Vj-189/1999/46
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa dr. Darázs Lénárd ügyvéd (1055 Budapest, Kossuth Lajos tér 9.) által képviselt PHOENIX Pharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. kérelmezőnek vállalkozások összefonódásának engedélyezése tárgyában indult eljárásban - nyilvános tárgyaláson - meghozta az alábbi
határozatot
- 1.
A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmező irányítást szerezzen a Westpharma Gyógyszernagykereskedelmi Rt. felett.
- 2.
A kérelem benyújtására rendelkezésre álló határidő elmulasztása miatt a kérelmezővel szemben 190.000.- (azaz Egyszázkilencvenezer) Ft bírságot szab ki, amelyet a határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül köteles a Gazdasági Versenyhivatal 10032000-01037557. számú bírságbevételi számlájára megfizetni.
- 3.
E határozat felülvizsgálatát a kérelmező - továbbá az 1. pont tekintetében a Westpharma Gyógyszernagykereskedelmi Rt. - a kézhezvételtől számított 30 napon belül kérheti a Fővárosi bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel, amelynek a bírság megfizetésére halasztó hatálya van.
Indoklás
I.
A PHOENIX Pharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. (a továbbiakban: Phoenix Pharma) Magyarország egész területén folytat gyógyszernagykereskedelmi tevékenységet, a humán gyógyszerek s immunológiai készítmények, valamint a magisztrális alapanyagok és készítmények teljes választékát forgalmazza.
Az Rt. 1995. évben a PHARMA Patika Gyógyszerellátó Vállalat jogutódjaként alakult meg, majd 1996-ban a PHOENIX International Beteiligungs GmbH németországi székhelyű vállalkozás többségi tulajdonába került. 1998. évi nettó árbevétele 27,5 milliárd Ft volt.
A Phoenix Pharma irányítási joggal rendelkezik
- -
a Pharma Produkt Kft. és
- -
a Dunapharma Ingatlanhasznosító Kft.
felett. E társaságok együttesen 1998. évben - az egymás közötti forgalom nélkül - 1,5 milliárd Ft nettó árbevételt értek el.
A PHOENIX International Beteiligungs GmbH pénzügyi befektető társaság, melynek - a magyarországi érdekeltségein kívül - hét európai országban lévő gyógyszernagykereskedelmi vállalkozásban van többségi részesedése. Emellett irányítása alá tartozik három, a konszernen belül gyógyszerbeszerzéseket, számítástechnikai, könyvelési, logisztikai feladatokat ellátó, valamint a gyógyszerek szállítását végző társaság (Phoenix Pharma Einkauf GmbH, Pharma Rechencentrum GmbH, Transmed Transport GmbH).
A Phoenix International Beteiligungs GmbH-t a gyógyszernagykereskedelmi tevékenységet folytató Phoenix Pharmahandel AG & Co. nevű betéti társaság irányítja. E társaság beltagjaként operatív ügyvezetést lát el a Phoenix AG, mely egyéb önálló gazdasági tevékenységet nem folytat.
A Phoenix International Beteiligungs GmbH-t irányító és az általa irányított külföldi székhelyű vállalkozások Magyarországon 1998. évben árbevételt nem értek el.
A Westpharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. 1999. október 15-i közgyűlési határozata a társaság kiválással történő átalakulásáról döntött. 1999. december 30-tól működik a társaságból, zártkörű alapítással kivált új részvénytársaság, Pharmanova Vagyonkezelő Rt. néven, amely a gyógyszerkiskereskedelmi tevékenység szervezését és irányítását végzi.
Az átalakulást követően tovább működő Westpharma Gyógyszernagykereskedelmi Rt. (a továbbiakban: Westpharma Rt.) kizárólag gyógyszernagykereskedelmi tevékenységet folytat. A gyógyszertermékek teljes választékát nagyobb hányadban a dunántúli megyékben forgalmazza, de értékesít az ország más területein is.
1998. évben a nagykereskedelmi értékesítés nettó árbevétele 11,2 milliárd Ft volt. A Westpharma Rt. 1997-1998. években irányítást szerzett
- -
a Pharmaprevent Rt.,
- -
a Coloniapharma Rt. és
- -
a Heliomed Rt.
felett, mely társaságok gyógyszernagykereskedelmi tevékenységet folytatnak, együttes 1998. évi nettó árbevételük 10,8 milliárd Ft volt.
Az Rt. többségi tulajdonosa a Prevenció Vagyonkezelő és a Pharmaudit Könyvvizsgáló Kft-knek is, mely társaságok 1998. évben 1,1 milliárd Ft nettó árbevételt realizáltak.
A Westpharma Rt. többségi tulajdonosa a P. B. Pharma Beteiligungs GmbH pénzügyi befektető vállalkozás, mely 1998. évben Magyarországon árbevételt nem ért el.
II.
A kérelmező 1999. október 26-án részvény-adásvételi szerződést kötött a szétválás után általános jogutódként továbbműködő gyógyszernagykereskedelmi tevékenységet folytató Westpharma Rt. alaptőkéjének 99,2 %-át megtestesítő részvényeinek megvásárlására az Rt. többségi tulajdonosával.
A szerződés hatálybelépésének feltétele a szétválás tényének cégbírósági bejegyzése, illetve a Gazdasági Versenyhivatal engedélye.
Ez alapján a kérelmező 1999. november 22-én a tisztességtelen és a versenykorlátozó piaci magatartás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény VI. fejezetének rendelkezései alapján kérte a részvényvásárlással megvalósuló összefonódás engedélyezését.
A kérelemben arra hivatkozott, hogy az összefonódás ésszerűbb értékesítést, szélesebb árukínálatot és a szolgáltatások fejlődését segíti elő. A párhuzamos tevékenységek - beszerzés, logisztika, számítógépes nyilvántartás, raktározás - együttes szervezése jelentős költségmegtakarítással jár, emellett a méretnövekedés a szállítókkal szembeni fellépést is erősíti, amely a fogyasztók (kiskereskedők) számára is folyamatos és hiánycikkmentes áruszállítást, valamint árrésben megnyilvánuló előnyöket biztosít.
III.
Magyarországon gyógyszernagykereskedelmi tevékenységet a 60/1999. (XII. 1.) Eüm. rendeletben meghatározott szakmai feltételek mellett az Országos Gyógyszerészeti Intézet engedélyével az ország egész területén lehet végezni. A kiadott engedélyek alapján 1998-ban 84 vállalkozás folytatott gyógyszernagykereskedelmi tevékenységet, azonban a piac szerkezetére hagyományosan és az 1990-es évek első felében történt piacnyitást követően is erős koncentráció jellemző, mert a teljes gyógyszerválasztékot csak a jelentős tőkével rendelkező vállalkozások tudják, az előírt szakmai követelmények betartásával, folyamatosan a gyógyszertárak részére biztosítani. A gyógyszernagykereskedelmi forgalom mintegy 87 %-át hét vállalkozás bonyolítja le.
Az 1998. évi 175 milliárd Ft-os gyógyszernagykereskedelmi forgalomból az összefonódás résztvevőinek és a jelentősebb piaci szereplőknek a részesedését az alábbi táblázat mutatja be.
Vállalkozás neve |
% |
Hungaropharma Rt. |
31,6 |
Phoenix Pharma Rt. |
15,7 |
Westpharma Rt. |
12,5 |
Medimpex Rt. |
9,6 |
Bellis Rt. |
6,8 |
Humantrade Kft. |
5,2 |
ICN Fúzió-Pharma Rt. |
5,2 |
A nagykereskedelmi vállalkozások esetében a piac szerkezetének, egy-egy nagykereskedő piaci szerepének megítéléséhez az országos nagykereskedelmi forgalomból való részesedés megfelelő információt nyújt, tekintettel arra, hogy a vevők - gyógyszertárak, kórházak és egyéb egészségügyi intézmények - igényeinek megfelelően a gyógyszerek széles választékát forgalmazzák, s azoknak az ország bármely területére való eljuttatása nem jelent számottevő többletköltséget.
IV.
A Gazdasági Versenyhivatal 2000. január 18-án a Világgazdaság című lapban közzétett felhívásával kérte az érintettek véleményét a kérelem szerinti irányításszerzéssel kapcsolatban.
A Magyar Gyógyszergyártók Országos Szövetsége Németországból beszerzett iratok alapján arra a megállapításra jutott, hogy a PHOENIX Pharma németországi tulajdonosa és két német gyógyszergyár azonos tulajdonosi (érdekeltségi) körhöz tartozik, emellett nem kizárt, hogy a korábban a Westpharma Gyógyszerkereskedelmi Rt-hez tartozó gyógyszertárak irányítását megszerző UTA Pharma GmbH is kapcsolatban áll e cégekkel. E cégkapcsolatokból eredően, a kérelmezett összefonódás révén egy olyan gyógyszergyártó-nagykereskedelmi-gyógyszertári láncolatot magába foglaló vertikális integráció jön létre, amely következtében az azonos érdekeltségi körbe tartozó gyártó termékei indokolatlan előnyt szereznek a magyar piacon, a versenytársak készítményei pedig hátrányos helyzetbe kerülnek. Ennek bizonyítottságát látja abban is, hogy a Ratiopharm Hungária Kft. a gyógyszertárak részére helyettesítő gyógyszerek forgalmazását ajánlja, amelyek alacsonyabb beszerzési árúak és német gyártású termékek.
A Hungaropharma Gyógyszerkereskedelmi Rt. szintén aggályosnak tartja a kérelmezett irányításszerzést, mert információi szerint a PHOENIX Pharmát irányító német társaság egyidejűleg originális és generikus gyógyszergyártó cégek tulajdonosa is.
Ezen túl vélelmezi, hogy a Westpharma Rt. kiskereskedelmi üzletága felett irányítási jogot szerzett UTA Pharma GmbH mögött is azonos német cégcsoport áll, melynek beigazolódása esetén a versenytársak számára káros és a gyógyszertárak létesítéséről és működtetési feltételeiről szóló 1994. évi LIV. törvény szellemével ellentétben álló nagy- és kiskereskedelmi vállalkozások vertikális integrációja alakul ki.
A Magyar Gyógyszerész Kamara kedvezőtlen jelenségnek tartja a gyógyszernagykereskedelmi piac koncentráltságát, egy reprezentatív felmérés adatainak bemutatása alapján azt, hogy a gyógyszertári beszerzések jelentős hányadát a három legnagyobb nagykereskedő cég biztosítja. Kiemelkedően magas a kérelmezett összefonódás résztvevőinek piaci részesedése Zala, Vas, Fejér és Pest megyékben, mely álláspontja szerint az UTA Pharma GmbH gyógyszertárak feletti irányításszerzésének következménye.
Ezeken túl - a sajtóban megjelent közlemények csatolásával - támasztotta alá azt, hogy az összefonódásban érintett vállalkozások németországi irányítói és a gyógyszertári érdekeltségekkel rendelkező UTA Pharma GmbH között érdekeltségi kapcsolat van.
V.
A Tpvt. 71. § (1) bekezdése alapján készített jelentésben, illetve a kérelmező által a kiegészítő vizsgálati jelentésre tett észrevételeket elfogadva a tárgyaláson a vizsgáló a kérelem szerinti összefonódás
- -
feltétel nélküli engedélyezését indítványozta, tekintettel arra, hogy az oligopol jellegű piaci szerkezetben a két legnagyobb versenytárs között a hatékony verseny fennmarad, felhívta a figyelmet azonban arra, hogy a gyógyszerkereskedelmi piac átalakulás alatt áll, ezért annak a Gazdasági Versenyhivatal általi fokozott figyelemmel kísérése indokolt.
- -
a kérelem késedelmes benyújtása miatt 190.000.- Ft összegű bírság kiszabását javasolta a kérelmezővel szemben.
VI.
A Versenytanács a Tpvt. 73. §-a alapján tárgyalást tűzött ki, amelyről az ügyfeleket - a kérelmező PHOENIX Pharmát és az irányítása alá kerülő Westpharma Rt-t - értesítette, a vizsgálati- és a kiegészítő jelentés megküldése mellett.
A kérelmező a vizsgálati jelentésekre tett írásos észrevételében hangsúlyozta, hogy jelen eljárás tárgya két kizárólag gyógyszernagykereskedelemmel foglalkozó vállalkozás összefonódása. Az ügyfelek egyikének sincs sem tulajdonosi, sem más irányítási jogviszonya gyógyszertárakkal, korábban a Westpharma Rt. érdekeltségébe tartozó kiskereskedelmi üzletág fellett az UTA Pharma GmbH szerzett irányítási jogot, mely szervezeti szétválással önálló társaságként Pharmanova Rt. néven működik. Vitatta a kiegészítő vizsgálati jelentés személyi összefonódásra vonatkozó azon megállapítását, hogy a Pharmanova Rt. igazgatósági elnöke egyben a kérelmező vállalkozásnál is igazgatósági tag, ennek bizonyítására 2000. május 10-i dátumú cégkivonatokat nyújtott be.
Csatolta a kérelmező vállalkozás teljes irányítási láncát, a közvetlen és közvetett résztvevőket, s megerősítette azon korábbi nyilatkozatát, mely szerint a jelen eljárásban érintett vállalkozások és német gyógyszergyárak között nem áll fenn semmiféle versenyjogilag releváns cég- vagy személyi kapcsolat.
A Westpharma Rt. szervezeti szétválása előtt - az azonos tulajdonosi körbe tartozó gyógyszertárakkal - kötött versenykorlátozó elemeket tartalmazó szállítási szerződésekre vonatkozóan úgy nyilatkozott, hogy azok módosítása folyamatban van. Az irányításszerző vállalkozás új, piaci alapú szállítási szerződéseket köt e gyógyszertárakkal, melyek nem tartalmaznak tiltott versenykorlátozó elemeket.
A vizsgáló által az összefonódás engedélyezésének feltételéül javasolt termelői ajánlatokról és a tényleges szállításokról szóló információadási kötelezettség előírását indokolatlannak tartotta, mert álláspontja szerint a becsatolt bizonyítékok alapján a kérelmezett irányításszerzéssel vertikális integráció egyáltalán nem valósul meg, miután az összefonódás közvetlen és közvetett résztvevőinek sincs versenyjogilag releváns kapcsolata sem gyógyszergyártókkal sem gyógyszertárakkal. Az összefonódásból kedvezőtlen versenyhatások nem származnak, az az érintett piacon a hatékony verseny fennmaradását nem veszélyezteti.
VII.
A kérelem szerinti részvényvásárlás a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja szerint vállalkozások összefonódásának minősül.
Az összefonódáshoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdése szerint az esetben kell a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérni, ha a törvény 26. §-a alapján figyelembeveendő érintett vállalkozások előző évi nettó árbevétele meghaladja a 10 milliárd Ft-ot és az irányítás alá kerülő vállalkozásé pedig 500 millió Ft feletti.
Az összefonódással érintett vállalkozások - a PHOENIX Pharma és a Westpharma Rt., valamint az általuk irányított vállalkozások - 1998. évi együttes nettó árbevétele a 10 milliárd Ft-ot meghaladta, az irányítás alá kerülő Westpharma Rt. és az érdekeltségi körébe tartozó társaságoké pedig együttesen 500 millió Ft felett volt, ezért a kérelmezett irányításszerzés engedélykötelesnek minősül.
VIII.
A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon.
Az összefonódás résztvevői a gyógyszernagykereskedelmi szolgáltatás országos piacán folytatják tevékenységüket. A gyógyszertermékek teljes választékát forgalmazzák, nagyobb hányadban azokban a földrajzi körzetekben - megyékben - ahol a gyógyszerkereskedelmi piac liberalizálását követően a tevékenység folytatásához szükséges raktárbázisokat megszerezték és a hagyományos vevőkapcsolatokat sikerült fenntartaniuk.
A kérelmezett irányításszerzés következtében az eddig is lényegében oligopol szerkezetű gyógyszernagykereskedelmi piacon két közel azonos - 30 % körüli - piaci részesedéssel rendelkező versenytárs szerepel majd, melyek között a verseny erősödésére lehet reálisan számítani. Mellettük még négy jelentősebb részaránnyal rendelkező nagykereskedő és számos kisebb forgalmazó van jelen a piacon. A Versenytanács - figyelembevéve a gyógyszernagykereskedelmi tevékenység sajátosságait, a teljes gyógyszer kínálat folyamatos biztosításának magas eszközigényességét, a magyar piac méreteit - az összefonódás révén megvalósuló koncentráció növekedést nem minősítette olyannak, amely a hatékony verseny fennmaradását és fejlődését akadályozná.
A Versenytanács - az észrevételt tett szervezetek által benyújtott iratok és hivatkozások alapján - nem talált olyan cégösszefüggéseket a PHOENIX Pharmát irányító vállalkozások érdekeltségi körébe tartozók között, melyek versenyjogi szempontból relevánsak lennének, illetve olyan piaci jelenségeket sem talált bizonyítottnak, amelyek a vállalkozások összefonódásának engedélyezésére indult eljárásban kezelhetőek lennének.
Előzőek alapján a Versenytanács - a vizsgálati indítvánnyal egyezően - a kérelem szerinti irányításszerzést a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján engedélyezte.
Azzal összefüggésben, hogy a vizsgáló a gyógyszerkereskedelmi piac fokozott figyelemmel kísérését tartja szükségesnek, a Versenytanács - a Vj-141/1999/63. számú határozatában foglaltakkal azonosan - ismételten utal arra, hogy a korábban a Westpharma Rt. irányítása alá tartozó gyógyszertárakkal kötött versenykorlátozó elemeket tartalmazó szállítási szerződésekre már nem vonatkozik a Tpvt. 12. § b) pontja, miután a Westpharma Rt. irányítási joga megszűnt e gyógyszertári betéti társaságok felett, azaz tőle független vállalkozásoknak minősülnek, vagyis a köztük lévő üzleti kapcsolatok a Tpvt. 11. §-a alapján ítélhetőek meg.
IX.
A Tpvt. 28. § (2) bekezdése szerint az összefonódás engedélyezése iránti kérelmet az irányítás megszerzését eredményező szerződés megkötését követő 8 napon belül kell a Gazdasági Versenyhivatalhoz benyújtani. Ez a határidő a kérelemhez csatolt szerződés időpontját figyelembevéve 1999. november 3-a volt, mellyel szemben az engedély iránti kérelem november 22-én, vagyis 19 nappal később érkezett a Gazdasági Versenyhivatalhoz.
A Tpvt. 79. §-a alapján az engedélykérelem elmulasztása esetén a bírság összege legfeljebb napi tízezer Ft, azaz jelen esetben maximum 190.000.- Ft lehet.
A Versenytanács a bírság összegét a kiszabható legmagasabb összegben határozta meg, miután annak mérséklésére okot adó körülményt nem talált.
X.
A kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen lerótta, ezért arról rendelkezni nem kellett.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek - a kérelmező PHOENIX Pharma és az irányítás alá kerülő Westpharma Gyógyszernagykereskedelmi Rt., akire a kérelem vonatkozik - a Tpvt. 83. § (1) és (2) bekezdései alapján kérhetik.
Budapest, 2000. május 15.
Fógel Jánosné dr. sk. előadó
dr. Bodócsi András sk.
dr. Sólyom Eszter sk.
Ágoston Marika