Vj-108/2002/34
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Ferrero Magyarország Kft. (Budapest) eljárás alá vont vállalkozás ellen fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma miatt indított eljárás során tartott nyilvános tárgyaláson meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács megállapítja, hogy az eljárás alá vont vállalkozás Kinder tejszeletének "Harapj bele a tejbe" elnevezésű 2002. évi sajtóbeli reklámozása a fogyasztók megtévesztésére alkalmas.
E magatartás folytatását megtiltja a határozat kézhezvételétől számított 15 napon belül.
Vele szemben 1.000.000.- (azaz Egymillió) Ft bírságot szab ki, melyet a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül köteles megfizetni a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számlájára.
E határozat ellen az eljárás alá vont vállalkozás a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható, de a Fővárosi Bírósághoz címzett, nem halasztó hatályú felülvizsgálat iránti keresettel élhet.
Indoklás
I.
A Versenytanács az ügyfél előadása, a csatolt írásbeli bizonyítékok, valamint a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 71. § (1) bekezdése és 72. § (1) bekezdés b) pontja nyomán készült vizsgálati és kiegészítő jelentés alapján a következő tényállást állapította meg:
A hazai édességpiacon vannak olyan termékek, amelyeket a minőség megőrzése érdekében a fogyasztásig hűteni kell. A hűtés azért szükséges, mert az édesiparban szokásos védőbevonatot nem alkalmazzák, és a melegben gyorsan romló krémet töltenek a termékbe.
A piacon mindössze néhány terméknek vannak ilyen tulajdonságai, amely termékeket az importáló hazai cégek külföldi társ-, vagy anyavállalatai gyártják.
A tejeskrémmel töltött termékek, nem tejtermékek, az össz-édességfogyasztásban kis részarányúak, de piaci szerepük dinamikusan fejlődő.
Hozzávetőleges megállapítás szerint értékben legnagyobb piaci részesedése az eljárás alá vont vállalkozás (a továbbiakban: Ferrero) Kinder tejszeletének van, amit követ a versenytársak Danon Snack-je, illetve Rolly és Dolphy nevű terméke.
A Ferrero cukor-édesség nagykereskedelemmel foglalkozó cég ismert terméke a Raffaello, a Ferrero Roche, a Moncheri, a Kinder-termékek, a Nutella. stb.
2001. évi nettó árbevétele 9 milliárd 416 ezer 871 forint volt, amelyből a Kinder-tejszelet 10 % alatti mértékben részesedett.
A Ferrero 1999-től forgalmazza a Kinder-tejszeletet, akkoriban még Németországból importáltan, melyhez az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) 1999. január 8-a kelettel adott forgalombahozatali engedélyt.
Utóbb a termék származási helye Olaszországra módosult, a termék összetétele is bizonyos mértékben változott, amely körülmény nem érintette az OÉTI által 50060/3701/2000. számon engedélyezett forgalombahozhatóságot.
Az Olaszországból származó Kinder-tejszelet csomagolása a termék összetételére vonatkozóan az alábbiakat tartalmazza, aláhúzottan jelölve a jelen eljárás szempontjából kiemeltnek tartott közléseket:
"Friss, tejeskrémmel töltött sütemény. Készült: pasztőrözött friss tej(38 %) növényi zsiradék, cukor, búzaliszt, sovány tejpor, méz (5 %), vaj, tojáspor, korpa, sovány kakaó, emulgeáló szerek (zsírsavak mono és digliceridjei), glukóz szirup, térfogatnövelő szerek (ammóniumkarbonát, piro foszfát, szódabikarbóna), aroma: természetes vanillin, glutin, só."
A csomagoláson további közlés:
"Színező anyagot és tartósítószert nem tartalmaz".
A csomagolás vitaminokat nevesítetten egyáltalán nem, az ásványi anyagok közül kálciumot és foszfort tüntet fel. A 28 gr nettó tömegű forgalmazott termék kálciumtartalma 56 mg (7 % RDA).
A Ferrero termékeit a fogyasztók körében teszteltette, aminek eredményeképpen megállapították, hogy a Kinder tejszeletet fogyasztották leginkább tízóraira, uzsonnára.
A Ferrero 2002. május 22. és június 14. között a Kinder-tejszelet reklámozásaként összesen 15 alkalommal jelentetett meg a sajtóban reklámot az alábbi táblázat szerint:
Újság megnevezése |
Megjelenés időpontja |
Best |
június 7., 14. |
Wellness |
május 23. |
Meglepetés |
június 5., 12. |
Nők Lapja |
május 22., 29. |
Tina |
május 22., június 12. |
Tina Extra |
június 6. |
Gyöngy |
május 30. |
Hölgyvilág |
május 30., június 6. |
Kiskegyed |
június 4., 11. |
A Ferrero a sajtóbeli reklámozással közel azonos időszakban tévébeli reklámozást is folytatott. Az üzleti titkot képező reklámköltség kb. egytizede esik sajtóbeli népszerűsítésre. A termék árbevétele a kampánykezdetet jelentő május végén 2002. áprilisához képest 5 %-kal, júniusban 2 %-kal nőtt, a kampányt követően júliusban pedig - vélhetően a termék hűtés igénye miatt is - 58 %-kal visszaesett.
A sajtóbeli reklám teljes szövege a következő volt:
"Kinder tejszelet
Harapj bele a tejbe!
A tej elengedhetetlenül fontos, természetes táplálék a fejlődő szervezet számára. Képzeljük csak el
micsoda tápanyagforrás a kalciumban, E- és B-vitaminokban
és fehérjékben gazdag
friss tejkrém,
a
legjobb gabonából, friss tojásból
és egy csepp mézből készült könnyű piskóta közé ágyazva! Ez a
Kinder
tejszelet.
A tápanyagokban gazdag összetevőkből álló
Kinder
tejszelet olyan ízletes, frissítő finomság, amely
kizárólag természetes, egészséges
és válogatott
alapanyagokból
készül.
A termék kíváló minőségét az egyedülálló gyártási technológia garantálja, amelynek köszönhetően a hűtőben tárolt Kinder szeletek tartósítószer nélkül is megőrzik eredeti, természetes ízüket.
Táplálkozástudományi kutatások szerint ajánlott naponta többször kevesebbet enni, mert így nem terheljük meg szervezetünketés megkönnyítjük a tápanyaglebontást.
A
Kinder
tejszelet éppen ezért a
legideálisabb táplálék tízóraira és uzsonnára
egyaránt. Ugye milyen egyszerű módja ez az egészséges táplálkozásnak?!
Kinder A legtöbb, amit egy anya adhat a gyermekének!"
II.
A Gazdasági Versenyhivatal figyelemmel a Tpvt. 69. § (1) bekezdésére, a Tpvt. 70. § (1) bekezdése szerint eljárást indított a Ferrero ellen, mert úgy vélte, hogy a fentebbi reklám aláhúzottan jelölt állításai fogyasztómegtévesztésre alkalmasak, amelyek beleütközhetnek mind a módosított 1997. évi LVIII. törvény (Grtv.), mind a Tpvt. idevonatkozó törvényi tilalmaiba.
Utóbb az eljárást kiterjesztette a "Micsoda tápanyagforrás a kálciumban, E és B vitaminokban gazdag" állításra is, amelyet a Versenytanács szaggatott aláhúzással jelölt a reklámszövegben.
III.
A Versenytanács - előrebocsátva, hogy a vizsgálat a jogsértést részben tartotta megalapozottnak, a Ferrero pedig az eljárás megszüntetését kérte - a többféle kifogásolt reklámkijelentés értékelésének könnyebb összehasonlíthatósága kedvéért az alábbiakban összegzi az álláspontokat.
Állítás |
Ferrero |
Vizsgálat |
Versenytanács |
Micsoda tápanyag-forrás a kálciumban, E és B vitaminokban gazdag. |
Az 1996. (I.9.) FM-NM-IkM együttes rendelet 9. számú melléklete nem tért ki a "tápanyagforrás" és a "gazdag" megjelölés alkalmazhatóságára. A 2002. május 30-tól módosult előírásoknak meg nem felelő csomagolóanyag a 43/2002. (V.14.) FVM-EüM-GM együttes rendelet 24. § (3) bekezdése szerint 2003. július 1-ig használható fel. |
Jogsértő, mert a reklámállítás indokolatlan az ismert termékenkénti 56 mgr kálciumtartalom miatt. A vizsgálat nem is kifogásolta a csomagolóanyag állítását. Vitaminokat a csomagolás nem nevesít. |
Jogsértő, mert a reklámállítás valótlan az 56 mgr csekélynek minősített kálciumtartalom miatt. Ezt igazolja a mindennapi szóhasználatot alátámasztó 1/1996. (I.9.) FM-NM-IkM együttes rendeletének 9. számú mellékletében lévő mennyiségi adat. 2002. május 30-tól pedig a 43/2002. (V.14.) FM-EüM-GM együttes rendelet 20. §-a, illetve a 3. számú melléklet 9. pontja. Vitaminokat a csomagolás nem nevesít. |
Friss tejkrém. |
Friss tejből készült krém. |
Jogszerű, mert a termék a szavatossági határidőn belül forgalmazható, azaz friss tejkrémet tartalmaz. |
A tejkrém kozmetikum, helyesebb a tejeskrém szóhasználat, ahogy a csomagolás is tartalmazza. |
A legjobb gaboná-ból. |
Kifogástalan gabona, rendszeresen átesik a HACCP és az ISO 9002 ellenőrzésen, ezért jogszerű a "legjobb" jelző használata. |
Az ellenőrzött, kifogástalan alapanyag nem a legjobb. |
Önmagában a jelző jogszerű versenyjogi használatához nem elegendő a hivatkozott előírások betartása. Szükséges a másokénál jobb gabona, mint feldolgozásra kerülő alapanyag bizonyítása. |
Friss tojás |
A tojáspor "A" minősítésű tojásból származik. A technológia nem teszi lehetővé nyers tojás alkalmazását |
Nem kifogásolható, mert a tojáspor friss tojásból készül. |
A tojáspor tojásterméknek minősül, azaz nem tojás, ezért a tojáspor szinonimájaként a "tojás" szó jelzőtől függetlenül megtévesztésre alkalmas. |
Kizárólag természetes egészséges alapanyagokból. |
Jogszerű állítás. |
Nem kifogásolható. |
Valós állítás, nem kifogásolható azzal a megjegyzéssel, hogy a vizsgált reklámállítástól elkülöníthetően az adalék-anyagok sem tartósítószerek. |
Legideálisabb táplálék tízóraira, uzsonnára. |
Felmérés szerint a Kinder tejszeletet leginkább tízóraira, uzsonnára fogyasztják. |
Jogsértés, mert a felsőfokú állítás nem nyert bizonyítást. |
Megtévesztésre alkalmas, mert a terméket érintő felmérésből bizonyítatlan elsőséget kifejező eredményt von le. |
A legtöbb, amit egy anya adhat gyerme-kének. |
A reklámozásban elfogadott a szuperlatívuszok használata, csak szubjektíven ítélhető meg, nem önmagában, hanem azzal a fogalommal való egységben kell vizsgálni, amelyre vonatkozik. |
Jogsértő, mert megerősíti, hogy a táplálékok között a Kinder tejszelet az első. |
A reklámmondanivalót lezáró, az anya-gyerek érzelmi kapcsolatra építő, az előzményi kifogásolt állításokat erősítő közlés. |
IV.
A Kinder tejszelet hagyományos élelmiszernek minősülő importált termék, amelynek forgalmazhatósági szabályait az 1995. évi XC. törvény (a továbbiakban: Ét.) és a végrehajtására kiadott 1/1996. (I. 9.) FM-NM-IkM. rendelet (Vhr.) tartalmazza, s amelyet 2002. május 30-i hatállyal a 43/2002. (V. 14.) FVM-EüM-GM. együttes rendelet módosított. A rendelkezésekből következően a Ferrero terméknépszerűsítési tevékenységét tájékoztatás adása útján úgy gyakorolhatja (Ét. 20. §), hogy a szolgáltatott vagy sugallt információk összhangban legyenek az Ét. 19. §-ában foglaltakkal, azaz az élelmiszerjelölés különféle előírásaival (pl. megnevezés, összetétel, előállítási, termesztési módszer, stb.), amely rendelkezések egyúttal felhívják a figyelmet a Grtv. szabályainak, végsősoron a Grtv. 15. § (2) bekezdésén keresztül is hatályosuló Tpvt. betartásának szükségességére. Ezeknek az előírásoknak közös célja a fogyasztók tájékoztatási érdekvédelme egyrészt reklám, másrészt versenyjogi szempontból, vagyis a reklámnak a jogszerű fogyasztótájékoztatáson kell alapulnia, amit a Grtv. úgy fogalmaz meg (2. § g) pont), hogy a gazdasági reklám olyan tájékoztatás, amely - egyebek mellett - a termék népszerűsítését, továbbá az áru megismertetését mozdítja elő. Más oldalról megközelítve, csak a jogszabályoknak megfelelő tájékoztatás használható fel valamely termék, vállalkozás népszerűsítésére.
Ebből következően a Ferrero jogszerű reklámozása is csak tájékoztatáson alapulhat, amelynek viszont meg kell felelnie az alátámasztásául szolgáló élelmiszerjelöléseknek (Ét. 20. §, 19. §), feltételezve, hogy ez utóbbi a jogszerű tájékoztatás mércéje, hiszen a termék forgalombahozhatóságának ellenőrzött kelléke.
A Versenytanács gyakorlatában következetesen érvényesíti a reklámszakmai megoldásoktól elhatárolódva, hogy a reklámozási tevékenység alapját képező piaci tájékoztatásban megtévesztésre alkalmas elemek ne legyenek. Csak a valóságnak megfelelő tájékoztatástartalom használható reklámozás céljaira, amelyből következően nem a reklámozásban elterjedt szuperlatívuszok határozzák meg a reklámozás jogszerűségét, hanem a szuperlatívuszok használata csak akkor jogszerű, ha igazolt tényeken alapul. A Versenytanács nem fogadta el a Ferrero azon hivatkozását, hogy a reklámszakmában bevett gyakorlat a felsőfokú reklámozás, amelyhez alkalmazkodnia kell.
Részletezve az eljárással érintett sajtóreklámbeli közlés versenytanácsi értékelését:
"Micsoda tápanyagforrás kálciumban, E-B vitaminban gazdag."
A Vhr. 2002. május 30-ig hatályos 9. számú melléklete, amely az ásványi anyagok és vitaminok felnőttek számára fogyasztásra ajánlott napi mennyiséget tartalmazta, a kálciumot 800 mg-ban, az E-vitamint 10 mg-ban, a B-vitaminokat 1 mikrog-tól, 1,6 mg-ig jelölte meg, s valóban nem használta sem a "tápanyagforrás", sem a "gazdag" fogalmakat, ellentétben a Vhr-t 2002. május 30-ától módosító rendelettel. Ez utóbbi ezeknek a fogalmaknak mennyiségileg kifejezett jogszabályi értelmet adott. E két jogszabálynak azért van a jelen ügy szempontjából jelentősége, mert a köznapi nyelvben szokványos két fogalom versenyjogszerű, avagy jogszerűtlen használatának alátámasztására szolgálnak a 2002. május 30-a előtti és utáni időszakra, annak rögzítésével, hogy 2002. május 22-ével a Ferrero a sajtóbeli reklámozást megkezdte, illetve a Vhr. módosított hatálybalépését követően a Ferrero a jogszabályváltozásra tekintet nélkül 2002. június közepéig nem hagyott fel a sajtóbeli reklámozással.
Ismerve a termék kálcium tartalmát (56 mg), s azt a tényt, hogy vitaminokat a csomagolás nem is nevesít, a Tpvt. 9. §-ában foglalt azon értelmezési elvet követve, hogy a használt kifejezéseknek a mindennapi életben elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e, a Versenytanács álláspontja szerint a termék se kálciumban, se vitaminokban nem bővelkedik, függetlenül az idevonatkozó szakmai szabályozás rendelkezéseitől és változásától. Ennek cáfolatát a Ferrero sem adta, holott a Grtv. 17. § (3) bekezdéséből következően a reklám ténybeli állításainak bizonyítási terhét viseli.
Az ezirányú védekezés ráirányítja a figyelmet a tej fogyasztásának fontosságát hangsúlyozó, önmagában nem is kifogásolható bevezető reklámmondatra, amely a kifogásolt következő mondatbeli állításokkal együttértelmezve még a Kinder tejszelet tejtermék voltának hamis látszatát is kelthette. Éppen ezért a Versenytanács közömbösnek tartotta a Ferrero köztudomásra való hivatkozását, miszerint mindenki előtt ismert a tej kálciumban, vitaminban való gazdagsága, hiszen a Kinder tejszelet nem tejtermék.
"Friss tejkrém".
A Ferrero a termék csomagolásán a friss tejeskrém kifejezést használta, amely a magyar nyelvben a tejből készült krémre utal. Ezzel szemben a tejkrém kozmetikai kifejezés, bár feltehetően a fogyasztói tájékoztatásban ez zavart nem kelt és egyetlen fogyasztó sem feltételezi kozmetikai készítmény felhasználását az élelmiszerben.
Az eljárás során felmerült, hogy a tejkrém friss jelzővel sem használható jogszerűen, mert a tej és a tejtermékekre vonatkozó élelmiszerkönyvi előírások a jövőben módosulni fognak. A Versenytanács a jelen eljárásban is hangsúlyozza, hogy értékelése összhangban a reklámtörvényi szabályozással versenyjogi szempontú. Ebből következően valamely még hatályba nem lépett jogszabályi rendelkezés megszegése egyrészt emiatt, másrészt pedig önmagában más jogszabályok megszegése automatikusan versenyjogi marasztalhatósággal nem jár.
"A legjobb gabonából."
A Ferrero elegendőnek tartotta állításának igazolására a különféle előírások, önkéntesen vállalt magas szintű követelmények teljesítését, de utóbb arra is hivatkozott, hogy a Ferrero üzletpolitikájának része a piacon az adott időpontban kapható legjobb gabona beszerzése. Szerinte a felsőfokú jelző akkor is használható jogszerűen, ha a piacon több, azonosan jó minőségű gabonából választhat a Ferrero.
A Gazdasági Versenyhivatal bíróság által megerősített gyakorlata, hogy piaci magatartásként a felsőfok használata más versenytársak, illetve termékek közül való kiemelést tartalmaz, s éppen ezáltal valamely tulajdonság eltérő voltával irányítja magára versenyjogszerűen vagy jogszerűtlenül a figyelmet. A magyar nyelv szabályai szerint az egyes számú alak - a legjobb gabonából - csak azt jelentheti, hogy egyetlen gabona minőségét kell a legjobbként jellemezni, amelynek következménye az állítás bizonyításának szükségessége, akár abból a szempontból, hogy a Ferrero a vásárlás időpontjában a piac legjobb gabonáját vette meg, akár abból a szempontból, hogy a versenytársakénál jobb minőségű gabonából készíti a terméket. Mindezek bizonyításával azonban a Ferrero adós maradt.
"Friss tojás".
A versenyjogszerű szóhasználat megállapítása érdekében a Versenytanács elsődlegesen vizsgálta a tojás és a tojáspor fogalmak jelentését a Tpvt. 9. § szellemében aszerint, ahogy a kifejezéseket a fogyasztók értelmezhették.
Az idevonatkozó szakmai előírás (MÉ.1-3-1907/90.) meghatározza a tojás fogalmát. Eszerint tojás az a héjas tojás, amely emberi fogyasztásra alkalmas vagy iparilag hasznosítható, kivéve a törött, a keltetett és a főtt tojást, vagyis a tojásport tojásként nem sorolja fel. A tojáspor szabványos meghatározását az MSZ.7074 tartalmazza akként, hogy a tojáspor folyékony tojástermékből gyártott olyan termék, amelyből a víztartalmat szárítással elvonják, s ilymódon por alakú vagy granulált termék nyerhető, aminek gyártásához szabványos tyúktojás használható fel. A kétféle előírás egybevetéséből megállapítható, hogy a szakmai előírások különbséget tesznek a tojás és a tojáspor között, s ezzel egybehangzó a mindennapi élet szóhasználata is, amely nem azonosítja egymással a tojást és a belőle készült tojásport. Ha pedig a tojás nem tojáspor, akkor a tojásport nem is lehet "friss tojás"-nak nevezni, azaz a jelzőhasználat értelmezhetetlen a tojás és a tojáspor fogalmi azonosságának megítélése körében. Ennélfogva közömbös az is, hogy a Ferrero tojáspora "A" minőségű tojásból "származik". Természetszerűleg nem vehette figyelembe a Versenytanács azt sem, hogy a gyártási technológia nem teszi lehetővé a nyers tojás felhasználását, hiszen ez a körülmény a reklámozás jogszerűtlenségét erősíti.
"Kizárólag természetes alapanyagokból."
A Versenytanács osztja a vizsgálat és a Ferrero azon álláspontját, hogy a Kinder tejszelet természetes alapanyagokból készül és e tények reklámbeli kiemelése nem tiltott. Az emulgeáló és a térfogatnövelő egyes szerek sem tartalmaznak tartósítószert adalékanyagként, s a forgalombahozhatóság szempontjából megengedetten a termék összetevői között szerepelhetnek.
"Legideálisabb táplálék tízóraira, uzsonnára."
A Ferrero egy közvéleménykutató társaság felméréséből azt vonta le, hogy a Kinder tejszeletet fogyasztók többsége tízóraira, uzsonnára fogyasztotta a terméket, amit a Ferrero a "legideálisabb" kifejezés kíséretében jelenített meg a kifogásolt reklámban. Ez a történeti előzmény - saját termékek tesztje - természetszerűleg a kifogásolt állításból nem következtethető a fogyasztók számára, s ezért nem is értelmezhető, hiszen a Tpvt. 9. § szerint az értelmezést a fogyasztók szempontjából kell megejteni a használt kifejezéseknek a mindennapi életben elfogadott jelentése szerint. Ráadásul e szóhasználattal a Ferrero saját termékei fogyasztási értékrendjéből termékét kiragadta és önkényesen a piac felsőfokkal illetett helyére állította. Ebből következően kérdéses, hogy miféle táplálékok között, bizonyítottan avagy egyáltalán bizonyíthatóan kölcsönöz-e elsőséget a Ferrero termékének. Nyilvánvalóan a fogyasztók számára az édességféléknél van ideálisabb táplálék tízóraira, uzsonnára is, valamilyen gyümölcs, zöldség, stb. fogyasztásával.
A taglalt kifogásolt állítások egyenként csekély jogsértések, alkalmatlanok arra, hogy a termék minőségéről a fogyasztók a valóshoz képest lényegesen módosult minőségről szerezzenek benyomást.
Együttes hatásuk következtében azonban a termékminőségnek a valóságosnál kedvezőbb látszata keletkezhet, amire ráerősít az önmagában versenyjogilag nehezen értékelhető reklámzárógondolat.
A reklám egységében való értelmezést továbbfolytatva, a "legtöbb, amit egy anya adhat a gyermekének" kijelentés a fentiek tükrében túlzó, s érdemtelenül helyezi - az anya-gyermek érzelmi kapcsolatra építve - értékrendileg fontos helyre a terméket, amely azt kétségbe nem vont elismertsége ellenére - nem illeti meg.
A Versenytanács a Grtv. 7. §-ába, illetve a Tpvt. 8. § (2) bekezdés a) pontjába ütköző jogsértést megállapította (Tpvt. 77. § (1) bekezdés d) pont), a magatartás folytatását megtiltotta (Tpvt. 77. § (1) bekezdés f) pont).
A Versenytanács a bírság kiszabásnál súlyosítóként az egyes jogsértések összeadódó jellegéből eredő minőségkép lényeges változását, a hasonló termékek közötti verseny éleződését, enyhítő körülményként a viszonylag csekély számú sajtómegjelenést - amelyre viszont a televízióbeli reklámozás fokozottan felhívhatta a figyelmet -, továbbá a reklámköltséget és annak megoszlását vette figyelembe.
A Tpvt. szerinti határozat elleni jogorvoslati jogot a 83. § biztosítja a Ferrero számára.
Budapest, 2003. január 6.