A Gazdasági Versenyhivatal a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 43/C. §-a szerinti piacelemzést indít a digitális összehasonlító eszközök alkalmazására jellemző, fogyasztóvédelmi szempontból releváns piaci folyamatok, valamint ezeknek a fogyasztói döntésre gyakorolt hatásai feltárása céljából.
Mi a piacelemzés?
1. A Tpvt. 43/C. § rendelkezései értelmében a GVH törvényben meghatározott feladatai hatékonyabb és eredményesebb ellátása érdekében piacelemzést végezhet, amelynek keretében nyilvános információk, valamint önkéntes válaszadáson alapuló adatgyűjtés útján felméri és elemzi az egyes piacok működését, a piaci folyamatokat és a piaci trendek alakulását, illetve egyes piaci gyakorlatokat, továbbá ezeknek a versenyre és az üzletfelekre, így különösen a végső üzletfelekre gyakorolt hatását.
Milyen piacokat és gyakorlatokat elemez a GVH?
2. Ahogy a GVH a középtávú digitális fogyasztóvédelmi stratégiájában is aláhúzta, a GVH észlelte a digitális összehasonlító eszközök (a továbbiakban: DÖE-k) egyre nagyobb számú és egyre kiterjedtebb megjelenését és érzékelhető szerepüket a fogyasztói döntéshozatalban.
3. Az összehasonlító eszközök használata általában segítheti a fogyasztók informáltabb döntéshozatalát, a transzparenciát, és így a piaci versenyt is. Lényeges, hogy a használatuk során a fogyasztó megfelelő tájékoztatáshoz jusson, így például az összehasonlított termékjellemzők valósak legyenek, a fogyasztó tudja, hogy az összehasonlítást, valamint a rangsorolást mely szempontok alapján végzik, tudja, hogy az üzleti modell részeként adatait milyen módon használják fel, ki az adott DÖE üzemeltetője.
4. A piacelemzési eljárás során a GVH
-
a DÖE-k használatával kapcsolatos fogyasztói percepciók és elvárások, illetve fogyasztói szokások és tapasztalatok felmérése mellett
-
fel szeretné tárni, hogy a kínálati oldalon szereplő DÖE-k működtetői mennyire ismerik és működésük során mennyire felelnek meg a fogyasztókkal szembeni tisztességes kereskedelmi gyakorlatok támasztotta elvárásoknak, valamint
-
többek között azt is fel kívánja térképezni, hogy hogyan és miért változtak a DÖE-k akár tartalmilag, akár megjelenésükben, milyen üzleti modellek állhatnak a háttérben, illetve milyen kommunikációs tevékenység jellemző a DÖE-k működtetői részéről.
5. Az aktuális, fogyasztóvédelmi szempontból releváns piaci folyamatok, jellemzők, valamint ezeknek a fogyasztói döntésre és a fogyasztói bizalomra gyakorolt hatásai feltárására induló piacelemzés keretében a GVH azon szektorokra igyekszik fókuszálni, amelyeken
- magas keresési költségei lehetnek a fogyasztóknak vagy
- a használt DÖE-k a fogyasztók széles köre által igénybe vettek vagy
- az adott piacon alacsony számú versengő DÖE lelhető fel vagy
- intenzív kommunikációs aktivitás jellemző a DÖE-kre.
6. A piackutatás során a GVH a fentiek figyelembe vételével elsősorban a kiskereskedelem, a szállásfoglalás és az utazási szolgáltatások, valamint a pénzügyi és a biztosítási szolgáltatások területén alkalmazott weboldalakat és az azokhoz köthető applikációkat tervezi vizsgálni.
Milyen adatokra és információkra fog támaszkodni a GVH?
7. A piacelemzés során a GVH adatkéréssel keresi fel a jelentősebb DÖE-üzemeltetőket, az érdekeiket képviselő szakmai szervezeteket, a DÖE-ken megjelenő szolgáltatókat, továbbá fogyasztóvédelmi civil szervezeteket, a vizsgált jelenségekkel kapcsolatos információval rendelkező hatóságokat és más állami szerveket. A GVH támaszkodni kíván a releváns és nyilvánosan elérhető felmérésekre, piackutatásokra, tanulmányokra, továbbá ún. sweep formájában áttekinti a vizsgált DÖE-ket. A GVH érintetti workshop, továbbá személyes konzultáció keretében lehetőséget kíván biztosítani az érintetti álláspontok kifejezésére, továbbá megfontolja piackutatás igénybevételét.
Készít-e összefoglalót a GVH a piacelemzés tanulságairól?
8. A piacelemzés eredményeként a GVH a vizsgált kérdéseket, a piacelemzés során feltárt tényeket és megállapításokat, az esetlegesen szükségesnek mutatkozó további intézkedéseket, valamint az alkalmazott módszertant bemutató tanulmányt készít, amelyet honlapján közzétesz.
Milyen
ütemterve van a piacelemzésnek?
Piacelemzés megindítása |
2019. március 27. |
Piaci szereplőktől adatkérések /sweep |
2019. március 27 - 2019. május 1. |
Piaccal kapcsolatos információk felkutatása |
2019. március 27 – 2019. május 25. |
Piaci szereplők válaszainak feldolgozása/érintetti workshop |
2019. május 1. - 2019. július 21. |
Tisztázó adatkérések piaci szereplőkhöz |
2019. július 21 - 2019. szeptember 1. |
Adatszolgáltatások feldolgozása, első tanulmány-tervezet |
2019. szeptember 1 - 2019. október 30. |
Első tanulmány-tervezet társadalmi egyeztetése |
2019. október 31 – 2019. november 30. |
Észrevételek feldolgozása, beépítése a tanulmány-tervezetbe, szükség esetén konzultáció az érintettekkel |
2019.december 1.- 2019. december 31. |
Piacelemzési tanulmány közzététele |
2020. január 31. |
A piacelemzéssel kapcsolatos észrevételeket a Gazdasági Versenyhivatal – általános elérhetőségei mellett – az alábbi email címen várja: piacelemzes-doe@gvh.hu
Budapest, 2019. március 28.