Kötelezettségvállalással zárult a TESCO-GLOBAL Áruházak Zrt. és a Budapest Hitel- és Fejlesztési Bank Zrt. co-branded hitelkártyája éves kártyadíjának kommunikációját vizsgáló versenyfelügyeleti eljárás. A társaságok a tájékoztatások módosításán túl azt is vállalták, hogy visszatérítik a levont díjak egy részét több tízezer korábbi és jelenlegi ügyfelüknek. A GVH jogsértést nem állapított meg az ügyben, és bírságot sem szabott ki.
A GVH azt vizsgálta, hogy a vállalkozások egyértelmű, megfelelő tájékoztatásokat tettek-e közzé a Tesco Vásárlókártya éves díjára vonatkozó, 2012. április 1-jétől megvalósuló kereskedelmi gyakorlatukban, amikor azt ígérték, hogy a hitelkártya éves kártyadíja 0 forint.
A társaságok ugyan nem ismerték el a jogsértést, ám együttműködésük jeleként komplex, több elemből álló, jelentős mértékű kompenzációs vállalásokat is tartalmazó nyilatkozatokat nyújtottak be.
A GVH a kötelezettségvállalási nyilatkozat tartalmának mérlegelése után úgy ítélte meg, hogy a fogyasztóvédelmi-versenyfelügyeleti aggályok orvosolhatók, így a közérdek védelme hatékonyan biztosítható a vállalások elfogadásával.
A GVH a vállalkozások számára kötelezettségként írta elő, hogy vállalásaik alapján térítsék vissza az éves kártyadíjat
-
azon, korábban Tesco Vásárlókártyával rendelkező fogyasztóknak, akiktől egy ízben 5.100 forint éves díjat vontak le, és az ezt követő egy éven belül megszüntették a Tesco Vásárlókártyájukat (e fogyasztóknál a Tesco Clubcard pont, bankszámlás jóváírás vagy utalvány formájában visszatérítendő – kompenzációs összeg különböző, de minimum 200 forint és összege attól függ, hogy a levont 5.100 forintos éves díj mekkora részét fizették vissza korábban);
-
azon, aktivált Tesco Vásárlókártyával rendelkező fogyasztóknak, akiktől egy évben belül egyszer vonták le az 5.100 forintos éves díjat és még nem szüntették meg a kártyájukat (részükre a Tesco Vásárlókártyán írják jóvá az 5.100 forint éves díjat).
A társaságok a kereskedelmi gyakorlat módosítása körében vállalták azt is, hogy a Tesco Vásárlókártyával kapcsolatos valamennyi kereskedelmi kommunikációs eszközön az éves díjjal kapcsolatos szöveget a következőre változtatják:
„A hitelkártya éves kártyadíja 5100 Ft vagy 0 Ft. Az éves kártyadíj 0 Ft, amennyiben a hitelkeret kihasználtsága eléri a 70%-ot a vizsgálat időpontjában. A vizsgálat időpontja az aktiválástól számított 3. teljes naptári hónap utolsó napja, illetve ezt követően minden évben ugyanezen nap. Első vásárlási tranzakciós kártya esetén, vagyis akkor, ha a kártya igénylésével együtt Részletformáló szolgáltatás keretében termék vásárlása történik: az első évben minden esetben 0 Ft az éves díj, míg azt követően csak akkor 0 Ft az éves díj, amennyiben a hitelkeret kihasználtsága eléri a 70%-ot a vizsgálat időpontjában.”
A kötelezettségvállalások elfogadása mellett szóló körülményként értékelte a GVH, hogy:
-
a kompenzációs vállalás révén nem pusztán jelentős visszatérítést kaphatnak a fogyasztók, hanem a vállalásnak közvetett edukációs és figyelemfelkeltő hatása is lehet a kártyadíj tekintetében;
-
a kötelezettségvállalás túlmutat a konkrét ügyön, nem csak a Tesco Vásárlókártyára vonatkozik;
-
a társaságok a kötelezettségvállalást még a versenytanácsi előzetes álláspontot megelőzően nyújtották be;
-
a vállalás tartalma megfelelő válaszlépésnek minősült a feltárt hiányosságokra és kérdésekre, és megfelelően részletes is volt.
Egy kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsődleges célja a közérdek hatékony védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhető el, hogy a vállalkozás összhangba hozza magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplők számára. A GVH a döntés meghozatalakor értékeli a kötelezettségvállalás elfogadása mellett és ellen szóló körülményeket, figyelemmel az érintett piac sajátosságaira.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/121/2015.
Budapest, 2017. június 6.
Gazdasági Versenyhivatal
Információ
a sajtó részére:
|
További
információk:
|
Nyomtatható verzió PDF formátumban