A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a COVID-19 járványra tekintettel 2020. március 19-20-án vírusellenesnek hirdetett termékeket, illetve védőmaszkokat kínáló oldalak, online üzletek kereskedelmi kommunikációs gyakorlatait tekintette át internetes ellenőrzés, ún. sweep keretében PC-n, Android- és iOS eszközökön.
Az e termékek iránt megnövekedett kereslet és a kínálat esetenkénti szűkössége mellett a közösségi távolságtartás (ún social distancing) voltak azok az alapvető körülmények, melyek meghatározták az elmúlt időszakot. Utóbbira is tekintettel webshopok és az online értékesítési csatornák iránt különösen nagy fogyasztói érdeklődés figyelhető meg, így ebben a helyzetben a GVH fontosnak tartotta, hogy gyorsan, általános jellegű rálátást szerezzen a jelenleg alkalmazott kereskedelmi gyakorlatokra, melyre a sweep megfelelő eszköznek bizonyult.
A vizsgálat során a GVH az alábbi kifogásolható gyakorlatokat azonosította:
- több oldalon találkozott olyan állításokkal, melyek “vírusölő", “vírusellenes”, "járványok idején javasolt",“tüdőgyulladás ellen hatékony”, "egészségügyi dolgozók részére készült” jelzővel illettek termékeket, valamint különös hatékonyságra utaló állítást tettek pl. “hatékonyan megelőzhetőek vele a fertőzések, baktériumölő, gombaölő és tuberkolózisölő hatással rendelkezik”, “rendkivül széles hatásspektrummal bír: baktericid, fungicid, virucid és tuberkolocid”.
Ezek az állítások a COVID-19 vírusra történő konkrét utalás nélkül is kelthetik azt a látszatot, hogy a termék különösen hatékony lehet a vírus elleni harcban, holott valószínűsíthetően az állítások megfelelő kutatásokkal történő alátámasztása nem történt meg, élemiszernek minősülő termékeknél pedig a gyógyhatásállítás tilos.
- egyes oldalakon megjelenő, orvosnak látszó személyek ábrázolása, a “dr.XY ajánlásával”, “hatóanyagszakértő ajánlásával” kifejezések alkalmazása különösen alkalmas lehet a fogyasztói bizalom megszerzésére, míg a megjelölt szakértők az esetek egy részében nem valós vagy orvosi diplomával nem rendelkező személyek.
- néhány esetben olyan, a termékek egyedülállóságát hangsúlyozó állítások alkalmazásával találkozott a hatóság, mint pl. "a világon elsőként", "a világon egyedülálló", “a leghatékonyabb megelőző lépés neked és szeretteidnek” melyek alátámasztottsága megkérdőjelezhető.
- több oldal alkalmaz a termékkészletek gyors fogyására utaló állításokat (pl. "Már csak 17 darab van készleten", "Népszerű termék. Több mint 10 vásárló vásárolta meg a héten"), illetve vizuális elemeket (pl. a termékkészlet fogyását illusztráló sáv, visszaszámláló óra, pop-up ablakban megjelenő sürgető állítások pl. "egy terméket éppen most vásároltak meg"), melyek alkalmasak lehetnek a fogyasztót döntéshozatalában sürgetni, elérve, hogy nem feltétlenül átgondolt, számára a legmegfelelőbb ügyleti döntést hozzon.
- több esetben találkozott a hatóság akciókat (pl. 25% kedvezmény, eredeti ár áthúzása mellett akciósként feltüntetett ár) alkalmazó oldalakkal, melyek esetében különösen fontos, hogy az eredetiként feltüntetett ár korábban valóban alkalmazott ár legyen, valamint az, hogy rendelkezzen a várhatóan megugró fogyasztói igényeket kielégíteni képes készletekkel a hirdető.
- előfordult, hogy valamely webáruház ingyenesként, díjmentesként kínált házhozszállítást, ezzel szemben szállítási díjat számolt fel az alapértelmezett opcióként megjelölt utánvéttel fizetés esetén.
- több esetben valószínűsítette a GVH, hogy az adott weboldalakon a fogyasztói véleményeket oly módon moderálják, hogy a negatív véleményeket törlik az oldalüzemeltetők, továbbá több esetben valószínűsíthetően nem valós fogyasztói véleményeket is megjelenítettek.
- két olyan találatot rögzített a GVH, ahol a weboldalakon hivatalosnak tűnő dokumentum vagy használati utasítás jelenik meg, azonban sem az oldalon történő nagyítás, sem a kép lementését követő nagyítás során nem olvasható azok tartalma.
- több esetben nem voltak az oldalakon feltüntve a termékek gyártói/forgalmazói, az azok felkutatására tett kísérletek sem vezettek eredményre, megrendelési kísérlet esetén sem derült ki, hogy pontosan kitől rendelné meg a terméket a fogyasztó.
A GVH felhívja a figyelmet, hogy ezeknél a termékeknél és szolgáltatásoknál a jelenlegi helyzetben fokozottan elvárja, hogy a fogyasztók tájékoztatása tisztességes legyen.
A fogyasztókat kéri, hogy
- ellenőrizzék a kiválasztott honlap megbízhatóságát (pl. nézzék meg, milyen adatok szerepelnek a honlapon a céggel kapcsolatban (valós-e a cég), és az oldallal kapcsolatos fogyasztói véleményeket is az egyes blogokban);
- szánjanak időt a számukra fontos szolgáltatási feltételek megismerésére az ÁSZF-ből;
- tárolják a vállalkozással folytatott levelezést, készítsenek képernyőmentéseket a folyamatról;
- gondolják végig, valóban minden, a vállalkozás által kért adat megadása szükséges-e a szolgáltatás biztosításához, hiszen nem zárható ki az adatok üzleti célú hasznosításának lehetősége sem.
- tudatosítsák, hogy a házhozszállítások esetében is érvényesülniük kell a jogszabályoknak, így például a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet szabályai
A GVH az online áruházak, illetve a termékeket értékesítő egyéb oldalak üzemeltetőitől kéri, hogy mind az oldalak kialakításában, mind az ott elhelyezett tartalmak tekintetében legyenek különös figyelemmel a GVH által közzétett javaslatokra, míg különösen kéri a hirdetések közzétevőinek együttműködését abban, hogy amennyiben tudomást szereznek arról, hogy felületeiken a fentiekkel összhangban nem álló módon népszerűsítenek termékeket vagy szolgáltatásokat, gondoskodjanak azok közzétételének megszüntetéséről.
E kérés összhangban van az Európai Bizottság azon lépésével, mellyel a legnagyobb online platformok (köztük a Facebook, a Google, az Amazon, az Alibaba és az eBay) együttműködését kérte azon termékek hirdetéseinek eltávolításában, melyek a COVID-19 vírusfertőzés megelőzését vagy gyógyítását ígérik. Az Európai Bizottság emlékeztette a platformokat arra, hogy e lépések megtételére őket is kötelezi az európai jog akkor, ha tudomásukra jutnak bizonyos, az oldalaikon megjelenő jogszabályba ütköző magatartások.
E levél kiadását megelőzte az EU-s Európai Uniós Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Network) által közzétett közös álláspont, mely összefoglalja az európai hatóságok eddig megtett lépéseit, az EU legfontosabb fogyasztóvédelmi célkitűzéseit és a legtipikusabb fogyasztóvédelmi jogsértéseket a koronavírus-helyzetben.