Vj-132/1997/17
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa
- a dr. Bárdos Rita ügyvéd (1012 Budapest, Logodi u. 3.) által képviseltHungarotabak Dohányértékesítő Rt I. rendű, valamint
- a dr. Arató György ügyvéd (1026 Budapest, Endrődi S. u. 48.) által képviseltTobaccoland Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft II. rendű
kérelmezőnek összefonódás engedélyezése iránti kérelmére - tárgyaláson - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács engedélyezi a Tobaccoland Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft beolvadását a Hungarotabak Dohányértékesítő Rt-be.
E határozat felülvizsgálatát a kérelmezők a kézbesítéstől számított 30 napon belül kérhetik a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható, de a Fővárosi Bízósághoz címzett keresettel.
Indoklás
I.
A kérelmezők
A Hungarotabak Rt
1.) Az I. rendű kérelmező Hungarotabak Dohányértékesítő Rt (a továbbiakban: Hungarotabak Rt) a Dohányértékesítő és Szolgáltató Közös Vállalat átalakulásával jött létre 1991. június 30-án. Ezidőszerint részvényei 100 százalékában a DTV Hungária Vagyonkezelő Kft tulajdonában vannak, amelynek tevékenységi köre piac- és közvéleménykutatás, ügyviteli tanácsadás, 1997. évben nettó árbevételt nem ért el.
2.) A Hungarotabak Rt 1997. évi nettó árbevétele 27,3 milliárd forint volt, amelynek 92 százaléka a cigaretták nagykereskedelmi értékesítéséből származott. A Hungarotabak Rt e tevékenységét az ország egész területére kiterjedően végzi: hat városban (Budapesten, Tatabányán, Nyíregyházán, Pécsen, Veszprémben és Szolnokon) tart fenn un. régióraktárat, ahova a gyártók a cigarettát szállítják, és 52 olyan kirendeltséggel rendelkezik, ahol vásárlói az árut beszerezhetik. Emellett 160 gépkocsival un. terítőjárati értékesítést is végez.
A Tobaccoland Kft
3.) A II. rendű kérelmező Tobaccoland Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft (a továbbiakban: Tobaccoland Kft) jogelődjét a Gold Filter Kft-t 1991. december 28-án két magánszemély alapította. Jelenleg az ausztriai illetőségű Austria Tabakwerke AG rendelkezik üzletrészei 100 százalékával, amely 1997. évben a Magyar Köztársaság területén 0,3 milliárd forint nettó árbevételt ért el.
4.) A Tobaccoland Kft 1997. évi nettó árbevétele - a Hungarotabak Rt részére történő értékesítés nélkül - 27,2 milliárd forint volt, amelynek 85 százaléka a cigaretták nagykereskedelmi forgalmazásából származott. E tevékenységét az ország egész területén végzi. Ezidőszerint három régió- raktárral (Budapesten, Tatabányán, és Nyíregyházán), 60 kirendeltséggel és 100 szállítóeszközzel rendelkezik.
II.
A cigaretta piac sajátosságai
Nagykereskedelem
5.) Magyarországon - a minimális mennyiségű import mellett - öt hazai dohánygyár által előállított cigaretták kerülnek forgalomba. 1996. végéig a dohánygyárak nagyszámú kereskedő - köztük a kérelmezők - számára értékesítettek cigarettát. 1997. január 1-jétől azonban az összes termelés mintegy 95 százalékát adó négy dohánygyár olyan mértékű "minimális vásárolt mennyiség"-hez, majd 1997. július 1-jétől raktári- és szállító kapacitáshoz kötötte a nagykereskedők kiszolgálását, amelynek a kérelmezők mellett csak egy további vállalkozás (a Sepsiker Rt) tudott megfelelni.
6.) 1997. év során a Sepsiker Rt csődbe ment, és tevékenységét megszüntette. Ugyanakkor tíz cigaretta nagykereskedelemmel foglalkozó vállalkozás megalapította a Magyar Dohányforgalmazó Részvénytársaságot (a továbbiakban: MADOF Rt) azzal a céllal, hogy a cigarettát a dohánygyáraktól részükre beszerezze. A MADOF Rt a tagjai közötti értékesítési tevékenységet (pl. árak) is össze kívánta hangolni, az ennek mentesítésére irányuló kérelmet azonban a Gazdasági Versenyhivatal Vj-162/1997/10. számú jogerős határozatával elutasította.
7.) A kérelmezők és a MADOF Rt mellett a dohánygyárak csak az un. üzletláncok (SPAR, Meinl stb.) részére értékesítenek közvetlenül cigarettát, amelyek azonban a vásárolt cigaretta túlnyomórészét (kb. 90 százalékát) nem kereskedők, hanem közvetlenül a fogyasztók részére értékesítik.
8.) Az előzőekben emlitett piaci szereplők részesedését a dohánygyári beszerzésből és a kereskedők részére történő értékesítésből a Táblázat mutatja be.
Táblázat
A cigaretta nagykereskedelmi piac szereplőinek részesedése a gyári beszerzésből és a kereskedők részére történő értékesítésből
- 1998. május -
Piaci szereplő |
Részesedés %-ban |
|
a beszerzésből |
az értékesítésből |
|
Hungarotabak Rt |
20,9 |
23,3 |
Tobaccoland Kft |
27,9 |
31,1 |
MADOF Rt |
39,6 |
44,0 |
Üzletláncok |
11,6 |
1,6 |
Összesen: |
100,0 |
100,0 |
9.) Sajátos szereplői a piacnak azok a - kiskereskedők részére egy-egy szűkebb földrajzi területen értékesítő - vállalkozások (közbülső kereskedők), amelyek forgalma nem éri a dohánygyárak által elvárt szintet, és ezért cigarettát csak a kérelmezőktől vagy a MADOF Rt tagjaitól tudnak beszerezni. 1998. első félévében mintegy 300 ilyen vállalkozás tevékenykedett a piacon.
Kiskereskedelem
10.) A kérelmezők és a MADOF Rt tagjai értékesítésének kisebb hányadát teszi ki a 9.) pontban emlitett közbülső kereskedők részére történő értékesítés. Cigaretta értékesítésük nagyobb hányada a fogyasztók részére értékesítő kiskereskedők felé történik.
11.) Jelenleg mintegy 55 ezer kiskereskedelmi cigaretta elárusítóhely működik Magyarországon. Ezek - elenyésző kivétellel - olyan vállalkozások, amelyek a cigarettán kívül számos más áru kiskereskedelmi értékesítésével foglalkoznak.
12.) A jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény értelmében a kiskereskedő a cigarettát kizárólag a termelő által a zárjegyen feltüntetett áron értékesítheti a fogyasztó részére.
III.
Az összefonódás és annak indokai
13.) A kérelmezők 1998. február 26-án Egyesülési Szerződést kötöttek, amelynek értelmében a Tobaccoland Kft beolvad a Hungarotabak Rt-be. Az Egyesülési Szerződés rögzítette, hogy hatálybalépésének feltétele a Gazdasági Versenyhivatal engedélye. Ennek megfelelően a kérelmezők a beolvadással megvalósuló összefonódáshoz a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 24. § alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérték.
14.) A kérelmezők hivatkoztak arra, hogy a Hungarotabak Rt a Tobaccoland Kft beolvadásával nem kerül gazdasági erőfölényes helyzetbe, mert olyan jelentős versenytársai vannak, mint a MADOF Rt, valamint az üzletláncok.
Hivatkoztak továbbá arra, hogy a beolvadás eredményeképpen
- jelentősen csökkenthetőek lesznek a raktározási-, a szállítási- és az adminisztrációs költségek, valamint, hogy
- az értékesítési hálózatok egyesítésével javulnak a fogyasztók egész országra kiterjedő kiszolgálásának feltételei
IV.
A vizsgálat és az indítvány
15.) A Tpvt. 71.§ alapján készített jelentésben a vizsgáló az engedély megtagadását indítványozta.
16.) Indítványát azzal támasztotta alá, hogy a kérelem szerinti beolvadás engedélyezése esetén a Hungarotabak Rt a cigaretta országos hálózatu nagy- kereskedelmi értékesítésében - azonos piaci erővel bíró versenytársak hiányában - olyan döntő szerephez juthat, amelynek révén képes lesz a kiskereskedők terhére csökkenteni a kiskereskedelmi árrést, mire tekintettel nem kívánatos tovább szűkíteni a cigaretta nagykereskedelem szereplőinek számát.
17.) Álláspontja szerint a Hungarotabak Rt pozícióját erősíti a cigaretta nagykereskedelem piacán az is, hogy
- -
a dohánygyáraktól közvetlenül beszerző üzletláncok csak korlátozottan tekinthetőek a Hungrotabak Rt versenytársainak, mert a cigaretta túlnyomó többségét közvetlenül fogyasztóknak értékesítik;
- -
a MADOF Rt pedig 40 százalékkal részesedik ugyan a dohánygyári beszerzésből, tíz tagja azonban az értékesítést egymástól függetlenül végzi, s külön-külön már lényegesen kisebb piaci súlyt képviselnek, mint a Hungarotabak Rt.
V.
Az engedélyezés
18.) Az összefonódással érintett vállalkozások (a kérelmezők, valamint az őket irányító vállalkozások) 1997. évi nettó árbevétele meghaladta a 10 Milliárd forintot, ezért a kérelem szerinti összefonódás engedélykötelesnek minősül.
19.) A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre, vagy nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon, illetve, ha az összefonódással járó előnyök meghaladják az abból származó hátrányokat.
20.) Az minden kétséget kizáróan megállapítható volt, hogy a Hungarotabak Rt a beolvadást követően nem kerül a Tpvt. 22.§ (1) bekezdése a-b.) pontja szerinti gazdasági erőfölényes helyzetbe, mert a cigarettát vevői képesek mástól beszerezni, szállítói pedig másnak értékesíteni (MADOF Rt, illetve tagjai; üzletláncok). Mindez annak ellenére igaz, hogy a Versenytanács osztotta a vizsgálat álláspontját, miszerint a cigaretta értékesítés tekintetében az üzletláncok csak korlátozottan tekinthetőek a Hungarotabak Rt versenytársainak, a MADOF Rt tagjai pedig külön-külön lényegesen kisebb piaci erővel rendelkeznek, mint a Hungarotabak Rt. Megjegyzi ugyanakkor a Versenytanács, hogy a MADOF Rt tagjai között vannak olyan piaci súlyú vállalkozások, amely a későbbiekben valós versenytársává válhatnak az értékesítés tekintetében is a Hungarotabak Rt-nek.
21.) A Tpvt. 22.§ (2) bekezdése szerint gazdasági erőfölényben van az is, aki gazdasági tevékenységet a piac többi résztvevőjétől nagymértékben függetlenül folytathatja, anélkül, hogy piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie versenytársainak, szállítóinak, vevőinek és más üzletfeleinek vele kapcsolatos piaci magatartására.
22.) Az előzőekkel összefüggésben - tekintettel a vizsgálat megállapításaira is - a Versenytanács elsőként azt vizsgálta, hogy a beolvadást követően a Hungarotabak Rt képessé válik-e olyan eladási árak érvényesítésére a kiskereskedők felé, amelyek mellett az azok által elért kiskereskedelmi árrés túlzottan alacsony lesz.
A Versenytanács úgy ítélte meg, hogy egy ilyen magatartást - amellett, hogy azt részben korlátozza a MADOF Rt és az üzletláncok piaci jelenléte - az alábbi körülmények is gátolják:
a.) A kiskereskedő sajátos helyzetű vevő, mert a cigarettát nem fogyasztás, hanem viszonteladás céljából vásárolja, így számára arra csak annyiban van szükség, amennyiben hozzájárul vállalkozása sikeréhez, és csak annyiban nélkülözhetetlen, amennyiben anélkül vállalkozását nem lenne képes hatékonyan működtetni. E vonatkozásban meghatározó jelentősége van annak, hogy elenyésző azon vállalkozások száma, amelyek kizárólag (illetve meghatározó súllyal) foglalkoznak cigaretta kiskereskedelemmel. Ilyen helyzetben pedig, ha a Hungarotabak Rt túlzottan alacsony mértékűre szorítaná vissza a kiskereskedelmi árrést (vagy ami azzal azonos hatású, rontaná az értékesítési feltételeket a kiskereskedő kárára), akkor a kiskereskedők túlnyomórészének lehetősége lenne nem vásárolni cigarettát a Hungarotabak Rt-től.
b.) Ha a Hungarotabak Rt az előzőek ellenére túlzottan csökkentené az árrést, illetve rontaná az értékesítési feltételeket, és ezáltal - a kiskereskedők érdektelensége folytán - csökkenne az eladható cigaretta mennyisége, akkor azt a szélesen vett (termelői-elosztói) cigaretta piac legerősebb szereplői a dohánygyárak gátolnák meg: a Hungarotabak Rt-t megkerülve más piaci szerelőkkel (pl. a MADOF Rt már jelenleg is viszonylag magas piaci részesedésű tagjaival) , illetve adott esetben más elosztási módszerek alkalmazásával. A dohánygyárak említett erős piaci pozíciójából következőleg az azokra nézve közvetlenül hátrányos piaci magatartása esetében is számolnia kell a Hungarotabak Rt-nek a várható ellenlépésekkel.
23.) Az előzőekre tekintettel a Versenytanács arra a következtetésre jutott, hogy a Hungarotabak Rt nem folytathatja piaci tevékenységét a piac többi résztvevőjétől függetlenül, számítania kell azok reakcióira.
24.) Megjegyzi a Versenytanács az előzőek nem feltétlenül állják meg a helyüket az alapvetően cigaretta forgalmazásra specializálódott közbülső kereskedőkre nézve. Közbülső kereskedők piaci jelenlétére azonban nyilvánvalóan csak olyan földrajzi területen van szükség, ahol közreműködésükkel kisebb költség mellett oldható meg az elosztás, mintha a cigarettát a nagykereskedő közvetlenül szállítaná a kiskereskedőhöz. Ha ez a feltétel teljesül, akkor a nagykereskedőnek érdekében áll a közbülső kereskedő bekapcsolása, ha viszont nem teljesül, akkor nem tekinthető versenyellenesnek, ha a közbülső kereskedő az adott földrajzi területen kiszorul a piacról.
25.) A kérelem szerinti összefonódás (amellett, hogy az előzőek szerint nem hozza gazdasági erőfölényes helyzetbe a Hungarotabak Rt-t) a párhuzamosságok felszámolása, a raktározás és a szállítás optimalizálása révén kétségkívül segítheti a költségek csökkentését, a cigaretta elosztásának javítását. Ezen - a vállalkozás méretének növekedéséből fakadó - előnyöknek gyakorlati, a fogyasztókat is kedvezően érintő érvényre juttatásának esélyét növeli, hogy a cigaretta nagykereskedelem piacán a koncentráció növekedés - a vevők és eladók előzőekben részletezettek szerinti érdekérvényesítési képességére tekintettel - nem jár együtt a hatékonysági kényszer arányos mérséklődésével.
26.) Mindezek alapján a Versenytanács - figyelemmel a Tpvt. 30.§ (2) bekezdésére - a kérelem szerinti összefonódást engedélyezte.
VI.
Eljárási kérdések
27.) A kérelmezők a Tpvt. 62.§ (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen lerótták, ezért arról rendelkezni nem kellett.
28.) A határozat felülvizsgálatára vonatkozó rendelkezés a Tpvt. 83.§ (1) - (2) bekezdésén alapul.
Budapest, 1998. július 30.
dr. Bodócsi András sk. előadó
Fógel Jánosné dr. sk.
dr. Kállai Mária sk.
Szabó Györgyi