Nyomtatható verzió PDF formátumban
Vj-189/2004/25
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a HVB Bank Hungary Rt. (Budapest) eljárás alá vont vállalkozás ellen összefonódás engedélyezése iránti kérelem elmulasztása miatt indult eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács az eljárást megszünteti.
A határozat felülvizsgálatát a kézbesítéstől számított harminc napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel kérheti az eljárás alá vont vállalkozás.
Indoklás
I.
Az eljárás megindítása
- 1.
A Gazdasági Versenyhivatal tudomására jutott, hogy a HVB Bank Hungary Rt. (a továbbiakban: HVB Bank):
-
- -
2003. február 24-én kötött szerződéssel átvette az IC Bank Rt. szombathelyi fiókjának betétállományát;
- -
-
- -
2004. szeptember 6-án kötött szerződéssel átvette az AEGON Magyarország Értékpapír Rt. (a továbbiakban: Aegon Rt.) 409 ügyfelét; továbbá
- -
-
- -
2004. október 12-én szerződést kötött a Korona Faktor Pénzügyi Szolgáltató Rt. részvényei 98,7 százalékának megvásárlására.
- -
- 2.
A Gazdasági Versenyhivatal 2004. december 13-án a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló, módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 67. § (3) bekezdése alapján eljárást indított annak vizsgálatára, hogy a HVB Bank elmulasztott-e az 1) pont szerinti tranzakciókhoz - mint vállalkozások összefonódásához - engedélyt kérni.
II.
A tényállás
- 3.
Az IC Bank Rt. 2002. évi mérlegfőösszegének a szombathelyi fiók betétállományához (a továbbiakban: betétállomány) kapcsolódó része 234 millió forint volt.
- 4.
Az Aegon Rt. befektetési szolgáltatási tevékenysége 2003. évi bevételének a HVB Bank által átvett 409 ügyfélre (a továbbiakban: ügyfélállomány) jutó része 60 millió forint volt.
- 5.
A Korona Rt. 2003. évi mérlegfőösszege 4305 millió forint volt, továbbá 2003. évben az alábbi bevételeket érte el:
-
- -
Kamatok és kamatjellegű bevételek: 222 millió forint
- -
-
- -
-Bevételek értékpapírokból: -
- -
-
- -
Jutalék- és díjbevételek: 4 millió forint
- -
-
- -
Pénzügyi műveletek nettó eredménye: -
- -
-
- -
Pénzügyi műveletek nettó eredménye: -
- -
Összesen: 227 millió forint
- 6.
A HVB Bank 2001. február 24-ét követően az 1) pont szerinti tranzakciókon kívül nem valósított meg összefonódást.
III.
A HVB Bank álláspontja
- 7.
A HVB Bank nem vitatta, hogy az 1) pont szerinti tranzakciók összefonódásnak minősülnek. Álláspontja szerint azonban a megszerzett egyes vállalkozásrészek és vállalkozás előző évi nettó árbevétele (illetve a Tpvt. 24. § (2) bekezdése alapján ahelyett figyelembeveendő mutató) külön-külön és együttesen sem érte el az ötszázmillió forintot, ezért azokhoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján nem volt szükség a Gazdasági Versenyhivatal engedélyére.
- 8.
Hivatkozott arra, hogy a Korona Rt. - mint pénzügyi vállalkozás esetében nettó árbevételként az 5) pontban részletezett bevételeknek a fizetett kamatokkal és jutalékokkal csökkentett értéket kell figyelembe venni. Vitatta ugyanis azt az eddigi versenyfelügyeleti gyakorlatot, amely a pénzügyi vállalkozások esetében a hitelintézetekkel azonosan a mérlegfőösszeg tíz százalékát vette figyelembe.
IV.
Jogi értékelés
- 9.
Az IC Bank Rt. betétállománya és az Aegon Rt. ügyfélállománya a Tpvt. 23. § (5) bekezdése alapján vállalkozásrésznek minősül, ezért azok HVB Bank általi átvétele a Tpvt. 23. § (1) bekezdés a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.
- 10.
A részvények 98,7 százalékának megvásárlásával a HVB Bank a Tpvt. 23. § (2) bekezdés a) pontja alapján irányítást szerez a Korona Rt. felett, ami a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.
A küszöbértékek
- 11.
A Tpvt. 24. § szerint:
-
- (1)
A vállalkozások összefonódásához a Gazdasági Versenyhivataltól engedélyt kell kérni, ha az érintett vállalkozások (26. §) előző üzleti évben elért együttes nettó árbevétele a tízmilliárd forintot meghaladja és
- (1)
-
-
- a)
a vállalkozásrész, a beolvadó, az irányítás alá kerülő, összeolvadás esetén az abban közvetlen résztvevő [26. § (2) bekezdés] legalább két vállalkozás - a vállalkozáshoz kapcsolódó közvetett résztvevőkével [26. § (3) bekezdés] együttes - előző évi nettó árbevétele ötszázmillió forint felett van, vagy
- a)
-
-
-
- b)
a vállalkozásrésznek, a beolvadó, az irányítás alá kerülő vállalkozásnak, illetve az összeolvadás ötszázmillió forint alatti nettó árbevétellel rendelkező közvetlen résztvevőinek az a) pont szerint számított nettó árbevételével együtt a befogadó-, az irányítást megszerző-, illetve az összeolvadásban résztvevő ötszázmillió forint feletti előző évi nettó árbevétellel rendelkező vállalkozás és az ahhoz kapcsolódó közvetett résztvevők [26. § (3) bekezdés] az összefonódást megelőző két éven belül összesen ötszázmillió forintot meghaladó előző évi nettó árbevétellel rendelkező vállalkozással összefonódást valósítottak meg.
- b)
-
-
- (2)
A hitelintézetek összefonódásánál a nettó árbevétel helyett a hitelintézet mérlegfőösszegének tíz százalékát kell figyelembe venni. A biztosítóintézetek összefonódásánál a nettó árbevétel helyett a megszolgált díjak értékét kell figyelembe venni. A befektetési szolgáltatók összefonódásánál a befektetési szolgáltatási tevékenység bevételét, a pénztárak összefonódásánál a tagdíjbevételt kell figyelembe venni.
- (2)
- 12.
Az IC Bank Rt. betétállományhoz kapcsolódó 2002. évi mérlegfőösszegének tíz százaléka 23 millió forint volt, vagyis nem érte el a Tpvt. 24. § (1) bekezdés a) pontja szerinti ötszázmillió forintos küszöbértéket. Ezért a betétállomány megszerzéséhez - figyelembevéve azt is, hogy a megszerzését megelőző két éves időszakban a HVB Bank nem valósított meg összefonódást - nem szükséges a Gazdasági Versenyhivatal engedélye.
- 13.
Az Aegon Rt. befektetési szolgáltatási tevékenysége 2003. évi bevételének az ügyfélállományra jutó része önmagában (60 millió forint), és a HVB Bank által az ügyfélállomány megszerzését megelőző két éven belül megvalósított összefonódással (IC Bank Rt. betétállomány megszerzése) együtt (60+23=83 millió forint) sem haladta meg az ötszázmillió forintot, ezért az ügyfélállomány megszerzéséhez nem szükséges a Gazdasági Versenyhivatal engedélye.
- 14.
A Korona Rt-re vonatkozó számviteli előírások [1] nem tartalmaznak szabályt a nettó árbevétel meghatározására, és - szemben a hitelintézetekkel, a biztosítóintézetekkel, a befektetési szolgáltatókkal és a pénztárakkal - a Tpvt. sem tartalmaz rendelkezést más mérőszám figyelembevételére.
- 15.
Az előzőekre tekintettel a Versenytanács azt a gyakorlatot alakította ki, hogy a pénzügyi vállalkozások esetében - figyelemmel arra, hogy éves beszámolójuk tartalma megegyezik a hitelintézetekével - nettó árbevétel helyett a Tpvt. 24. § (2) bekezdése alapján hitelintézetek esetében alkalmazandó mutatót (mérlegfőösszeg tíz százaléka) vette figyelembe (Vj-6/2003., Vj-133/2004., Vj-146/2004.).
- 16.
A Versenytanács ugyanakkor osztotta a HVB Bank azon megközelítését, hogy a nettó árbevétel helyett - tartalmi szempontból - helyesebb az 5) pont szerinti bevételek összegének figyelembevétele (nem ért egyet ugyanakkor a Versenytanács a fizetett kamatok és jutalékok csökkentő tételként történő figyelembevételével). Mindezt alátámasztja az is, hogy a vállalkozások összefonódásának ellenőrzéséről szóló 139/2004/EK rendelet 5. cikk (3) bekezdés a) pontja is az 5) pont szerinti bevételek összegét tekinti a pénzügyi vállalkozások esetében a nettó árbevétel helyett figyelembeveendőnek. Ezt a Versenytanács annak ellenére fontos körülményként értékelte, hogy az említett EK rendelet a jelen ügyben értelemszerűen nem alkalmazható.
- 17.
Az előzőekre tekintettel a Versenytanács eddigi gyakorlatát akként módosítja, hogy pénzügyi vállalkozások esetében az 5) pont szerinti bevételek összege és a mérlegfőösszeg tíz százaléka közül a kisebb értéket kell figyelembe venni a nettó árbevétel helyett.
- 18.
A Versenytanács az előzőek szerinti döntésénél messzemenőkig figyelembe vette a jogbiztonságot, amely megköveteli, hogy a vállalkozások számára egyértelmű szabályok jelenítsék meg az engedélykérési kötelezettség feltételeit. A pénzügyi vállalkozások tekintetében a Tpvt. 24. § nem vitathatóan nem tartalmaz rendelkezést, és az előzőek szerinti mindkét megközelítés levezethető a törvényből. Ezért a Versenytanács álláspontja szerint nem érheti hátrány a vállalkozást abból adódóan, hogy az egyik, vagy a másik módszerrel határozza meg a nettó árbevétel helyett figyelembe vett összeget. Mindezek rögzítése mellett a Versenytanács szükségesnek tartja a kérdés mielőbbi törvényi rendezését.
- 19.
A Korona Rt. 2003. évi mérlegfőösszegének tíz százaléka 431 millió forint, az 5) pont szerinti bevételek összege pedig 227 millió forint volt, vagyis a Tpvt. 24. § (1) bekezdés szerinti küszöbérték számításakor az utóbbit kell figyelembe venni. A 227 millió forint önmagában és a Korona Rt. feletti irányítás megszerzését megelőző két évben a HVB Bank által megvalósított összefonódásokkal (IC Bank Rt. betétállományának, illetve Aegon Rt. ügyfélállományának megszerzése) együtt (227+23+60=310 millió forint) sem éri el az ötszázmillió forintot. Ezért a Korona Rt. feletti irányítás megszerzéséhez szintén nem szükséges a Gazdasági Versenyhivatal engedélye.
A döntés
- 20.
Mindezekre tekintettel a Versenytanács a Tpvt. 72. § (1) bekezdése alapján - jogsértés hiányában - az eljárás megszüntette.
V.
Eljárási kérdések
- 21.
A HVB Bank kérte a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.
- 22.
A HVB Bankot megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2005. április 5.
Jegyzetek
-
250/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet a hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások éves beszámoló készítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól.