Vj-148/1997/13

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa dr. Szent-Iványi Ágnes ügyvéd (Eörsi és Társa Ügyvédi Iroda, 1056 Budapest, Belgrád rakpart 13-15.) által képviselt NUTRICIA Tejtermék és Italkereskedelmi Kft. kérelmezőnek összefonódás engedélyezésére indult eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a NUTRICIA Tejtermék és Italkereskedelmi Kft. a többségi részvények megvásárlásával irányítást szerezzen a Zalka-Tej Rt. felett.

A határozat felülvizsgálatát a felek a kézbesítéstől számított 30 napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmező NUTRICIA Tejtermék és Italkereskedelmi Kft. (a továbbiakban: NUTRICIA Kft.) 1997-ben alakult meg és kezdte meg Magyarországon tevékenységét. A Kft. 100 %-ban a hollandiai NUTRICIA Inter B. V. tulajdona. A hollandiai cégnek ezen kívül Magyarországon két bébiétel gyártással és forgalmazással foglalkozó Kft-je működik, valamint a tej- és tejtermékek forgalmazásával foglalkozó Hajdú Tej Rt. és a Sárréti Tej Rt. Ez utóbbi többségi részvényeinek megvásárlását a Gazdasági Versenyhivatal Vj-140/1997/19. számú határozatával engedélyezte. E vállalatcsoport - a továbbiakban: Nutricia csoport - együttes 1996. évi árbevétele 13,3 milliárd Ft volt.

A Zalka-Tej Rt. elődjét 1969-ben alapította a Hajdú Megyei Tejipari Vállalat és három termelőszövetkezet. Az üzem fogyasztói tejet, kakaót és egyéb tejipari terméket gyárt. Feldolgozó kapacitása 50 ezer liter/nap. 1996. évi árbevétele 1,6 milliárd forint volt. Tej és tejtermékeit az ország egészében értékesítik.

II.

A kérelmező NUTRICIA Kft. 1997. november 12-én és 13-án a Bánhegyes ZT. Kft., a Nagybánhegyesi Mezőgazdasági Szövetkezet, valamint a Mezőkovácsházi Új Alkotmány Mezőgazdasági Szövetkezettel részvény átruházási szerződést kötött a Zalka Rt. részvényeinek megvásárlására.
A kérelem e részvényvásárláshoz az 1996. évi LVII. törvény 24. § (1) bekezdése alapján engedélyt kér, amelyben rámutat arra, hogy a részvényvásárlással létrejövő összefonódás nem hoz létre, illetve nem erősít meg gazdasági erőfölényt és nem akadályozza a hatékony verseny kialakulását a piacon.

III.

Az 1996. évi LVII. törvény (továbbiakban: Tpvt.) 71. §-a alapján elkészített vizsgálati jelentés szerint az eljárás során nem merültek fel olyan körülmények és okok, amelyek az engedély megadását kizárták volna, ezért az indítvány az összefonódás engedélyezését javasolta. Az indítvány megtételénél a vizsgáló az eljárás során beszerzett érdekvédelmi- és szakmai szervezetek véleményét is figyelembevette.

IV.

A Tpvt. 24. §-a szerint a vállalkozások összefonódásához meghatározott feltételek fennállásakor engedélyt kell kérni.
A törvény 23. §-a tartalmazza, hogy mely esetek minősülnek a vállalkozások összefonódásának. A 23. § (1) bekezdés b) pontja, valamint a (2) bekezdés a) pontja szerint amennyiben egy vagy több vállalkozás közösen irányítást szerez más vállalkozás egésze vagy része felett az összefonódásnak minősül. A 23. § (2) bekezdés a) pontja szerint az irányítás megszerzésének minősül az, ha egy vállalkozás a másik vállalkozás többségi szavazati jogot biztosító részvényeit megszerzi.

A kérelmező jelen eljárásban a Zalka-Tej Rt. részvényeinek 98 %-át szerezte meg. A kérelmezett részvényvásárlási akció tehát a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontjának, valamint a (2) bekezdés a) pontjának megfelelően engedélyköteles.

A törvény szerint az előzetes engedély iránti kérelmet vállalkozások összefonódása esetén akkor kell a Gazdasági Versenyhivatalhoz benyújtani, ha az érintett vállalkozások előző üzleti évben elért együttes nettó árbevétele meghaladja a 10 milliárd forintot, illetve az irányítás alá kerülő vállalkozás nettó árbevétele 500 millió forint felett van.
Az érintett vállalkozások a Tpvt. 26. §-a alapján az összefonódásban közvetlenül és közvetetten résztvevők. Jelen eljárás közvetlen résztvevői a NUTRICIA Kft., valamint a Zalka-Tej Rt.
A közvetett résztvevők pedig a törvény 26. § (3) bekezdése a) pontja szerint a Sárréti Tej Rt., a 26. § (3) bekezdés c) pontja szerint a Hajdú Tej Rt., és az EGIS-NUTRICIA Kft.
E vállalkozások együttes előző évi nettó árbevétele a lefolytatott vizsgálati eljárás adatai szerint 13,3 milliárd forint. Ezt figyelembevéve a kérelmezett többségi részvényvásárlás a törvény előírásai szerint engedélykötelesnek minősül.

V.

A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg a vállalkozások összefonódásához kért engedélyt az esetben, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít gazdasági erőfölényt, illetve nem akadályozza meg a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását, vagy fejlődését az érintett piacon.

Az összefonódással érintett piac - amelyen a jelen eljárás közvetlen és közvetett résztvevői egyaránt jelen vannak - a Tpvt. 14. §-a szerint a tej és tejtermékek országos piaca.

Jelenleg Magyarországon mintegy száz vállalkozás foglalkozik tej és tejtermék előállításával. Ezek között nagy múltú tejfeldolgozó üzemek szerepelnek, s emellett jelentős számban találhatók kisebb regionális és néhány fős úgynevezett családi vállalkozások is. A termelés és értékesítés közel 30 %-át 1996. évben négy nagy tejipari cég biztosította. Ezek közül a legjelentősebb a realizált nettó árbevétel alapján a jelen vizsgálatban, mint közvetett résztvevő, a Hajdú Tej Rt.

A piaci koncentrációt vizsgálva megállapítható, hogy mintegy 17-18 társaság termelése jelentős a hazai piacon, ezek éves árbevétele 2 milliárd forint körül van.

A nagyobb tejipari vállalkozások termékeinek értékesítési piaca országos, a nagy- és kiskereskedelmi hálózatokon keresztül az ország bármely részén jelen vannak.

A jelen összefonódási eljárásban érintett cégek piaci részesedése a nettó árbevétel alapján az összefonódást követően mintegy 13 % körülire tehető, amelyen belül a Zalka-Tej Rt. aránya mindössze 1,5 %-os.

Az érintett piacon a jelen eljárás tárgyát képező összefonódás következtében kis mértékben emelkedik a piaci koncentráció, azonban a kialakuló részesedés sem az erősen versenyző tej és tejtermékek piacán, sem pedig az alapanyag-vásárlás területén nem tekinthető olyan méretűnek, amely a résztvevők erőfölényes helyzetét vetné fel.
Az érintett piacon nagyszámú és hasonló méretű vállalkozás erős versenyhelyzetben működik, amely biztosítéka annak, hogy a gazdasági verseny fennmarad.

Előzőeket alapul véve a Versenytanács miután a Tpvt. 30. § (2) bekezdése szerint nem tagadhatja meg az engedélyt, a kérelmezők által kért részvényvásárlást engedélyezte.

VI.

A kérelmező a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazását kérte, ezért a Versenytanács határozatát tárgyaláson kívül hozta meg.

A Tpvt. 62. § (1) bekezdésében szereplő eljárási díjat előzetesen megfizette a kérelmező, így arról rendelkezni nem kellett.

A határozat felülvizsgálatára vonatkozóan a Tpvt. 83. § (1) és (2) bekezdése rendelkezik.

Budapest, 1998. január 28.

Fógel Jánosné dr. sk. előadó
dr. Bodócsi András sk.
dr. Sólyom Eszter sk.
Ágoston Marika