A GVH felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy vállalásaikat gondosan készítsék elő és maradéktalanul teljesítsék

Budapest, 2024. május 3. – A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elvégezte a 4Life Direct és biztosító-partnerei kötelezettségvállalásának utóellenőrzését. Kiderült, hogy érdemi eredményei voltak a GVH eredeti eljárásának, jelentős kompenzációban részesültek az érintett fogyasztók. Ugyanakkor a vállalásban foglalt kifizetéssel érintett fogyasztók csak egy részét kompenzálták a vállalkozások, míg a nemzeti versenyhatóság felé tett vállalásaik alapján minden érintett fogyasztót kötelességük lett volna kompenzálni. A GVH a hiányosságok miatt összesen 40 millió forintra bírságolta a cégeket.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2019-ben zárta le eljárását a 4Life Direct Kft., a Red Sands Life Assurance Company (Europe) Limited és a Red Sands Insurance Company (Europe) Limited vállalkozásokkal szemben. Az eredeti eljárás során a GVH a vállalkozások fogyasztók felé irányuló tájékoztatásait vizsgálta: felmerült például, hogy a fogyasztók megfelelő tájékoztatást kaptak-e arról, hogy előzetes egészségi állapotuk mennyire befolyásolja a biztosító teljesítését. A biztosítók az eljárás folyamán kötelezettséget vállaltak arra, hogy közel 100 millió forintos kompenzációt fizetnek az érintett kedvezményezettek számára, emellett megfelelési programot vezetnek be jövőbeli kereskedelmi kommunikációjukra.

A Gazdasági Versenyhivatal a kötelezettségvállalások teljesítését minden esetben, következetesen vizsgálja. Az ennek megfelelően lefolytatott utóvizsgálat során a GVH megállapította, hogy az eljárás alá vont cégek az érintett fogyasztók mintegy 2/3-a esetében a vállalt kifizetéseket kötelezettségvállalásuknak megfelelően teljesítették. Ez azt jelenti, hogy a nemzeti versenyhatóság eredeti eljárása eredményes volt, hisz az érintett fogyasztók jelentős kompenzációban részesültek. Emellett a vállalkozások a megfelelési programra vonatkozó vállalásaikat is rendben teljesítették.

Ugyanakkor az utóvizsgálat során kiderült, hogy az érintett fogyasztók fennmaradó része vonatkozásában különböző hiányosságok merültek fel, mert a kifizetéseket vagy azok egy részét késve, illetve egyáltalán nem teljesítették. A GVH Versenytanácsa az azonosított hiányosságok miatt összesen 40 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásokra. A bírság meghatározásakor a Versenytanács figyelembe vette, hogy a vállalkozások az utóvizsgálat során együttműködtek a GVH-val.

A nemzeti versenyhatóság az ügy kapcsán hangsúlyosan felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy a kötelezettségvállalásban foglaltakat pontosan és maradéktalanul szükséges teljesíteni. A GVH nyitott a vállalkozásokkal való együttműködésre, azonban a cégeknek ez akkor előnyös, ha gondosan felmérik, hogy a vállalni kívánt kötelezettségeket megfelelően képesek-e teljesíteni, és milyen esetleges akadályok merülhetnek fel a kötelezettségvállalásban foglaltak teljesítésével összefüggésben. A hiányos teljesítés esetén a vállalkozásokra a Gazdasági Versenyhivatal jelentős bírságot szabhat ki.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/7/2023.

GVH Közszolgálati Kommunikációs Iroda

További információ:

Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939

Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170

Nyomtatható változat PDF formátumban