Nyomtatható verzió PDF formátumban
1054
Budapest, Alkotmány u. 5.
Levélcím: 1391 Budapest 62. Pf. 211
Telefon: (06-1) 472-8865, Fax: (06-1)
472-8860
Ügyszám: Vj/98/2011
Iktatószám: Vj/98-70/2011
Betekinthető!
Üzleti titkot nem tartalmaz!
A Gazdasági Versenyhivatal eljáró versenytanácsa a B. Ügyvédi Iroda (eljáró ügyvéd: Dr. B. G.) által képviselt Fővárosi Vízművek Zrt. (1134 Budapest, Váci út 23-27.) ellen gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt indult versenyfelügyeleti eljárásban – tárgyalást követően – meghozta az alábbi
végzést.
Az eljáró versenytanács – a versenyfelügyeleti eljárás egyidejű megszüntetésével – kötelezi a Fővárosi Vízművek Zrt.-t (a továbbiakban: eljárás alá vont, FVM vagy Társaság) az általa tett, alábbi vállalások teljesítésére:
- az FVM vízigény (kvóta) megállapításának alapját továbbra is a beruházó által megbízott tervező lakásonkénti vízigény-számítása képezi,
- a vízigény-számítás ellenőrzése során az FVM a tervező által meghatározott vízigényt lakásonként, a varható lakószám és az egy főre eső átlagos vízfogyasztás szorzatával hasonlítja össze;
- a vízigény ellenőrzése során a lakószám tekintetében az FVM - figyelembe véve a Gazdasági Versenyhivatal által alkalmazott benchmark számításokat és ajánlásokat - KSH által a 2011. évi népszámlálási adatok között közzétett átlagos lakászámokbó1 indul ki. A lakásméret szerinti megkülönböztetés során a Társaság a fokozatosság elvének érvényesítése érdekében a korábbi gyakorlatához képest több sávot különböztet meg. A sávok a KSH által közzétett adatok részletezettsége és az átlagos lakószámok alapján kerülnek meghatározásra.
A fentiek alapján az FVM arra vállal kötelezettséget, hogy a lakáscélú ingatlanfejlesztésekhez kapcsolódó víziközmű-fejlesztési hozzájárulás és kvóta alapját képező vízigény meghatározásának szabályait, az alábbiak szerint javasolja a döntéshozóknak módosítani:
A KSH által a 2011. évi népszámlálás adatai szerint meghatározott, az egyes lakásméretekhez tartozó átlagos lakószámot figyelembe véve az adott lakáshoz tartozó vízigény az alábbiak szerint kerüljön meghatározásra a Szabályzatban:
Lakás alapterület (m2) |
Átlagos lakószám (KSH, 2011), fő |
A vízigény megállapítása során figyelembe vett lakószám (fő) |
A vízigény megállapítása során figyelembe vett fajlagos fogyasztás (liter/fő/nap) |
Javasolt kontingens, (m3/nap) |
-29 |
1,57 |
2 |
150 |
0,30 |
30-39 |
1,58 |
2 |
150 |
0,30 |
40-49 |
1,75 |
2 |
150 |
0,30 |
50-59 |
2,02 |
2 |
150 |
0,30 |
60-79 |
2,30 |
3 |
150 |
0,45 |
80-99 |
2,49 |
3 |
150 |
0,45 |
100- |
3,04 |
4 |
150 |
0,60 |
A Szabályzatban a fenti táblázatban az azonos javasolt kontingenshez tartozó lakásméretek összevonhatóak, így a szabályzatban az alábbi kategóriák kerülnek feltüntetésre:
- 59 m2 nagyságú alapterületig 0,3 m3/nap,
- 60 m2 és 99 m2 közötti alapterület esetén 0,45 m3/nap,
- 100 m2-t meghaladó alapterületnél 0,6 m3/nap.
A Szabályzat 6.2. pontjának (A vízigény számításának módja és alapelvei) első bekezdése az alábbiak szerint változna:
A Beruházók által épített lakóingatlanok esetében az 1992.-es Műszaki Irányelv előírásai és a tervezők által meghatározott lakáshasználattal összefüggő vízigények alapján:
- lakásonként
- 59 m2 nagyságú alapterületig 0,3 m3/nap,
- 60 m2 és 99 m2 közötti alapterület esetén 0,45 m3/nap,
- 100 m2-t meghaladó alapterületnél 0,6 m3/nap.
- nem lakás célú, de a lakóingatlanokon belül, Társasházaknál létesített gazdasági és szolgáltatói tevékenységekre alkalmas üzlethelyiségeknél 0,2 m3/nap
- Irodáknál 0,2 m3/nap
A Szabályzat 6.7. pontjának (A felhasználó személyében bekövetkező változás) harmadik bekezdése az alábbiak szerint változna:
- Amennyiben az átírásra kerülő felhasználási hely kontingenssel nem rendelkezik (mert korábban az ingatlanon lakossági vízfelhasználás volt), de az új felhasználó víziközmű-fejlesztési hozzájárulás fizetésére kötelezett, úgy norma szerint egységenként, lakásonként az alapterület szerint az alábbi kontingenst kell bázisként elismerni víziközmű-fejlesztési hozzájárulás befizetése nélkül.
- 59 m2 nagyságú alapterületig 0,3 m3/nap,
- 60 m2 és 99 m2 közötti alapterület esetén 0,45 m3/nap,
- 100 m2-t meghaladó alapterületnél 0,6 m3/nap.
Amennyiben a vízigény a szolgáltatás korábbi mennyiségét meghaladja, akkor a többlet után fejlesztési hozzájárulást kell fizetni.
A módosított szabályzat az FVM Igazgatóságának döntését, valamint az érintett önkormányzatokkal folytatott egyeztetést követően lép hatályba. A módosított rendelkezéseket az FVM a szabályzat hatálybalépésének napjától kezdődően alkalmazza mindaddig, amíg a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás meghatározásának alapelveit, szempontjait és a díjak elemeit, valamint a víziközmű-fejlesztési hozzájárulás alkalmazásának részletes szabályait megállapító jogszabály vagy hatóság másként nem rendelkezik.
Abban az esetben, ha a KSH az átlagos lakószám és lakásméret tekintetében a 2011. évi népszámlálási adatokhoz hasonló bontású új adatokat tesz közzé, az FVM a lakásméret szerinti sávokat és a figyelembe vett átlagos lakószámot ennek megfelelően ésszerű határidőn felülvizsgálja.
Az eljáró versenytanács kötelezi az FVM-t, hogy a fentiek teljesítéséről a Gazdasági Versenyhivatalt a végzés kézhezvételét követően 90 napon belül tájékoztassa és igazolja annak végrehajtását.
A végzéssel szemben a közléstől számított 8 napon belül a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtott vagy ajánlott küldeményként postára adott, a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bírósághoz címzett jogorvoslati kérelemmel lehet élni.
INDOKOLÁS
A döntés indokolás részét a Nyomtatható verzió PDF formátumban hivatkozásra kattintva érheti el.