Vj-68/1999/25
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Gazdasági Versenyhivatal által dr. Nagy Nóra ügyvéd (3525 Miskolc, Kazinczy u. 28. I/l.) által képviselt PR Trió Kft. (3530 Miskolc, Petőfi u. 11.) eljárás alá vont vállalkozás ellen gazdasági erőfölénnyel történő visszaélés tárgyában indított eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta a következő
határozatot
A Versenytanács az eljárást megszünteti.
A határozat felülvizsgálatát - az 1999. évi előfizetési díjak tekintetében - a kézbesítéstől számított 30 napon belül a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható, de a Fővárosi Bírósághoz címzett keresettel kérheti az eljárás alá vont vállalkozás. Ezt meghaladóan a határozat ellen nincs helye jogorvoslatnak.
Indoklás
I.
Az eljárás alá vont vállalkozás 1998. március 14-én kelt társasági szerződéssel alakult a PR-DUAL Kft. szétválása folytán. Tevékenységi körébe tartozik többek közt rádió- tv műsor szolgáltatás, közművezeték építése.
A PR-DUAL műsorelosztó, az azt alapító PR Bt. pedig műsorszolgáltatást végzett Borsod-Abaúj Zemplén megye területén. Ténylegesen egy közel azonos tulajdonosi kör működtette 1986-tól a különböző szervezeti változásokon keresztül esett vállalkozásokat, melyek kábeltelevíziós rendszereket építettek, üzemeltettek.
Eljárás alá vont vállalkozás
- -
Miskolc területén kábelhálózatot épít,
- -
Abony, Újszász térségében és 18 jászsági településen 1998. májusától ugyancsak kábeltelevíziós rendszert épít, illetőleg 1998. szeptemberében megvette a jászberényi kábeltelevíziós rendszert az Antenna Hungáriától. Utóbbinak az igen rövid ideig volt csak a tulajdonában, jogelődje a Jász Média Kft. volt. A rendszer soros.
- -
1998. májustól üzemelteti a (PR Bt-ből létrejött) PR TRIÓ KTV Bt. tulajdonában lévő sátoraljaújhelyi kábelrendszert .
Jászberényben 6780 lakásban szolgáltat, más kábeltelevíziós társaság a településen nincs. A rendszer megvásárlását követően azon fejlesztést hajtott végre.
Két csomagot szolgáltat:
SBA: amelyben 1998-ban 13, 1999-ben 18 magyar és külföldi műsor volt, SHB-csomag: az SBA-csomag + HBO mozicsatorna.
Az előfizetők száma 1998-1999. évben: SBA: 6081, SHB: 702.
A programcsomagok bruttó előfizetési díjainak változását az alábbi táblázat tartalmazza.
1. sz. táblázat
Programcsomag |
1998. |
1999. |
Emelkedés |
SBA |
600 |
700 |
116,6 |
SHB |
2100 |
2492 |
118,6 |
Sátoraljaújhelyen eljárás alá vont 2211 lakásban szolgáltat csillagpontos hálózaton. A városban a HírFa Bt. szolgáltat még 2000 lakásban, soros rendszeren, 640 Ft-os díjért.
Az eljárás alá vont három műsorcsomagot kínál:
BAS csomag: 17 műsor (benne a magyar kereskedelmi programok közül a
TV2, RTL Klub és különböző külföldi műsorok).
BBS: a fentieken kívül a Spektrum, a TV3 és az MSAT műsora.
BHB: a BBS műsora + HBO mozicsatorna.
Az előfizetők száma 1999-ben az alábbiak szerint alakult:
BAS: 421, BBS: 1065, BHB: 725.
A programcsomagok bruttó előfizetési díja 1998. szeptemberétől az alábbiak szerint változott:
2. sz. táblázat
Programcsomag |
1998. |
1999. |
Emelkedés |
BAS |
504 |
700 |
138,8 |
BB S |
1064 |
1316 |
123,6 |
BHB |
2240` |
3108* |
138,7 |
*/ A BHB díja a HBO mozicsatorna díjával magasabb a BBS díjánál.
Az előfizetőkkel azonos szerződési blankettán köt szerződéseket: ennek 10. pontja azt tartalmazza, hogy az ott körülírt körülmények esetén az előfizetési díjat a szolgáltató jogosult módosítani, melyet legalább 30 nappal korábban köteles az előfizetővel közölni. Amennyiben az ajánlatra 8 napon belül nem él ellentmondással, a szerződésmódosítás a megrendelő által elfogadottnak tekintett, ellentmondás esetén pedig a szolgáltató - a jogvita elbírálásáig - jogosult a szolgáltatás szüneteltetésére.
A 15. pont vita esetén egyeztetést ír elő, annak eredménytelensége esetén pedig a vitát kezdeményező fél jogosult igényével bírósághoz fordulni.
Az 1999. január 1-jétől hatályos vállalkozási feltételek 5. 3 .4. pontja a hasonlóképpen szabályozza a szerződés módosítását, hangsúlyozva azt, hogy a tájékoztatóval azonos módon, annak 2.3. pontjában, illetve 4.4.3. pontjában leírtak szerint történik a fogyasztó megkeresése, - azaz az eljárás alá vont az információt egy alkalommal megjelenteti a megyei legnagyobb példányszámú napilapban, továbbá az előfizetőket egyedi vagy lakóegységenkénti hirdetmény útján is tájékoztatja, melyek akkor minősülnek értesítésnek, ha az előfizetőkhöz való eljutása vagy a közzététel megtörténte igazolható. Ilyennek tekinti még a szervizadásban adott információt és az ügyfélszolgálati irodákban kifüggesztett tájékoztatót.
A vizsgálat megindítását követően, 1999. június 1-től az előfizetési díjra vonatkozó rendelkezés módosult: az 5.3.4. pont szerint úgy, hogy a szankció (szünetelés) már nem szerepel benne;
- a 8.3. pontban pedig úgy rendelkezik, hogy a díjvitát kezdeményező fél -sikertelen egyeztetés esetén - bírósághoz fordulhat.
II.
A Gazdasági Versenyhivatal azt vizsgálta, hogy az eljárás alá vont vállalkozás árai és az áralkalmazással összefüggő szerződési feltételei sértik-e a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (továbbiakban: Tpvt.) 21. §-ában foglalt rendelkezéseket.
A vizsgálati jelentés arra az álláspontra jutott, hogy az eljárás alá vont mindkét településen gazdasági erőfölényes helyzetben van; Jászberényben azért, mert más kábelszolgáltató nincs a piacon és egyéb ésszerű helyettesítési alternatívák sincsenek. A sátoraljaújhelyi piacon a két versenytárs között az ellátó rendszerek határfelületén lehet ténylegesen verseny, a saját működési területén azonban más helyettesítő szolgáltatás igénybevételére nincs lehetőség.
A jászberényi piacon a díjnövelés nem haladja meg az inflációt, ezért az nem minősül tisztességtelennek.
A sátoraljaújhelyi piacon a BBS és BAS csomag díjeltérésére ugyan a költségekből levezethető magyarázat nincsen, arra tekintettel azonban, hogy a BAS a legnézettebb magyar műsorokat is tartalmazza, a fogyasztóknak reális választási lehetőséget teremtett az eljárás alá vont.
A BHB programcsomag 1990. évi díjával kapcsolatosan álláspontja az volt, hogy az nem tekinthető túlzottan magasnak, mert csupán a HBO mozicsatorna díjával (1.792.-Ft) magasabb mindkét évben, mint a BBS díja.
A szerződés azon pontját, mely a díjvita esetén szankciót helyez kilátásba, tisztességtelennek minősített, amiért indítványozta a jogsértés megállapítását.
III.
Az eljárás alá vont vállalkozás kérte az eljárás megszüntetését. Hivatkozott arra, hogy vállalkozási feltételeiben törölte a díjfizetés késedelme esetére előírt szankciót, és vállalta, hogy ezt az egyedi előfizetői blanketta szerződéseken is átvezeti, valamint a változást közli előfizetőivel. A vállalkozási feltételek 8.3. pontjának 2. bekezdését - a díjvitát kezdeményező előfizető peres útra kényszerítését - mellőzi.
Erre tekintettel a Versenytanács a Tpvt. 75. § (1) bekezdés a) pontja és (2) bekezdése alapján elrendelte az eljárás szünetelését.
IV.
A Tpvt. 76. § (1) bekezdés a) pontja alapján a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálója utóvizsgálatot tartott, melynek során megállapította, hogy az eljárás alá vont vállalkozás vállalásait teljesítette.
Ezért a Versenytanács az eljárást - annak szünetelő részében - a Tpvt. 76. § (3) bekezdésének c) pontja alapján megszüntette.
V.
Az 1999. január 1-jétől alkalmazott díjak tekintetében a Versenytanács érdemben döntött.
A Tpvt. 21. §-a tiltja a gazdasági erőfölénnyel való visszaélést, így az a) pontban kimondja, hogy tilos az üzleti kapcsolatokban - ideértve az általános szerződési feltételek alkalmazásának esetét is - tisztességtelenül vételi vagy eladási árakat megállapítani, vagy más módon indokolatlan előnyt kikötni vagy hátrányos feltételek elfogadását kikényszeríteni.
A Versenytanács azt vizsgálta, hogy megállapítható-e eljárás alá vont gazdasági erőfölényes helyzete az érintett piacon, visszaélésszerűnek minősíthető-e a díjemelés.
Mint ahogy azt számos kábeltelevíziós szolgáltatóval kapcsolatos határozatában kifejtette, a szolgáltató gazdasági erőfölényes helyzete megállapítható az adott szolgáltatási területen, mert áruját ésszerűen helyettesítő árut nem vagy csak a szakma és az adott ám szempontjából a szokásosnál számottevően kedvezőtlenebb feltételekkel lehet beszerezni (22. § (1) bekezdés a) pontja), illetőleg gazdasági tevékenységét a piac többi résztvevőjétől nagymértékben függetlenül folytathatja anélkül, hogy piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie versenytársainak vevőinek vele kapcsolatos piaci magatartására (22. § (2) bekezdés).
Egyetért a vizsgálati jelentésben foglaltakkal, miszerint a jászberényi piacon nincs is versenytársa az eljárás alá vontnak, míg a sátoraljaújhelyi piacon azért van saját területén gazdasági erőfölényben, mert azon a szolgáltatási területen, ahol működik, legfeljebb a határos területeken van választási lehetősége a fogyasztóknak más kábeltelevíziós szolgáltatóhoz való belépésére, ez pedig elhanyagolható mértékű.
A díjak tekintetében is egyetért a vizsgálati jelentésben foglaltakkal:
Jászberényben a díjemelés mértéke arra tekintettel, hogy a műsordíj 197.-Ft-ral emelkedett, nem tekinthető magasnak, mert közvetlen költséget meghaladó része az infláció mértékének megfelelően emelkedett.
A sátoraljaújhelyi díjemelése a BAS csomag tekintetében ugyancsak nem tekinthető eltúlzottnak, ezen felül valamennyi jelentős magyar műsort tartalmazza. A BBS az előzőkhöz képest további három csatornát kínál, így a programdíjból adódó különbség bizonyos fokban indokolja a díjemelkedést. Ezen túlmenően nem vizsgálta a díjkülönbség indokoltságát, mert azzal, hogy a a BAS csomag lényegesen olcsóbb, ugyanakkor ugyanazt a műsorkínálatot tartalmazza, választási lehetőséget biztosít a fogyasztóknak.
A BHB csomag díjnövekedése abszolút összegben magas, azonban a BBS-től előző évben is csak a HBO műsordíja különböztette meg és ez változatlan marad. Így tehát az a fogyasztó, aki a mozicsatornát kívánj a nézni, ennek költségét fizeti meg a különbözettel. Minderre tekintettel a Versenytanács is arra a következtetésre jutott, hogy az eljárás alá vont nem valósított meg jogsértést, amiért az eljárást a Tpvt. 77. § (1) bekezdés h) pontja alapján megszüntette. A 74. § (1) bekezdése szerint tárgyaláson kívül határozott.
Evonatkozásban a Tpvt. 83. § (1) bekezdése értelmében bírósági felülvizsgálatnak van helye.
A Tpvt. 76. § (3) bekezdésének c) pontjára alapított megszüntetés ellen -miután nem minősül a Tpvt. 77. § szerinti érdemi határozatnak -jogorvoslatnak nincs helye.
Budapest, 2000. február 9.
dr. Sólyom Eszter sk.
dr. Bodócsi András sk.
Vérné dr. Labát Éva sk.
Kis Lászlóné