Vj-108/2000/12

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Martonyi és Kajtár & McKenzie Ügyvédi Iroda (1062 Budapest, Andrássy út 102., ügyintéző: dr. Hegymegi-Barakonyi Zoltán ügyvéd) által képviselt Ford Motor Company kérelmezőnek vállalkozások összefonódásának engedélyezésére indult eljárásban - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmező irányítást szerezzen a Land Rover Group Limited felett.

E határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított 30 napon belül a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel kérhetik.

Indoklás

I.

A Ford Motor Company (a továbbiakban: Ford) amerikai székhelyű multinacionális csoport, mely a világ számos országában folytatja tevékenységét. A vállalkozáscsoport gépkocsik előállításával, forgalmazásával, a gépkocsikhoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatások - hitelezés, lízingelés - nyújtásával, valamint autókölcsönzéssel foglalkozik.

A Ford jelenleg három - kizárólagos tulajdonában álló - leányvállalatán keresztül folytat üzleti tevékenységet Magyarországon.

  • -

    A Ford Motor Hungária Kft., személygépkocsikat és kis- közepes teherbírású teherautókat forgalmaz. 1999. évi nettó árbevétele 64,5 milliárd Ft volt.

  • -

    A Ford Credit Hungária Rt., gépkocsikhoz kapcsolódó pénzügyi szolgáltatásokat - hitelezés, faktorálás, lízing - nyújt, 1999. évben a mérlegfőösszegének 10 %-a 961 millió Ft volt.

  • -

    A Volvo Autó Hungária Kft., Volvo személygépkocsik magyarországi forgalmazását végzi. 1999. évben nettó árbevétele 6,4 milliárd Ft-ot ért el.

A Land Rover Group Limited (a továbbiakban: Land Rover Üzletág) a BMW német gépjárműgyártó vállalat kizárólagos tulajdonában álló angliai Rover Group Limited társaság belső reorganizációjával jött létre. A társaság kizárólag speciális típusú négykerék-meghajtású (terepjáró) gépkocsik gyártásával foglalkozik.

A Land Rover Üzletág gépjármű összeszerelő üzemei, karosszéria, műszaki és tesztelő részlegei az Egyesült Királyságban működnek, emellett számos országban vannak leányvállalatai. Magyarországi vállalkozásban érdekeltségei nincsenek, külföldön honos leányvállalatai exportjuk révén 1999. évben 854,2 millió Ft értékű nettó árbevételt értek el a Magyar Köztársaság területén.

II.

2000. május 24-én a BMW és a Ford között létrejött adásvételi szerződés alapján a Ford megvásárolta a Land Rover Üzletág összes kibocsátott részvényét, mellyel kizárólagos irányítást szerzett felette és az érdekeltségi körébe tartozó társaságok felett.

A szerződés alapján a kérelmező a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) előírásaira hivatkozással az összefonódáshoz a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.

Az engedély iránti kérelmében arra hivatkozott, hogy az irányításszerzésnek nem nem lesz érdemi hatása a magyarországi gépjármű forgalmazás piacára, mert az érintett vállalkozások nem rendelkeznek jelentős piaci részesedéssel, illetve tevékenységük jellemzően egymásét kiegészíti. Igy az összefonódás nem hoz létre és nem erősít meg erőfölényt az érintett piacokon, s nem akadálya a hatékony verseny fennmaradásának sem.

A kérelmező benyújtotta az Európai Bizottság 2000. június 29-én kelt, a 4064/89. számú Tanácsi rendelet 6. § (1) bekezdés b) pontja alapján hozott döntését, amely a tranzakciót feltétel nélkül engedélyezte.

III.

A kérelmezett irányításszerzés a magyarországi személygépkocsi és a 3,5 t alatti teherbírású haszonjárművek piacát érinti, miután a Land Rover terepjáróinak egy része kis haszonjármű besorolású.

A magyar gépjárműpiacon a hazai összeszerelésű termékek mellett a világon gyártott szinte minden jelentősebb márka jelen van.
A piacra erős túlkínálat jellemző, a forgalmazók között a fogyasztók megszerzéséért éles verseny folyik; különböző kedvezményes vásárlási lehetőség biztosításával törekszenek az eladók értékesítésük növelésére, piaci részesedésük bővítésére.

Az 1999. évi magyarországi gépjármű forgalomból - az egyes felhasználói kategóriákban - a Ford és a Land Rover által értékesített termékek részesedését az alábbi táblázat mutatja be.

%

Kategóriák

Ford 1

Land Rover

Együtt

Személygépkocsi

Kiskocsi

Alsóközép

Közép

Nagy

Luxus

Sport

Egyterű

Együtt

1,8

13,2

16,8

31,4

15,7

3,5

5,8

4,7

7,8

-

-

-

-

-

-

9,2

-

0,1

1,8

13,2

16,8

31,4

15,7

3,5

15,0

4,7

7,9

Haszongépjármű 3,5 t alatt

Kis haszonjármű 2,5 t alatt

Közép haszonjármű 2,5-3,5 t

Együtt

5,1

19,1

15,9

1,0

-

0,2

6,1

19,1

16,1

IV.

A Tpvt. 71. § (1) bekezdése alapján készített jelentésben a vizsgáló a kérelmezett összefonódás engedélyezését indítványozta, tekintettel arra, hogy a két társaság együttes piaci részesedése a piacon jelenlévő komoly versenytársak jelenléte mellett nem teszi lehetővé erőfölényes helyzet kialakulását.

V.

A kérelem szerinti részvényvásárlás a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) és (2) bekezdés a) pontja alapján összefonódásnak minősül.

Az összefonódás két külföldön honos vállalkozás között jön létre, amelyek közül az irányítást megszerző Ford rendelkezik három Magyarországon tevékenységet folytató leányvállalattal, az irányítása alá kerülő Land Rover Üzletág pedig áruival jelen van a magyar piacon; így - miután az összefonódás hatása érvényesül a Magyar Köztársaság területén - arra a Tpvt. hatálya az 1. §-ban foglaltak alapján kiterjed.

Az összefonódáshoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdésében foglaltak szerint - figyelemmel a 27. § (2) bekezdésére is, mely alapján a külföldön honos vállalkozások esetében a Magyar Köztársaság területén értékesített árukból elért nettó árbevételt kell figyelembevenni - a Gazdasági Versenyhivataltól engedélyt kell kérni, mert

  • -

    a közvetlenül és közvetve résztvevő vállalkozások (Tpvt. 26. §) előző évi nettó árbevétele meghaladja a tíz milliárd Ft-ot, és

  • -

    az irányítás alá kerülő Land Rover Üzletág magyarországi eladásainak nettó árbevétele több volt 500 millió Ft-nál.

VI.

A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre, vagy nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon.

Az összefonódással érintett piacoknak - a Tpvt. 14. §-ában foglaltak alapján - az egymást nem helyettesítő és más árukkal sem helyettesíthető személygépkocsi és haszonjármű kategóriák minősülnek, melyek forgalmazásában az érintett vállalkozások résztvesznek.
Miután e vállalkozások kínálata jellemzően egymást kiegészítő, az irányításszerzés csak a terepjárók, valamint a 2,5 t teherbírás alatti kis haszonjárművek érintett piacain növeli a koncentrációt.
A Ford részesedése e kategóriákban 5,8 %-ról 15 %-ra, illetve 5,1 %-ról 6,1 %-ra emelkedik. E piaci részesedések nem vetik fel a gazdasági erőfölény jövőbeni kialakulásának veszélyét és tekintettel arra, hogy e piacokon komoly versenytársak vannak jelen - Honda, LADA, Mitsubishi, NISSAN, stb. - az erős versenyhelyzet fennmaradása biztosított.

Ezek alapján a Versenytanács - a vizsgálati indítvánnyal egyezően - a Tpvt. 77. § (1) bekezdésének a) pontja alapján hozott határozatával a kérelem szerinti összefonódást engedélyezte.

VII.

Az ügyfelek kérelme alapján a Versenytanács - a Tpvt. 74. § (1) bekezdése szerint - határozatát tárgyaláson kívül hozta meg.

A kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen megfizette, ezért arról rendelkezni nem kellett.

A határozat felülvizsgálatára vonatkozó rendelkezés a Tpvt. 83. § (1) és (2) bekezdésein alapul.

Budapest, 2000. október 13.

Fógel Jánosné dr. sk. előadó
dr. Györffy István sk.
dr. Sólyom Eszter sk.
Ágoston Marika