Vj-113/2003/51
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a European Watch Óra-, Ékszerkereskedelmi és Vagyonkezelő Kft. (Érd) ellen fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt indított eljárásban meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács megállapítja, hogy az eljárás alá vont 2003-ban az általa szervezett akciókat ismertető szórólapokon a fogyasztók megtévesztésére alkalmas tájékoztatást adott az árengedmény mértékéről.
A Versenytanács megállapítja továbbá, az eljárás alá vont akkor is a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor azt állította, hogy a Michel Herbelin és a Jacques Lemans márkák vezérképviselete, illetve azzal, hogy az általa Nagykanizsán szervezett akciót ismertető szórólapon az ott feltüntetett Seiko óra (Mod. 76., Kinetic Auto Relay) kapcsán azt közölte, hogy az a 2001. év órája volt.
A Versenytanács e magatartások további folytatását a határozat kézhezvételétől megtiltja.
A határozat felülvizsgálatát a kézhezvételtől számított 30 napon belül a Fővárosi Bíróságnak címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel lehet kérni.
Indoklás
A Gazdasági Versenyhivatal versenyfelügyeleti eljárást indított a Watch Óra-, Ékszerkereskedelmi és Vagyonkezelő Kft. ellen, mivel felmerült annak a gyanúja, hogy az eljárás alá vont az általa szervezett akciók során megtévesztette a fogyasztókat, megsértve ezzel a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) 8.§-ának rendelkezéseit.
I.
Az eljárás alá vont, az érintett termékpiac
- 1.
A 2002-ben létrehozott eljárás alá vont fő tevékenysége iparcikk-kiskereskedelem. Korábbi elnevezését (FSM Vagyonkezelő és Kereskedelmi Kft.) 2003. áprilisában módosította a jelenlegire.
- 2.
A karórák piacán belül megkülönböztethetők a márkás karórák részpiaca, amelybe a fogyasztói preferenciarendszer sajátosságai, illetve a termékek jellemzői (megbízhatóság, hosszú élettartam, csekély meghibásodási valószínűség stb.) alapján egyebek között neves svájci (pl. Longines) és japán órák (Seiko, Pulsar stb.) sorolhatók. A különböző márkák, illetve az igen eltérő áron megvásárolható termékek között erős a verseny.
II.
Az eljárás alá vont vizsgált magatartása
- 1.
Az eljárás alá vont 2002-ben és 2003-ban néhány napos akciókat szervezett több vidéki városban (Székesfehérvár, Veszprém, Pécs, Nagykanizsa, Miskolc, Debrecen, Eger, Szolnok, Kecskemét, Zalaegerszeg stb.). A színházakban, művelődési házakban, szállodákban megtartott akciókról az eljárás alá vont elsősorban a több tízezer példányban megjelenő megyei újságokba behúzott szórólapokon, az adott újságnak az akciót megelőző hétvégi számában, majd az akció hetének közepén tájékoztatta a fogyasztókat.
- 2.
A Versenytanács rendelkezésére álló szórólapokon a következő állítások szerepelnek:
Debrecen1. oldal:
3 napig minden -70% árengedménnyel!
Érvényes az összes, első és negyedik oldalon található modellre.
A Seiko és a Pulsar márkákat töröljük kínálatunkból, ezek raktárkészletét rendkívüli árengedménnyel kiárusítjuk.2. és 3. oldal:
Márkás órák legnagyobb választéka - szenzációs árakon!
A Michel Herbelin 1947 óta a tradicionális svájci-francia óramárkákhoz tartozik. A Jacques Lemans márka széles körű nemzetközi elismertségnek örvend. Mindkét márka filozófiája nagyon egyszerű: "csúcsminőség - modern tervezés - elérhető árak."
Mint a Michel Herbelin és a Jacques Lemans vezérképviselete 3 napig bemutatkozó kiállításunkon lehetőséget biztosítunk önöknek, hogy termékeinket nagykereskedelmi áron vásárolják meg!
Minden órára 2 év nemzetközi garancia!4. oldal:
-70%
European Watch FSM Kft.
A Michel Herbelin és a Jacques Lemans márkák vezérképviseleteValamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és az eladási ár. Az akció 2003. március 31-től április 2-ig került megtartásra.
Eger
1. oldal:
3 napig minden -70% árengedménnyel!
Érvényes az összes, első és negyedik oldalon található modellre.
A Seiko és a Pulsar márkákat töröljük kínálatunkból, ezek raktárkészletét rendkívüli árengedménnyel kiárusítjuk.2. és 3. oldal:
Márkás órák legnagyobb választéka - szenzációs árakon!
A Michel Herbelin 1947 óta a tradicionális svájci-francia óramárkákhoz tartozik. A Jacques Lemans márka széles körű nemzetközi elismertségnek örvend. Mindkét márka filozófiája nagyon egyszerű: "csúcsminőség - modern tervezés - elérhető árak."
Mint a Michel Herbelin és a Jacques Lemans vezérképviselete 3 napig bemutatkozó kiállításunkon lehetőséget biztosítunk önöknek, hogy termékeinket nagykereskedelmi áron vásárolják meg!
Minden órára 2 év nemzetközi garancia!4. oldal:
-70%
European Watch FSM Kft.
A Michel Herbelin és a Jacques Lemans márkák vezérképviseleteValamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és az eladási ár. Az akció időpontja: 2003. április 7-9.
Kecskemét
1. oldal:
3 napig minden -70% árengedménnyel!
Érvényes az összes, első és negyedik oldalon található modellre.
A Seiko és a Pulsar márkákat töröljük kínálatunkból, ezek raktárkészletét rendkívüli árengedménnyel kiárusítjuk.2. és 3. oldal:
Márkás órák legnagyobb választéka - szenzációs árakon!
A Michel Herbelin 1947 óta a tradicionális svájci-francia óramárkákhoz tartozik. A Jacques Lemans márka széles körű nemzetközi elismertségnek örvend. Mindkét márka filozófiája nagyon egyszerű: "csúcsminőség - modern tervezés - elérhető árak."
Anyáknapi akció! 18 karátos, masszívan aranyozott órák rendkívüli árengedménnyel!
Mint a Michel Herbelin és a Jacques Lemans vezérképviselete 3 napig bemutatkozó kiállításunkon lehetőséget biztosítunk önöknek, hogy termékeinket nagykereskedelmi áron vásárolják meg!
Minden órára 2 év nemzetközi garancia!4. oldal:
-70%
European Watch FSM Kft.
A Michel Herbelin és a Jacques Lemans márkák vezérképviseleteValamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és - az 1. és a 4. oldalon - az eladási ár, illetve - a 2. és a 3. oldalon - az akciós ár. Az akció 2003. április 28-30. között volt.
Miskolc
1. oldal:
3 napig minden -60% árengedménnyel!
European Watch Establishment Hungary
A Jacques Lemans vezérképviselete2. és 3. oldal:
Bemutatkozó kiállítás és vásár a legújabb kollekcióval!
Több mint 1000 modell raktárról vagy 3 napos szállítási határidővel, jelentős árengedménnyel!
Minden órára 2 év garancia!4. oldal:
-60%
A Seiko és a Pulsar márkákat töröljük kínálatunkból, így a képen látható modelleket rendkívüli árengedménnyel kiárusítjuk.
Az aranyozott és részben aranyozott órák 18 karátos tömör aranyozással készültek.Valamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és az eladási ár. Az 1-3. oldalakon csak Jacques Lemans, a 4. oldalon csak Seiko órák szerepelnek. Az akció időpontja: 2003. március 24-26.
Nagykanizsa
1. oldal:
már csak 4 napig minden - 60% árengedménnyel
Az árak a tavalyi kollekcióból kiállított órákra vonatkoznak.
Az árengedmény a gyártói listaárból (kereskedelmi ár) történik.
Az egész árukészlet 200 millió Ft értékben felszámolás miatt kiárusításra kerül.
A Premium Európa Kft. márkás órák nagykereskedelmével foglalkozott. A cég eladósodása miatt az egész raktár készlet kiárusításra kerül.2. és 3. oldalon:
Már csak 4 napig
Szerdától jönnek a legújabb kollekció modelljei
Közlemény a listaárakról: ezek az árak nem kitaláltak, hanem a gyártók eredeti listaárai!
Minden órára garancia4. oldalon:
-60%
FSM-Vagyonkezelő és Kereskedelmi Kft. Dr. Hemmer törvényes csődgondnok felügyeletévelA szórólap utolsó oldalán feltüntetésre kerül egy Seiko óra (Mod. 76., Kinetic Auto Relay), azzal, hogy a 2001. év órája. Valamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és az eladási ár. Csak az emlékeztető szórólap áll rendelkezésre, az első szórólap nem. Nincs adat az akció pontos időpontjáról.
Székesfehérvár
1. oldal
6 napig minden -70%
Az árak a tavalyi kollekcióból kiállított órákra vonatkoznak.
Az árengedmény a gyártói listaárból (kereskedelmi ár) történik.
Az egész árukészlet 200 millió forint értékben felszámolás miatt kiárusításra kerül.2-3. oldal:
Az új kollekció kiárusítása is rendkívüli árengedménnyel!
Közlemény a listaárakról: ezek az árak nem kitaláltak, hanem a gyártók eredeti listaárai!
Kiárusítás felszámolás miatt
Minden órára garancia!Valamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és az eladási ár. Az akció időpontja: 2003. november 11-16.
Szolnok
1. oldal:
3 napig minden -70% árengedménnyel!
Érvényes az összes, első és negyedik oldalon található modellre.
A Seiko és a Pulsar márkákat töröljük kínálatunkból, ezek raktárkészletét rendkívüli árengedménnyel kiárusítjuk.2. és 3. oldal:
Márkás órák legnagyobb választéka - szenzációs árakon!
A Michel Herbelin 1947 óta a tradicionális svájci-francia óramárkákhoz tartozik. A Jacques Lemans márka széles körű nemzetközi elismertségnek örvend. Mindkét márka filozófiája nagyon egyszerű: "csúcsminőség - modern tervezés - elérhető árak."
Mint a Michel Herbelin és a Jacques Lemans vezérképviselete 3 napig bemutatkozó kiállításunkon lehetőséget biztosítunk önöknek, hogy termékeinket nagykereskedelmi áron vásárolják meg! Minden órára 2 év nemzetközi garancia!4. oldal:
-70%
European Watch FSM Kft.
A Michel Herbelin és a Jacques Lemans márkák vezérképviseleteValamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és az eladási ár. Az akció időpontja: 2003. április 14-16.
Veszprém
1. oldalon:
már csak pár napig minden - 60% árengedménnyel
Az árak a tavalyi kollekcióból kiállított órákra vonatkoznak.
Az árengedmény a gyártói listaárból (kereskedelmi ár) történik.
Az egész árukészlet 200 millió Ft értékben felszámolás miatt kiárusításra kerül.
A Premium Európa Kft. márkás órák nagykereskedelmével foglalkozott. A cég eladósodása miatt az egész raktár készlet kiárusításra kerül.utolsó oldalon:
FSM-Vagyonkezelő és Kereskedelmi Kft. Dr. Hemmer törvényes csődgondnok felügyeletével
A szórólap utolsó oldalán feltüntetésre kerül egy Seiko óra (Mod. 76., Kinetic Auto Relay), azzal, hogy "a 2001. év órája."
Valamennyi, a szórólap első és utolsó oldalán fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és az eladási ár. Csak az emlékeztető szórólap áll rendelkezésre, az első szórólap nem. Nincs adat az akció időpontjáról.Zalaegerszeg
1. oldal:
3 napig minden -70% árengedménnyel!
Érvényes az összes, első és negyedik oldalon található modellre.
A Seiko és a Pulsar márkákat töröljük kínálatunkból, ezek raktárkészletét rendkívüli árengedménnyel kiárusítjuk.2. és 3. oldal:
Márkás órák legnagyobb választéka - szenzációs árakon!
A Michel Herbelin 1947 óta a tradicionális svájci-francia óramárkákhoz tartozik. A Jacques Lemans márka széles körű nemzetközi elismertségnek örvend. Mindkét márka filozófiája nagyon egyszerű: "csúcsminőség - modern tervezés - elérhető árak."
18 karátos, masszívan aranyozott órák rendkívüli árengedménnyel! Speciális ajánlatunk
Mint a Michel Herbelin és a Jacques Lemans vezérképviselete 3 napig bemutatkozó kiállításunkon lehetőséget biztosítunk önöknek, hogy termékeinket nagykereskedelmi áron vásárolják meg!
Minden órára 2 év nemzetközi garancia!4. oldal:
-70%
European Watch FSM Kft.
A Michel Herbelin és a Jacques Lemans márkák vezérképviseleteValamennyi, a szórólapon fényképpel, a márka és a modell megjelölésével szereplő óra kapcsán feltüntetésre kerül a listaár és - az 1. és a 4. oldalon - az eladási ár, illetve - a 2. és a 3. oldalon - az akciós ár. Az akció 2003. május 26-28. között volt.
- 3.
Az eljárás alá vont szórólapjain feltüntetett márkákat illetően a vizsgálat az alábbiakat állapította meg:
-
- -
a Seiko, a Pulsar és a Lorus márkák kizárólagos forgalmazója a TMC Kft.,
- -
-
- -
a Michel Lacroix kizárólagos forgalmazója a Juta Kft.,
- -
-
- -
a Longines esetében nincs kizárólagos magyarországi forgalmazó, azonban az adott vállalkozás ajánlott, euróban megadott fogyasztói árakat ad meg. Az eljárás alá vont által feltüntetett, kifutónak minősülő modell listaárát a magyar forgalmazó nem tudta azonosítani a típusszám alapján,
- -
-
- -
a Jacques Lemans márkájú órákat jelenleg hivatalosan senki sem forgalmaz Magyarországon, azzal, hogy régebben a Juta Kft. importált ilyen termékeket, s még forgalmazza a megmaradt készletét,
- -
-
- -
a Michel Herbelin esetében nem került el olyan adat, amely azt igazolná, hogy van olyan vállalkozás, amely e termékek magyarországi forgalmazásával foglalkozik, illetve hogy Magyarországon lenne egy megbízott márkakereskedő. A terméket gyártó vállalkozást 1947-ben alapították.
- -
Az eljárás alá vont szórólapjain szereplő és Magyarországon még forgalmazott (ún. kifutónak nem minősülő) modellek esetében általánosnak tekinthető a márkanév tulajdonosa által ajánlott árak követése.
- 4.
Az akciókban jellemzően olyan [svájci (Longines, Raymond Weil), japán (Seiko, Pulsar)] órák kerültek árusításra, amelyek legalább három évvel korábbi modellek, de olyanokat is kínált az eljárás alá vont, amelyek jelenleg is kaphatók a szaküzletekben, így rendelkeznek listaárral.
III.
Az eljárás során meghallgatott tanúk vallomása
- 1.
Az érintett piacon tevékenykedő vállalkozások egyikének versenyfelügyeleti eljárás során meghallgatott képviselője előadta, a márkás órát vásárolni kívánó fogyasztó jellemzően gondosan eljáró fogyasztónak minősül, még a karácsony előtti ajándékozási időszakban is jellemzően meghatározott céllal, meghatározott ismeretekkel bonyolítja le vásárlását. Mielőtt vásárlásra kerülne sor, megfelelő információkat szerez a piacon levő típusokról, azok áráról és tulajdonságairól.
- 2.
Egy másik, nagykereskedelmi tevékenységet végző tanú szerint a Seiko, a Pulsar és a Lorus márkájú órák vonatkozásában nincs gyári ajánlott fogyasztói ár, mint a svájci márkáknál, így az eljárás alá vont által alkalmazott "listaár" nem értelmezhető. Mindazonáltal ő is javasol egy fogyasztói árat a kiskereskedőknek, de ennek betartása nem kötelező, legfeljebb csak irányadó.
Előadta, a 2003-ban a szórólapok címlapján szereplő órák már a két éves kollekcióhoz tartoznak, így ez kevésbé okoz piaczavarást. Információi szerint az órák valószínűleg Ausztriából és Olaszországból kerültek Magyarországra. Elmondása szerint egy eljárás alá vont által megtartott akció során érdeklődött az elárusítóknál, akik elmondták, hogy azon a napon kb. 100 db órát adtak el. Ez - figyelembe véve egy szaküzlet forgalmát - kiemelkedő mennyiségnek minősül. Megítélése szerint az eljárás alá vont a márkás órák piacán minimum 8-10%-os, maximum 15%-os részesedést ért el.
Előadta, az órát vásárló fogyasztók két típusa különböztethető meg. Az egyik a tudatos vásárló, aki inkább többet is hajlandó fizetni egy megbízható óráért, általában márkahű és vásárlása előtt (akár saját maga részére, akár ajándékként vásárol) gondosan érdeklődik az árakról, a minőségről, a kapcsolódó szolgáltatásokról. A másik fogyasztói típus az előzővel szemben könnyen befolyásolható.
IV.
Az eljárás alá vont védekezése
Az eljárás alá vont az eljárás során érdemi védekezést nem terjesztett elő.
V.
A vizsgálati jelentés
A vizsgáló jogsértés megállapítását és az eljárás alá vont bírság megfizetésére való kötelezését indítványozta.
VI.
Jogi háttér
A Tpvt. 8.§-a (1) bekezdésének első mondata szerint tilos a gazdasági versenyben a fogyasztókat megtéveszteni. Ugyanezen cikk (2) bekezdésének a) és c) pontja értelmében a fogyasztók megtévesztésének minősül különösen,
- -
ha az áru ára, lényeges tulajdonsága - így különösen összetétele, használata, az egészségre és a környezetre gyakorolt hatása, valamint kezelése, továbbá az áru eredete, származási helye, beszerzési forrása vagy módja - tekintetében valótlan tényt vagy valós tényt megtévesztésre alkalmas módon állítanak, az árut megtévesztésre alkalmas árujelzővel látják el, vagy az áru lényeges tulajdonságairól bármilyen más, megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak,
- -
az áru értékesítésével, forgalmazásával összefüggő, a fogyasztó döntését befolyásoló körülményekről - így különösen a forgalmazási módról, a fizetési feltételekről, a kapcsolódó ajándékokról, az engedményekről, a nyerési esélyről - megtévesztésre alkalmas tájékoztatást adnak.
A Tpvt. 9.§-a szerint a használt kifejezéseknek a mindennapi életben, illetőleg a szakmában elfogadott általános jelentése az irányadó annak megállapításánál, hogy a tájékoztatás a fogyasztók megtévesztésére alkalmas-e.
A Tpvt. 77.§-a (1) bekezdésének d) és f) pontja értelmében az eljáró versenytanács határozatában megállapíthatja a magatartás törvénybe ütközését, illetőleg megtilthatja a törvény rendelkezéseibe ütköző magatartás további folytatását.
Az eljáró versenytanács a Tpvt. 78.§-ának (1) bekezdése alapján bírságot szabhat ki azzal szemben, aki e törvény rendelkezéseit megsérti. A bírság összege legfeljebb a vállalkozás előző üzleti évben elért nettó árbevételének tíz százaléka lehet. Ugyanezen cikkely (2) bekezdése szerint a bírság összegét az eset összes körülményeire - így különösen a jogsérelem súlyára, a jogsértő állapot időtartamára, a jogsértéssel elért előnyre, a jogsértő felek piaci helyzetére, a magatartás felróhatóságára, az eljárást segítő együttműködő magatartására, a törvénybe ütköző magatartás ismételt tanúsítására - tekintettel kell meghatározni. A jogsérelem súlyát különösen a gazdasági verseny veszélyeztetettségének foka, a fogyasztói érdekek sérelmének köre, kiterjedtsége alapozhatja meg.
VII.
A Versenytanács döntése
- 1.
A versenyjogilag releváns fogyasztói döntés meghozatalára számos körülmény gyakorol hatást, melyek között kiemelkedő szerepe van a vállalkozások fogyasztók számára (reklám formájában vagy más módon) nyújtott tájékoztatásnak. E tájékoztatásban találhatók olyan körülmények, amelyek érdemi hatást fejtenek ki a fogyasztói döntésre, más körülmények, a tájékoztatás egyes elemei ugyanakkor ilyen hatással nem bírnak.
- 2.
Az eljárás alá vont által a különböző szórólapokon tett közlések közül a fogyasztói döntés meghozatala szempontjából lényeges körülménynek minősülnek és így versenyjogi értékelés alá esnek az alábbiak:
-
- -
az árengedmény 60%-os, illetve 70%-os mértékével kapcsolatos állítások a miskolci, a nagykanizsai, a veszprémi, illetve a debreceni, az egri, a kecskeméti, a szolnoki és a zalaegerszegi szórólapon,
- -
-
- -
az a debreceni, az egri, a kecskeméti, a szolnoki és a zalaegerszegi szórólapon szereplő állítás, hogy "márkás órák legnagyobb választékát" az eljárás alá vont nyújtja), illetőleg az a miskolció szórólapon tett közlés, hogy több mint 1000 modellt árusít,
- -
-
- -
a debreceni, az egri, a kecskeméti, a szolnoki és a zalaegerszegi szórólapon annak hangsúlyozása, hogy a Michel Herbelin 1947 óta a tradicionális svájci-francia óramárkákhoz tartozik és a Jacques Lemans márka valóban széleskörű nemzetközi elismertségnek örvend,
- -
-
- -
annak több szórólapon történő szerepeltetése, hogy eljárás alá vont a Michel Herbelin és a Jacques Lemans vezérképviselete,
- -
-
- -
a debreceni, az egri, a kecskeméti, a miskolci, a szolnoki és a zalaegerszegi szórólap azon állítása, hogy a fogyasztó 2 év (nemzetközi) garanciában részesül,
- -
-
- -
annak közlése, hogy az eljárás alá vont által Kecskeméten árusított termékek közül egyesek 18 karátos, masszívan aranyozott órák, illetve hogy a miskolci szórólapon szereplő egyes, aranyazott és részben aranyozott órák 18 karátos tömör aranyozással készültek,
- -
-
- -
a nagykanizsai szórólapnak az az állítása, hogy az adott Seiko óra (Mod. 76., Kinetic Auto Relay) a 2001. év órája volt.
- -
A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a szórólapokon szereplő termékek közül egyesek esetében a tényleges árengedmény mértéke megfelelt a szórólapon feltüntetettnek. A termékek másik részénél listaár hiányában - sem a Gazdasági Versenyhivatal, sem a fogyasztók részéről - nem volt eldönthető, hogy mekkora a tényleges árengedmény mértéke. Ezek a modellek más forgalmazók áruválasztékában már nem szerepelnek, ezért a fogyasztók számára nem volt lehetséges, hogy a vásárlás kapcsán különböző árakat hasonlítsanak össze, csak a reklámokban foglaltakra hagyatkozhattak. Az eljárás alá vont az akciós és a nem akciós árak feltüntetése kapcsán folytatott gyakorlatával megsértette a Tpvt. 8.§-a (2) bekezdésének c) pontját, mivel a vásárlói kedv felkeltésére szórólapjain olyan listaárakat szerepeltetett, amelyek nem tették lehetővé a fogyasztók számára az árengedmény való mértékének a megállapítását.
Az eljárás alá vont több szórólapon azt állította, hogy a márkás órák legnagyobb választékát kínálja, illetőleg volt, hogy azt is jelezte, több mint 1000 modellt árusít. Ez a fogyasztó felé azt az üzenetet közvetíti, hogy egy megfelelő piaci beágyazottsággal bíró vállalkozástól vásárolhat. A vizsgálat által beszerzett adatok nem tették lehetővé annak egyértelmű eldöntését, hogy ezek az állítások megfelelnek-e a valóságnak, figyelemmel egyebek között arra, hogy az eljárás alá vont az akciók keretében rendelésfelvételre is hajlandó volt, ugyanakkor az is tény, hogy az általa feltüntetett márkákon kívül számos más, márkásnak tekinthető óra is kapható a piacon. A válaszadást az is nehezíti, hogy a "márkás órák" kategóriájába - a fogyasztók mindennapi értelmezése szerint - sorolható termékek köre egyértelműen nem határozható meg.
A vizsgálat által feltárt adatok alapján nem kifogásolható az a debreceni, az egri, a kecskeméti, a szolnoki és a zalaegerszegi szórólapon tett kijelentés, mely szerint a Jacques Lemans márka széleskörű nemzetközi elismertségnek örvend, illetve a Michel Herbelin márka 1947 óta van a piacon.
A vizsgálat során nem került elő olyan adat, amely azt igazolná, hogy az eljárás alá vont a Jacques Lemans és a Michel Herbelin márkák vonatkozásában vezérképviselet lenne, miközben a vezérképviseleti minőség feltüntetése alkalmas a fogyasztó vállalkozással szembeni bizalmának erősítésére, s így a vásárlásban megmutatkozó fogyasztói döntés befolyásolására. Magatartásával az eljárás alá vont megsértette a Tpvt. 8.§-ának (1) pontját.
Az eljárás alá vont több szórólapon állította, hogy 2 év (nemzetközi) garanciában részesül a fogyasztó. A vizsgálat nem jutott olyan adatok birtokába, amely alapján a Versenytanács e vonatkozásban megalapozottan jogsértést állapíthatna meg.
A két szórólapon egyes órák aranyozott volta tekintetében tett állítás vonatkozásában a vizsgálat során beszerzett adatok szerint a Maurice Lacroix, a Jacques Lemans és a Michel Herbelin órákból létezik aranyozott és ne aranyozott változat. Az órák aranyozásánál azonban nem a karát a meghatározó, hanem az, hogy hány mikron az aranyozás vastagsága. A szórólapokon feltüntetett órák (köztük a Seiko órák) vonatkozásában nem volt megállapítható, hogy azok esetében az aranyozás hány mikron volt.
A nagykanizsai szórólapon feltüntetett Seiko óra (Mod. 76., Kinetic Auto Relay) kapcsán tett, a fogyasztót döntésében befolyásoló állítás - a magyarországi kizárólagos forgalmazótól beszerzett nyilatkozata által alátámasztottan - nem felel meg a valóságnak. A modell nem volt a 2001. év órája, illetőleg nem ismert, hogy valamely körülmények között (pl. valamely magazin, szakmai szervezet értékelése szerint) az év órája lett volna. Állításával az eljárás alá vont megsértette a Tpvt. 8.§-a (2) bekezdésének a) pontját.
- 3.
A fentiek alapján a Versenytanács szerint az eljárás alá vont a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor
-
- -
az általa szervezetett akciókat ismertető szórólapokon az elérhető árengedmény valós mértékének fogyasztók általi megismerését lehetővé nem tevő módon tüntette fel a termékek nem akciós árát,
- -
-
- -
azt állította, hogy a Michel Herbelin és a Jacques Lemans márkák vezérképviselete,
- -
-
- -
a Mod. 76., Kinetic Auto Relay Seiko óra kapcsán az közölte, hogy az a 2001. év órája volt.
- -
- 4.
A Versenytanács a jogsértő magatartás további folytatását megtiltotta.
- 5.
Az eljárás alá vont jelen eljárás keretében vizsgált magatartásának, a szórólapokon tett egyéb kijelentések vonatkozásában a Versenytanács jogsértést nem állapított meg.
Az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény - a Tpvt. 44.§-a által a versenyfelügyeleti eljárásban is alkalmazni rendelt - 26.§-ának (1) bekezdése szerint a közigazgatási szerv köteles a határozathozatalhoz szükséges tényállást tisztázni. Ennek megfelelően ha a tényállás kellő tisztázottságának, ellentmondásoktól való mentességének követelménye nem teljesül, a közigazgatási szervnek ezt szem előtt tartva kell meghoznia határozatát.
A Versenytanács ezt is figyelembe vette, amikor úgy ítélte meg, hogy nem szab ki bírságot az eljárás alá vonttal szemben. A döntés hátterében elsődlegesen az áll, hogy a Versenytanácsnak nem állnak rendelkezésére olyan adatok, amelyek egyértelműen megállapíthatóvá tennék a gazdasági verseny jogsértő magatartás általi veszélyeztetettségének a fokát, miközben a jogsértő magatartás piacra gyakorolt hatása kapcsán - az eljárás során meghallgatott tanúk által elmondottakra alapítottan - az rögzíthető, hogy a fogyasztók egy jelentős része megfelelő körültekintéssel dönt a márkás órák megvásárlásáról, amely csökkenti az ezekre vonatkozó reklámok hatását. Az ilyen jellegű termékeknél kevésbé játszik szerepet az árengedmény mértéke. A fogyasztói döntést alapvetően a fizetendő ár mértéke, illetve ennek az árnak és a helyettesítő termékek árának a viszonya határozza meg. - 6.
A határozat elleni további jogorvoslati jogot a Tpvt. 83.§-ának (1) bekezdése biztosítja.
Budapest, 2003. november 24.