vendége Szöllősi Réka független élelmiszerpolitikai elemző és fenntarthatósági tanácsadó volt. A beszélgetés során Berezvai Zombor, a GVH vezető közgazdásza olyan kérdésekre kereste a választ, mint az élelmiszerek környezetterhelése, ezen belül is az alapanyagtermelés, a szállítás és a csomagolás jelentősége; egy egységes fenntarthatósági jelölési rendszer kiépítésének nehézségei és lehetőségei; a nemzetközi mezőnyben sikeres fenntartható termékek és vállalatok titkai; illetve, hogy az élelmiszeripari vállalatoknak mire érdemes odafigyelniük fenntarthatósági szempontból.

24. Versennyel az infláció ellen, a gazdasági növekedés helyreállításáért

Milyen tényezők okozták a rekordinfláció kialakulását Magyarországon és minek köszönhető a pénzromlás gyors letörése? Milyen okok miatt futott fel, majd zuhant kevesebb mint a tizedére az élelmiszer-infláció alig egy év alatt? Többek között ezekre a kérdésekre is válaszolt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a Gazdasági Versenyhivatal legfrissebb podcast adásában.

23. Fenntarthatóság és reklámok – hogyan kerülhető el a greenwashing, mire érdemes odafigyelni, mi a szerepe az önszabályozásnak?

Mennyire érdekli a magyar fogyasztókat a fenntarthatóság, amikor termékeket, szolgáltatásokat vásárolnak? Milyen szempontokra érdemes odafigyelnie a vállalkozásoknak, amikor reklámjaikban fenntarthatósághoz kapcsolódó üzeneteket jelenítenek meg? Mi a szerepe az önszabályozásnak a greenwashing megelőzésében? A GVH döntései, útmutatói mennyire hasznosíthatók ezen a területen?
A GVH podcast vendége Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület igazgatója, akivel Berezvai Zombor, a GVH vezető közgazdásza többek között ezekre a kérdésekre kereste a válaszokat. A beszélgetés abból indult ki, hogy az elmúlt időszakban egyre fontosabbá vált a hazai fogyasztók számára is a fenntarthatóság, erre reagálva pedig egyre több reklámüzenetben jelentek meg fenntarthatósággal kapcsolatos állítások. Ezek megfelelő kialakítása, a valótlan, félrevezető, rosszul megfogalmazott állítások kerülése kiemelt jelentőségű. A reklámokban megjelenő fenntarthatósági üzenetek ráadásul kedvező hatást gyakorolhatnak a fogyasztók környezeti tudatosságára, viselkedésére vonatkozóan is.

22. Végleges a GVH jelentése az online szálláshelyfoglalási piacról

A hazai online szállásközvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról szól a GVH Podcast legfrissebb epizódja. Berezvai Zombor, a GVH vezető közgazdásza részletesen bemutatja a vizsgálat főbb szempontjait, a GVH javaslatait megalapozó megállapításokat, illetve reagál az észrevételekben felmerült egyes felvetésekre is.

21. A mobiljátékok gyorselemzésének tapasztalatairól és eredményeiről 

A podcast témája az a sweep, amit a Gazdasági Versenyhivatal a mobiltelefonos játékokban előforduló, a fogyasztói döntéseket befolyásoló úgynevezett sötét mintázatok kapcsán végzett, ezek eredményeiről és tapasztalatairól beszélgetünk Dr. Hernádi Júliával, a GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának helyettes vezetőjével.

20. Milyen árfeltüntetési szabályoknak kell megfelelniük a vállalkozásoknak?

Az életünk megkerülhetetlen részét képezi a vásárlás, napi szinten találkozunk árakkal, akciókkal, kedvezményekkel. Mai beszélgetésünkben körbejárjuk, hogy milyen árfeltüntetési szabályoknak kell megfelelniük a vállalkozásoknak és a fogyasztók is adunk tanácsokat, hogy mire figyeljenek oda, amikor vásárolnak.
Az ár döntő szempont a vásárlásaink során, ezért a hirdető vállalkozások különböző kedvezményekkel próbálják magukhoz csábítani a vásárlókat. Egyik ilyen, amikor ingyenes”, „díjtalan”, „térítésmentes” vagy hasonló jelzőkkel hirdetnek egy terméket. 
Gyakori az a manipuláció, amikor árak tömkelegével, áthúzott árakkal zavarják meg a fogyasztókat. Például egyszerre tüntetnek fel egy eredeti árat, kedvezményes árat, akciós árat, árkedvezményes kuponárat, de valójában elhallgatják az akciót megelőző legalább 30 napban alkalmazott legalacsonyabb árat. Mi ezzel a gyakorlattal a probléma? – erre a kérdésre is választ kapunk a podcast adásban.

19. A versenyjogi jogsértések magánjogi igényérvényesítése

Ki és milyen esetben igényelhet kártérítést egy kartellárazás miatt? Milyen folyamatok zajlanak ezen a téren Magyarországon és a többi tagállamban? Milyen irányokban lenne érdemes fejleszteni a kapcsolódó jogintézményeket? Eltántoríthat-e egy kartellező céget az önfeladástól a kártérítésektől való félelem? 
A GVH Podcast Horváth M. András ügyvéddel, a Hegymegi-Barakonyi & Fehérváry Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda munkatársával beszélgetünk a magánjogi jogérvényesítés kérdéseiről.

18. Bevásárlólista funkcióval bővült az ingyenes Árfigyelő rendszer

Új funkciókkal bővült az ingyenesen elérhető online Árfigyelő. A www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető adatbázis már arra is lehetőséget ad, hogy saját bevásárlólistát állíts össze. A többi között erről is beszélt Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a GVH Podcast legfrissebb részében. A GVH elnöke kiemelte azt is, hogy az ingyenesen használható Árfigyelő rendszert a felhasználók visszajelzései alapján folyamatosan fejlesztik. Idővel újabb és újabb funkciók jönnek majd, és hamarosan a figyelt termékek köre is bővülhet a beérkező fogyasztói visszajelzések alapján.

17. Az influencerek reklámtevékenységével kapcsolatban lefolytatott versenyfelügyeleti eljárások tapasztalatai

A nemzeti versenyhatóság legfrissebb epizódjában az influencerek reklámtevékenységével kapcsolatban lefolytatott versenyfelügyeleti eljárások tapasztalatairól és a felelősségi kérdésekről esik szó. A beszélgetés során szóba kerülnek azok a speciális ágazatok is, ahol egyáltalán nem megengedett az influencer reklámozás. A lenti linkeken keresztül elérhető adásban ismét hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások, hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeiken.

16. Miért lehet vonzó a versenyjogi pálya?

Beszélgetés dr. Kéri Istvánnal, a GVH HR vezetőjével - többi között - arról, hogy a GVH-nál hogyan fejleszthetik szakmai és személyes képességeiket a munkavállalók, és milyen lehetőségeket kínál a versenyhatóság a karriercélok megvalósításához.

15. Milyen eljárásokban vizsgálta a GVH a sötét mintázatok megjelenését?

A dark patternek, vagyis a sötét mintázatok olyan online üzenetek, amelyek észrevétlenül veszik rá az embereket nem kívánt döntések meghozatalára, gyakran a pszichológia eszköztárára építve.
Milyen eljárásokban vizsgálta a Gazdasági Versenyhivatal a sötét mintázatok megjelenését? A többi között erről beszélgetünk dr. Szoboszlai Izabellával, a GVH Versenytanácsának tagjával.

14. Beszélgetés a cselekvő és egyre hatékonyabb magyar fogyasztóvédelemről

Eltelt egy év azóta, hogy a fogyasztóvédelem az Igazságügyi Minisztérium szakmai irányítása alá került. Kupecki Nóra, helyettes-államtitkár a beszélgetésben elárulja, hogy egy évvel ezelőtt milyen célokkal indultak neki a feladatnak és mit sikerült ezek közül megvalósítani. Arról is beszél, hogy milyen kapcsolódási pontok vannak a Gazdasági Versenyhivatal és az Igazságügyi Minisztérium között és hogy milyen területeken tudja segíteni egymás munkáját a GVH és az IM?
Szóba kerül továbbá, hogy milyen platformokon tájékozódhatunk a fogyasztóvédelmi kérdésekről. Ezeken kívül az online térben felmerülő veszélyekről és a fogyasztói tudatosságról is szó esik a podcastban.

13. Mi az a 4+1 tényező, amely meghatározza a hazai inflációs folyamatokat?

Miért mondható speciálisnak a magyar helyzet? Hosszú távon milyen szerepe lehet a Gazdasági Versenyhivatalnak az infláció elleni küzdelemben? Milyen eszközök állnak az MNB rendelkezésére?
Berezvai Zombor, a GVH vezető közgazdásza többek között ezekre a kérdésekre is kereste a válaszokat Virág Barnabással, a Magyar Nemzeti Bank monetáris politikáért és pénzügyi stabilitásért felelős alelnökével a GVH Podcast legfrissebb epizódjában. A beszélgetés abból indult ki, hogy a magyarországi infláció tartósan magasnak mondható Európában és régiós összevetésben is. De milyen okok állnak e mögött, továbbá a piaci verseny erőssége vagy éppen gyengesége mennyire játszik szerepet az inflációs folyamatokban? GVH Podcast az MNB alelnökével.

12. A GVH helye a nemzetközi versenyjogi együttműködésben

A GVH ma a nemzetközi versenyjogi közösség elismert tagja. De miért is működnek együtt a versenyhatóságok? Milyen platformjai vannak a nemzetközi kooperációnak? Hogyan lehet egy versenyhatóság sikeresen motorja ennek a nemzetközi szakmai együttműködésnek? Mik a prioritásai a GVH-nak a nemzetközi térben? Többek között ezekről a kérdésekről beszélgetünk Sárai Józseffel, a GVH nemzetközi területének volt vezetőjével, aki a nemzeti versenyhatóság külkapcsolatainak erősítésért folytatott 30 éves közszolgálatért a Magyar Arany Érdemrend kitüntést is megkapta 2022-ben.

11. Mik azok a sötét mintázatok? Hogy működnek és hogy ismerhetők fel?

A "dark pattern"-ek vagyis sötét mintázatok olyan online üzenetek, amelyek észrevétlenül veszik rá az embereket nem kívánt döntések meghozatalára, gyakran a pszichológia eszköztárára építve. Mire figyeljünk és hogyan védekezzünk a sötét mintázatok ellen? A többi között erről beszélgetünk dr. Szoboszlai Izabellával, a GVH Versenytanácsának tagjával.

10. Mire figyeljen az influencer, ha reklámozni szeretne? Hogyan lehet jól megjeleníteni a hirdetéseket?

Adásunkban arról beszélgetünk, hogy az influencerek vagy más néven véleményvezérek egy-egy termék vagy szolgáltatás reklámozásánál hogyan tudnak megfelelni a versenyjogi szabályoknak.
Mióta és miért foglalkozik a GVH ezzel a területtel?  Hallgatóink - a többi között - azt is megtudhatják, hogy az influencernek ki kell-e próbálnia az adott terméket vagy szolgáltatást a reklámozás előtt?

9. Hogyan segíthetnek a magánszemélyek a kartellek feltárásában? Milyen típusú információval érdemes felkeresni a GVH-t?

A kartell megállapodások rendkívül károsak, mivel a versenyt korlátozzák, vagy akár teljesen kizárják és ezen keresztül növekvő árakhoz, illetve a fogyasztók választási lehetőségeinek csökkenéséhez vezetnek. A magánszemélyek is segíthetik egy kartell feltárását és megszüntetését. Mit tehetünk, ha információnk van egy versenykorlátozó megállapodásról?

8. A Gazdasági Versenyhivatal 2022. évi tevékenységéről - 2.rész

7. A Gazdasági Versenyhivatal 2022. évi tevékenységéről - 1.rész

6. Milyen előnyökkel jár, ha együttműködik a Gazdasági Versenyhivatallal?

Beszélgetés Péli-Bencze Márkkal a GVH Felderítő Irodájának vezetőjével az engedékenységi kérelemről és az informátori díjról.

5. Beszélgetés dr. Tóth Andrással, a Versenytanács elnökével a Kortárs magyar versenyjog c. könyv kapcsán:

  • 2. rész: a bírósági felülvizsgálatok tapasztalatai; a magyar és az uniós versenyjog kölcsönhatása 

4. Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központ (ROK): Egységben az erő

Bemutatkozik a Budapesti Versenyügyi Regionális Oktatási Központ: a ROK oktatási és szakmai programok szervezésén keresztül nyújt segítséget elsősorban a közép-, kelet- és délkelet-európai országok számára a versenypolitika, versenyjog és a versenykultúra fejlesztése, valamint a versenyhatóságok munkájának elősegítése érdekében.

      Regional Centre for Competition in Budapest (RCC): Teamwork makes the dream work

3. Milyen forrásokból szerez bizonyítékokat a GVH? Hogyan zajlik egy rajtaütés?

A podcast - a többi között - ezeket a kérdéseket járja körül Péli-Bencze Márkkal, a GVH Felderítő Irodájának vezetőjével.

2. Mi a különbség az ágazati vizsgálat és a gyorsított ágazati vizsgálat között?

Mióta van erre lehetősége a GVH-nak? Milyen megállapításokkal zárult a legutóbbi, hőszigetelőanyagok piacán lefolytatott vizsgálat? Többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk Berezvai Zomborral, a GVH vezető közgazdászával.

1. Beszélgetés dr. Tóth Andrással, a Versenytanács elnökével a Kortárs magyar versenyjog c. könyv kapcsán:

  • 1. rész: a hazai versenyjog fejlődése 2010 óta és a Versenytanács szerepe a jogfejlesztésben