Vj-146/2003/6

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Mazda Motor Corporation kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként részt vett a Mazda Austria GmbH - tárgyaláson kívül - meghozta a következő

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a Mazda Motor Corporation egyedüli irányítást szerezzen a Mazda Austria GmbH felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1)

    A kérelmező Mazda Motor Corporation (a továbbiakban: Mazda) 2003. szeptember 22-én létrejött Részvény Adásvételi Szerződéssel megvásárolta az Itochu Corporation-tól (a továbbiakban: Itochu) a Mazda Austria GmbH (a továbbiakban: MAG) jegyzett tőkéjének ötven százalékát megtestesítő részvényeket, miáltal részesedése a MAG részvényeiből száz százalékra emelkedett.

  • 2)

    A Mazda az 1) pont szerinti tranzakcióhoz - mint vállalkozások összefonódásához - 2003. október 22-én kelt kérelmében a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.

II.

Az összefonódás résztvevői

A Ford-csoport

  • 3)

    A Mazda japán jogszabályok szerint bejegyzett vállalkozás, mely gépjárműveket, illetve azokhoz tartozó alkatrészeket és kiegészítőket fejleszt, gyárt és forgalmaz világszerte. A Mazda 33,39 százalékos tulajdonosa - és a kérelmező álláspontja szerint tényleges (de facto) irányítója - a Ford Motor Company (a továbbiakban: Ford).

  • 4)

    A Ford és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: Ford-csoport) Ford, Volvo, Jaguar, Aston Martin és Land Rower márkájú gépjárművek, alkatrészek és kiegészítők tervezését, gyártását és értékesítését végzik.

  • 5)

    A Ford-csoporthoz az alábbi magyarországi vállalkozások tartoznak:

    • -

      A Ford Motor Hungária Értékesítő Kft. személygépjárműveket, valamint kis-tehergépjárműveket forgalmaz független márkakereskedők részére.

    • -

      Az FCE Credit Hungária Rt. az autóiparhoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokat (kölcsönök, faktoring, pénzügyi lízing) nyújt.

    • -

      A Volvo Autó Hungária Kft. az új Volvo márkájú személygépjárműveket forgalmazza független nagykereskedők részére.

  • 6)

    Az 5) pontban említett vállalkozások 2002. évi nettó árbevétele együttesen 52,4 milliárd forint volt. A Ford-csoport külföldön honos tagjai - a csoport magyarországi tagjainak történt értékesítésen túlmenően - nem értek el nettó árbevételt 2002. évben a Magyar Köztársaság területén. A Ford-csoport részesedése a magyarországi személygépjármű forgalomból nem éri el az 5 százalékot, a kis-tehergépjármű forgalomból pedig 5-10 százalék közötti részesedéssel rendelkezik.

A MAG-csoport

  • 7)

    A MAG által közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: MAG-csoport) az új Mazda gépjárművek, alkatrészek és kiegészítők importálását és forgalmazását végzik Ausztriában, valamint Kelet- és Közép-Európa országaiban.

  • 8)

    A MAG-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozás a Mazda Motor Hungary Kft., amely az új Mazda személygépjárművek és kis-tehergépjárművek kizárólagos magyarországi importőre és nagykereskedelmi forgalmazója.

  • 9)

    A Mazda Motor Hungary Kft. 2002. évi nettó árbevétele 9,7 milliárd forint volt. A MAG-csoport külföldön honos tagjai - a csoport magyarországi tagjának történő értékesítésen túlmenően - 2002. évben nem értek el nettó árbevételt a Magyar Köztársaság területén. A magyarországi személygépjármű forgalomban a Mazda részesedése kevesebb, mint egy százalék, a kis-tehergépjárművek esetében pedig öt százalék alatti.

III.

Az engedélykérési kötelezettség

  • 10)

    A Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja alapján vállalkozások összefonódása jön létre, ha a vállalkozás egyedül irányítást szerez egy tőle független vállalkozás felett. A Versenytanács kialakult gyakorlata (Elvi állásfoglalások 82.) szerint összefonódásnak minősül az is, ha az egyedüli irányítást a vállalkozás korábbi közös irányítóinak egyike (mint jelen esetben a Mazda) szerzi meg.

  • 11)

    A kérelem szerinti összefonódás ugyan külföldön honos vállalkozások között jön létre, azonban mindkét vállalkozás olyan vállalkozás-csoporthoz tartozik, amelynek vannak magyarországi tagjai, így az összefonódás hatása érvényesülhet a Magyar Köztársaság területén, ezért arra kiterjed a Tpvt. hatálya (Tpvt. 1. §).

  • 12)

    Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § alapján: a Ford- és a MAG-csoport tagjai) 2002. évi - a Tpvt. 27. § (1) és (2) bekezdés szerint számított - együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, ezen belül az irányítás alá kerülő MAG-csoporté az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

IV.

Az engedélyezés

  • 13)

    A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).

  • 14)

    A közös irányítók egyikének egyedüli irányításszerzése hatással lehet a gazdasági versenyre, mert az egyedül irányítónak a vállalkozás piaci magatartásának meghatározásakor már nem kell tekintettel lennie korábbi irányítótársára. Az adott esetben azonban az összefonódásban résztvevő vállalkozásoknak a személygépjárművek és a kis-tehergépjárművek magyarországi piacán (mint a Tpvt. 14. § szerinti érintett piacokon) meglévő részesedései alapján káros versenyhatásokkal nem kell számolni, tekintettel arra is, hogy az egyedüli irányítás alá kerülő MAG - és rajta keresztül a Mazda Motor Hungary Kft. - az összefonódást megelőzően is kizárólagos forgalmazója volt a Mazdának.

  • 15)

    Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a Tpvt. 71. § (2) bekezdés alapján tett vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást engedélyezte.

  • 16)

    A Versenytanács a 14) pontban foglaltakra is tekintettel a kérelmezett összefonódás esetében alkalmazhatónak találta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a versenytanácsi határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

V.

Eljárási kérdések

  • 17)

    A Tpvt. 63. § (3) bekezdése ac) pontjának alkalmazásából következőleg az eljárási díj megfizetéséről rendelkezni nem kellett, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat előzetesen lerótta.

  • 18)

    Az ügyfelek (a Mazda és a MAG) kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 19)

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2003. november 26.