Nyomtatható verzió PDF formátumban
A GVH megtévesztő reklám miatt bírságolta meg a Colgate-Palmolive Magyarország Kft.-t
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a mai napon tartott tárgyalásán megállapította, hogy a Colgate-Palmolive Magyarország Kft. (CP) a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított azzal, hogy televíziós reklámjaiban azt állította, illetve sugallta, hogy a Colgate Total fogkrémek valamennyi más fogkrémnél hatásosabbak. A Versenytanács a jogsértő vállalkozást 257 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.
A Colgate-Palmolive Magyarország Kft. széleskörű televíziós reklámkampányban népszerűsítette Colgate Total nevű fogkrémjét. A Versenytanácsnak az alábbi, reklámok keretében elhangzó állítások megtévesztő jellegéről kellett döntenie:
1. A teljes fogorvosi szakma véleményének sugallása
A teljes fogorvosi szakma véleményének sugalló állítások, mint pl.
"Colgate Total. A fogorvosok választása."
, illetve a
"Colgate Total. A fogorvosom választása."
a Versenytanács álláspontja szerint alkalmasak voltak a fogyasztók megtévesztésére. E két kijelentés a mindennapi értelemben azt jelenti, hogy a szakértelemmel rendelkező fogorvosok többsége a Colgate Total fogkrémet választja, holott a Colgate álta készíttetett felmérés szerint is csak kb. 1/6-uk ajánlja a Colgate Total fogkrémet pácienseinek, illetve kb. 1/4-ük használja maga is a Colgate Total fogkrémet. Ebből következik, hogy kb. 5/6-uk más fogkrémet ajánl, és kb. 3/4-ük más fogkrémet használ.
Hasonló álláspontra jutott a Versenytanács a
"A magyar fogorvosok által leggyakrabban használt és ajánlott fogkrém."
állítás vonatkozásában.
2. Kifogásolt elsőbbségi állítások
A reklámok az alábbi elsőbbségi állításokat tartalmazták:
a) " Nincs még egy olyan fogkrém, amely jobb védelmet nyújtana";
b) "Csak a Colgate Total szabadalmazott formulája segít leküzdeni a szájban fellelhető mind a 12 problémát és véd 12 órán át."
Mivel a fenti - felsőfokú jelzőket tartalmazó - állítások olyan kérdésekre vonatkoznak, melyek tekintetében az eljárás során beszerzett tudományos cikkek alapján nem állapítható meg egyértelműen ezen állítások valódisága, így a Colgate-Palmolive magatartása a versenytörvénybe ütközőnek minősül.
3. Kifogásolt egyéb állítás
Mivel a Colgate-Palmolive nem mutatott be olyan tudományos iratot, mely megalapozná a foltok 50 %-os halványítására vonatkozó képességét az említett fogkrémnek, így erre vonatkozó kijelentése kapcsán is az a Versenytanács álláspontja, hogy bizonyítottság hiányában, valamint a versenytársai, illetve a szakértői vélemény alapján a fogyasztók megtévesztése megvalósult.
4. Terápiás hatásra való hivatkozás
"Szinte hihetetlen, de pár hónap múlva nem csak fehérebbek de egészségesebbek is lettek a fogaim"
állítás azzal a következménnyel jár, hogy az eljárás alá vont terápiás (helyre állító) hatással ruházza fel kozmetikai termékét. A Versenytanács álláspontja szerint ezen állítás nem valós, hiszen a fogkrém használatától nem lesznek egészségesebbek a fogak (a már meglévő szuvasodás nem múlik el, és egyáltalán nem is csökken, sőt még a lyukak növekedését sem lehet megállítani vagy lassítani pusztán fogmosással). A fogkefe és a fogkrém együttes használata az egészséges fogak egészségének megőrzését szolgálja, és nem a rossz fogak egészségének helyreállítását. Ez az állítás így valótlan és megtéveszti a fogyasztókat.
Fentiekre figyelemmel a Versenytanács szerint az eljárás alá vont állításai alkalmasak a fogyasztók megtévesztésére. A Versenytanács a jogsértő vállalkozást 257 millió Ft versenyfelügyeleti bírság megfizetésére kötelezte.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma Vj-148/2005.
Budapest, 2006. február 2.
Gazdasági Versenyhivatal
Főtitkárság Kommunikációs Csoport
További információ:
Baráth Erika
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker., Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest 5., Pf. 1036
tel.: (+36-1) 472-8985
fax: (+36-1) 472-8998
email:
Barath.Erika@gvh.hu
http://www.gvh.hu