Sajtóközlemény
Azonnal közölhető!
A Versenytanács elmarasztalta az autópálya-építő cégeket
Összejátszottak a versenytársak
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa csütörtöki határozatában megállapította, hogy a 2002-ben kiírt közbeszerzési pályázatokon résztvevő vállalkozások előzetesen megállapodtak egymás között abban, hogy melyik cég melyik autópálya szakasz kivitelezését szerzi meg. Esetenként abban is megegyeztek, hogy a nyertesek alvállalkozóként vonják be a többieket. A kartell-megállapodásban valamennyi, a kiíró feltételei alapján szóba jöhető, jelentős vállalat részt vett. A kiszabott bírságok összege 7,043 milliárd forint.
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa (VT) 2004. július 22-én tartott harmadik, folytatólagos tárgyalásán hozott, ügyet lezáró határozatában megállapította, hogy a Betonút Rt., a DEBMÚT Rt., az EGÚT Rt., a Hídépítő Rt. és a Strabag Rt. a versenytörvénybe ütköző megállapodást kötöttek. Az egyezség lényege a Nemzeti Autópálya Rt. által 2002-ben meghirdetett autópálya-építési munkák felosztása volt.
A jogsértés miatt a VT az alábbi bírságokat szabta ki:
Betonút Rt. |
2 212 000 000 Ft |
DEBMÚT Rt. |
496 000 000 Ft |
EGÚT Rt. |
496 000 000 Ft |
Hídépítő Rt. |
1 371 000 000 Ft |
Strabag Rt. |
2 468 000 000 Ft |
A bírságok kiszabásának alapja minden vállalkozás esetében az általa elnyert projekt nettó vállalási összege.
A Gazdasági Versenyhivatal 2003. február 18-án hivatalból versenyfelügyeleti eljárást indított annak megállapítására, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. (NA) 2002. augusztusában (az M7 balatonszárszói, az M7-M70 Becsehely-Letenye, és az M3 görbeházai szakaszra) kiírt nyílt, előminősítéses közbeszerzés során az említett vállalatok összejátszottak-e. Az eljárást később kiterjesztette a 2002. júliusban kiírt, majd eredménytelennek nyilvánított ugyanezen szakaszokra vonatkozó meghívásos pályázatra is. A VT a rendelkezésére álló iratok, nyilatkozatok és egyéb bizonyítékok alapján megállapította, hogy a cégek előzetesen felosztották egymás között, hogy melyik pályázó melyik autópálya szakasz kivitelezését szerzi meg, illetve, hogy a fővállalkozó melyik vállalkozást fogja alvállalkozóként bevonni az összesen 59,91 kilométeres, bruttó 160 milliárd forintos építkezés során.
Az áregyeztetésben és a piacfelosztásban megnyilvánuló akarategyezség az eredménytelenné nyilvánítás után fennmaradt a megismételt pályázat során is. Az ilyen típusú kartell az uniós gyakorlat szerint is a legsúlyosabban szankcionálandó versenykorlátozások közé tartozik, mivel közvetlenül és alapvetően torzítja a források hatékony elosztását, és árfelhajtó hatású.
Az összejátszás piactorzító hatása számottevő, mert abban valamennyi, a kiíró feltételei alapján szóba jöhető, jelentős vállalkozás részt vett. A nem versenykörülmények között kialakult árak több évre kiterjedően befolyásolták a magyarországi autópálya építéseket.
A Versenytanács, követve korábbi határozatait, tekintettel volt arra is, hogy a jogsértés közpénzek felhasználását érintette, így annak hatása fokozottan sértette a társadalmi érdekeket.
Budapest, 2004. július 22.
dr. Horváth Anita
Sajtófőnök
Tények és számok
I. 2002. júliusi meghívásos pályázat
- 1.
Meghívás időpontja: 2002. július
- 2.
Meghívott vállalkozások:
-
- a)
Strabag Rt.,
- a)
-
- b)
Hídépítő Rt.,
- b)
-
- c)
Betonút Rt., és
- c)
-
- d)
EGÚT Rt.
- d)
- 3.
Ajánlatok bontása: 2002. július 22.
- 4.
Ajánlatok:
1. táblázat M3 (Polgár-Görbeháza)
Pályázó |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
M3 Görbeháza 2002 Konzorcium |
EGÚT- D-Profil Kft. |
15.854.361 |
x |
Bihar Konzorcium |
Strabag-Hoffman Rt. |
16.952.395 |
|
Tiszántúli Autópálya Építő Konzorcium |
Betonút- Kutas BB Kft. |
18.111.234 |
|
2. táblázat M7 (Balatonszárszó)
Pályázó |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
M7 Balaton Konzorcium |
Hídépítő-Strabag-Penta Kft. |
54.650.000 |
x |
M7 Balaton 2002 Konzorcium |
EGÚT- D-Profil Kft. |
59.996.298 |
|
Balatoni Autópálya Építő Konzorcium |
Betonút- MÁV Hídépítő |
62.970.623 |
|
3. táblázat M7 (Becsehely)
Pályázó |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
Adria Autópálya Építő Konzorcium |
Betonút- Kutas BB. Kft |
14.548.765 |
x |
M7 Zala Konzorcium |
Strabag-Kaiser Rt. |
15.142.041 |
|
M7 Határ Konzorcium |
Hídépítő-Penta-Viadom |
15.000.000 |
|
4. táblázat M70
Pályázó |
Konzorciumok |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
M70 Mura Konzorcium |
Strabag-Hídépítő-Hoffman |
24.355.112 |
x |
Zalai Autópálya Építő Konzorcium |
Betonút-Mélyépítő Bp. |
25.114.937 |
|
M70 Letenye 2002 Konzorcium |
EGÚT-D-Profil |
26.310.232 |
|
- 5.
Eredménytelenné nyilvánítás időpontja: 2002. július 23.
II. 2002. augusztusi nyílt, előminősítéses pályázat
- 6.
Kiírás időpontja: 2002. augusztus 26.
- 7.
Részvételi jelentkezők:
-
- a)
Strabag (valamennyi szakasz),
- a)
-
- b)
Hídépítő- Betonút konzorcium (valamennyi szakasz),
- b)
-
- c)
Egút- Debmút (valamennyi szakasz),
- c)
-
- d)
Betonút [1] (önállóan M3, M7-M70 szakasz),
- d)
-
- e)
Hódút [2] (M3 szakasz)
- e)
- 8.
A beadott ajánlatok:
1. táblázat M7-M70
Pályázó |
Vállalkozások |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
Országhatár Konzorcium |
Hídépítő - Betonút |
47.240.459 |
|
M7-M70 Közös Vállalkozás |
EGÚT- DEBMÚT |
47.532.512 |
|
Strabag |
|
44.879.608 |
x |
2. táblázat M7 Balatonszárszó
Pályázó |
Vállalkozások |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
Szárszó Konzorcium |
Hídépítő - Betonút |
65.158.566 |
x |
M7 Balaton Közös Vállalkozás |
EGÚT- DEBMÚT |
70.700.538 |
|
Strabag |
|
69.114.015 |
|
3. táblázat M3 Görbeháza
Pályázó |
Vállalkozások |
Ajánlat/eFt/nettó |
Nyert |
M3 Görbeháza 2002 Közös Vállalkozás |
EGÚT-DEBMÚT |
18.055.214 |
x |
M3 Konzorcium |
Hídépítő-Betonút |
18.666.000 |
|
Strabag |
|
18.976.627 |
|
Jegyzetek
-
Referencia hiányában nem került előminősítésre.
-
Referencia hiányában nem került előminősítésre.