Vj-137/1997/8
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Rupp Tamás ügyvezető igazgató (1072 Budapest, Vérhalom u. 20.) által képviselt Compagnie Generale des Eaux és Berliner Wasser Betrieben kérelmezőnek összefonódás engedélyezésre iránti kérelmére - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmezők közösen irányítást szerezzenek a Fővárosi Csatornázási Művek Rt felett.
E határozat felülvizsgálatát a kézbesítéstől számított 30 napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel kérhetik az ügyfelek.
Indoklás
1.) A párizsi székhelyű Compagnie Generale des Eaux (a továbbiakban: CGE) közel 150 éve végez viziközmű szolgáltatást. Jelenleg a világ különböző pontjain, több ezer településsel közvetlen szerződéses kapcsolatban állva végez vízellátási, csatornázási és szennyvíz-kezelési szolgáltatásokat, s igen jelentős tapasztalatokkal rendelkezik mind a szennyvíz-elvezetés, csatornahálózatok építése, fenntartása, üzemeltetése, csapadékvizek kezelése, a szennyvíztisztítás és szennyvíztelepek üzemeltetése és fenntartása, iszapkezelés területén. A CGE részint közvetlenül, részint 100 százalékos tulajdonú leányvállalatain keresztül 12 magyarországi vállalkozás felett rendelkezik irányítási joggal, melyek 1996. évi együttes nettó árbevétele 4,5 Milliárd forint volt. A vállalkozások közül a Szegedi Vízmű Kft, valamint a szegedi telephelyi Sade Magyarország Kft és a Magyar Vízügyi Kivitelezési Kft tevékenykedik a vízügyi ágazatban.
2.) A Berliner Wasser Betrieben (a továbbiakban: BWB) közjogi szervezet, amely Berlin 3,5 millió lakosának vízellátásáról és szennyvízkezeléséről gondoskodik, mintegy 900 km2 területen. 8.500 km csatornát, 7 szennyvíztisztító telepet, 140 szennyvíz-szivattyú üzemet, és 900 km szennyvíz-nyomócsővezetéket üzemeltet. Évente több mint 250 millió m3 szennyvizet kezel, és Berlin városának 3,5 millió lakosa mellett a közeli települések ellátásáról is gondoskodik. A BWB Budapesten képviseleti irodával rendelkezik, de magyarországi érdekeltségei ez idáig nem voltak. Árbevételt Magyarországon nem ért el.
3.) A Fővárosi Csatornázási Művek Rt 1993. december 1-jével önkormányzati közüzemi vállalatból alakult át egyszemélyes 100 százalékos önkormányzati tulajdonú részvénytársasággá. 1996. évi nettó árbevétele 9,6 Milliárd forint volt, amelynek több, mint 80 százaléka - a Budapest területén kizárólagosan végzett - közüzemi csatornaszolgáltatásból származik.
A Fővárosi Csatornázási Művek többségi tulajdoni részesedésen alapuló irányítási joggal rendelkezik az 1996. második felében alapított Mélyépítő Kft és UNISZAKI Kft felett. Az előbbi fő tevékenysége a csatorna építés, az utóbbié pedig karbantartás. 1997. évi tervezett nettó árbevételük mintegy 0,5 Milliárd forint.
4.) A Fővárosi Önkormányzat által a Fővárosi Csatornázási Művek Rt 25 % + 1 szavazati részvényének megvásárlására kiirt pályázat a CGE és a BWB alkotta konzorcium nyerte el. Az ezt követően kötött Részvényesi Szerződés értelmében a hét igazgatósági tag közül négyet (beleértve a vezérigazgatót is) a konzorcium jelölheti ki, melyhez - mint az irányítási jog megszerzéséhez - a kérelmezők a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 24. § alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérték.
5.) A Tpvt. 71. § alapján készített jelentésében a vizsgáló a kérelem szerinti összefonódás engedélyezését indítványozta.
6.) A Tpvt. 23. § (2) bekezdésének b.) pontja szerint az irányítás megszerzésének minősül, ha több vállalkozás a másik vállalkozás vezető tisztségviselői többségének kijelölésére jogosultságot szerez, vagyis a kérelem szerinti részvényvásárlás, figyelemmel a Részvényesi Szerződésre irányítás szerzésnek minősül. Miután pedig az összefonódással érintett vállalkozások (a CGE, a BWB és a Fővárosi Csatornázási Művek Rt, mint közvetlen résztvevők; az általuk irányított vállalkozások, mint közvetett résztvevők) együttes 1996. évi Magyarországon elért nettó árbevétele meghaladta a 10 Milliárd forintot - az összefonódás engedélykötelesnek minősül.
7.) A Fővárosi Csatornázási Művek Rt felett irányítást szerző vállalkozások által irányított magyarországi vállalkozások egyike sincs - és annak törvényben biztosított kizárólagossága folytán a jövőben sem lehet - jelen a csatornaszolgáltatás budapesti piacán, mint érintett piacon (14.§), és az érintett vállalkozások között olyan jellegű vertikális kapcsolat sincs, amely a gazdsági erőfölény erősödését valószinüsitené, illetve amelynek káros versenyhatásai lehetnének. Ez esetben pedig a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján a Gazdsági Versenyhivatal az engedélyt nem tagadhatja meg, ezért a Versenytanács a kérelem szerinti összefonódást engedélyezte.
8.) Az ügyfelek (CGE, BWB, Fővárosi Csatornázási Művek Rt) közösen kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.
9.) A kérelmezők a Tpvt. 62.§ (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen lerótták, ezért arról rendelkezni nem kellett.
10.) A határozat felülvizsgálatára vonatozó rendelkezés a Tpvt. 83.§ (1) - (2) bekezdésén alapul.
Budapest, 1997. november 18.
dr. Bodócsi András sk. előadó
Fógel Jánosné dr. sk.
dr. Kállai Mária sk.
Szabó Györgyi