Új fegyverrel a fogyasztók szolgálatában, elindult az Árfigyelő
2023 július elsején élesedett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) online Árfigyelő rendszere, mely a GVH legerősebb fegyverének bizonyult az infláció ellen folytatott küzdelem során. A rendszer már az első hetekben jelentős népszerűségnek örvendett. Az árfeltüntetési szabályok betartatásával is védi a Hivatal a magyar fogyasztókat.
Július elsején, közel fél éve élesedett az Árfigyelő rendszer. Az adatbázis kialakításának folyamata még márciusban kezdődött, amikor a Gazdasági Versenyhivatal és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium közös munkacsoportot hozott létre. A munkacsoporthoz később az Igazságügyi Minisztérium is csatlakozott, illetve a KSH és az Agrárminisztérium szakértői is fontos szerepet vállaltak a részletes munka során. A szoros versenyhatósági és kormányzati együttműködés gyümölcseként – európai szinten is – kimagasló gyorsasággal alakították ki a rendszert. A GVH online Árfigyelője a hat legnagyobb hazai kiskereskedelmi lánc, összesen 1200 üzletének áraival kezdte meg működését július elején.
Az új ár-összehasonlító rendszer már az első napokban hatalmas népszerűségnek örvendett. Az első egy hét alatt elérte a 25 milliót az összes letöltések száma a rendszer oldalán.
Megtévesztő ruha- és cipőkereskedők?
A Nemzeti Versenyhatóság nyár közepén három online ruha- és cipőkereskedővel szemben indított versenyfelügyeleti eljárást. A Hivatal úgy észlelte, hogy a CCC, az Answear és az About You a vásárlók számára megtévesztően – feltehetően jogsértően – tüntették fel akciós áraikat.
Miért fontos az egyértelmű árfeltüntetés?
Egyes kereskedők számos ravasz trükköt alkalmaznak az árkedvezmény benyomásának keltésére. Ilyenek a felárazás, a gyártó által ajánlott magasabb ár feltüntetése, vagy az akciós árhoz képest magasabb, de soha nem alkalmazott fiktív „eredeti” ár közlése. Gyakori az a manipuláció is, amikor árak tömkelegével vonják el a fogyasztó figyelmét és zavarják meg az ügyleti döntését (pl.: egyszerre tüntetnek fel egy eredeti árat, kedvezményes árat, akciós árat, és árkedvezményes kuponárat). Az így begyűjtött könnyű haszonért, a cégek nem dolgoztak meg, amögött nincs valós hozzáadott érték. Az árakba így beépített többlet az inflációra is felhajtó erővel bír.
Az akciók és kedvezmények mértékének (illetve kiindulási alapjának) valós és világos ismertetése lényeges elvárás a fogyasztók szempontjából, hiszen ez teszi lehetővé számukra a termékárak megfelelő összevetését. 2022. május 28-tól hazánkban is szigorúbb rendelkezések léptek életbe az árfeltüntetés kérdésében. A kereskedőknek egyértelműen világossá kell tenni a fogyasztó számára, hogy mi volt az akciót megelőző legalább 30 napban alkalmazott legalacsonyabb ár és ehhez képest mekkora a kedvezményes ár.