Vj-9/2001/7
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa adr. Mozsolits Beáta ügyvéd(1137 Budapest, Pozsonyi u. 53-55.) által képviseltMATÁVCom Kommunikációs Rendszereket Szolgáltató Kftkérelmezőnekösszefonódás engedélyezéseiránti kérelmére - tárgyaláson kívül - meghozta a következő
határozatot
A Versenytanács engedélyezi, hogy a kérelmező irányítást szerezzen a CompArgo Számítástechnikai, Távközlési és Szolgáltató Kft felett.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtható keresettel.
Indoklás
I.
A kérelem
- 1)
A kérelmező MATÁVCom Kommunikációs Rendszereket Szolgáltató Kft (a továbbiakban: MATÁVCom Kft) 2001. január 2-án kötött "Üzletrész-átruházási Szerződés"-ekkel három korábbi tulajdonostól megvásárolta a CompArgo Számítástechnikai, Távközlési és Szolgáltató Kft (a továbbiakban: CompArgo Kft) üzletrészei 80 százalékát.
- 2)
Mindhárom szerződés rögzítette, hogy létrejöttéhez a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges, mire tekintettel a kérelmező MATÁVCom Kft a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján az 1) pont szerinti üzletrész vásárláshoz - mint vállalkozások összefonódásához - a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.
II.
Az összefonódással érintett vállalkozások
MATÁV-csoport
- 3)
A MATÁVCom Kft által végzett szolgáltatásokat, és azok részesedését az adott szolgáltatás teljes magyarországi forgalmából a Táblázat mutatja be.
Táblázat
A MATÁVCom részesedése a magyarországi forgalomból
Szolgáltatás-csoport |
Részesedés (%) |
Alközponti szolgáltatás |
55 |
Hálózatszerelés és- kivitelezés |
5 |
Alközponti berendezések forgalmazása |
40 |
Informatikai, adatátviteli szolgáltatás |
5 |
- 4)
A MATÁVCom Kft 1999. március 29-én irányítást szerzett a
-
- -
hálózatszerelési tevékenységet végző X-Byte Kft (1998. évi nettó árbevétele: 400 millió forint); és
- -
-
- -
a videokonferencia szolgáltatásokat nyújtó a BCN Kft (1998. évi nettó árbevétele: 187 millió forint)
- -
felett a Gazdasági Versenyhivatal engedélyével (Vj-71/1999. és Vj-81/1999. számú határozatok).
- 5)
A MATÁVCom Kft üzletrészei száz százalékban a Magyar Távközlési Rt (a továbbiakban: MATÁV Rt) tulajdonában vannak. A MATÁV Rt meghatározó tevékenysége a közcélú (vezetékes) távbeszélő szolgáltatás.
- 6)
A MATÁV Rt - a MATÁVCom Kft mellett - további 15 vállalkozás felett rendelkezik irányítást biztosító részvény-, illetve üzletrész tulajdonnal. E vállalkozások részint a MATÁV Rt tevékenységét kiegészítő szolgáltatásokat végeznek, részint a távközlés egyéb területein (mobil rádiótelefon szolgáltatás, kábeltelevíziós szolgáltatás, Internet) tevékenykednek.
- 7)
A 3-6) pontban említett vállalkozások (a továbbiakban együtt: MATÁV-csoport) 2000. évi együttes nettó árbevétele - a vállalkozás csoporton belüli forgalom nélkül - 379,7 milliárd forint volt.
CompArgo Kft
- 8)
Az 1993. évben alapított CompArgo Kft távbeszélő alközpontokhoz és egyéb rendszerekhez kapcsolódó szoftverek fejlesztésével és értékesítésével foglalkozik.
- 9)
A CompArgo Kft 2000. évi nettó árbevétele 169 millió forint volt, amelynek közel fele (74 millió forint) a MATÁVCom Kft részére történő értékesítésből származott.
- 10)
A CompArgo Kft részesedése az országos szoftverértékesítésből 0,1 százalék. A különböző célú szoftverek felhasználói szempontból ugyan értelemszerűen nem helyettesítik egymást, azonban a szoftver fejlesztéssel és szolgáltatással foglalkozó nagyszámú vállalkozás - a szolgáltatás jellegéből adódóan - a szoftverek széles skálájának előállítására képes.
III.
Az engedélykérési kötelezettség
- 11)
A kérelem szerinti üzletrészvásárlásokkal a MATÁVCom Kft a Tpvt. 23.§ (2) bekezdésének a) pontja szerinti irányítást szerez a CompArgo Kft felett, ami a Tpvt. 23.§ (1) bekezdése b) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.
- 12)
Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26.§ alapján: a MATÁV-csoport és a CompArgo Kft) egymás közötti forgalmuk nélkül számított előző évi nettó árbevétele meghaladta az engedélykérési kötelezettség egyik feltételét képező, a Tpvt. 24.§ (1) bekezdése szerinti 10 milliárd forintos küszöbértéket.
- 13)
A MATÁVCom Kft az összefonódást megelőző két évben (vagyis 1999. január 2-át követően) két vállalkozás felett szerzett irányítást, melyeknek az irányítás szerzést megelőző (1998.) évi nettó árbevétele 400, illetve 187 millió forint volt. Ezen nettó árbevételek, továbbá a CompArgo Kft-nek a MATÁV-csoport részére történő értékesítés nélkül számított, a jelen összefonódást megelőző (2000.) évi nettó árbevétele (95 millió forint) együttesen 682 millió forint volt, vagyis meghaladta az engedélykérési kötelezettség másik feltételét képező, a Tpvt. 24.§ (2) bekezdése szerinti 500 millió forintos küszöbértéket.
- 14)
A 12) és 13) pontban foglaltakra tekintettel a kérelem szerinti összefonódás engedélykötelesnek minősül.
IV.
Az engedélyezés
- 15)
A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg gazdasági erőfölényt, nem akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14.§).
- 16)
Az összefonódással érintett piacoknak minősülnek mindazok, amelyeken az összefonódás valamely (akár közvetlen, akár közvetett) résztvevője piaci tevékenységet fejt(het) ki. E piacok közül az összefonódásnak - speciális eseteket leszámítva - azokon lehet hatása a gazdasági erőfölényére és általában is a gazdasági versenyre, amelyeken az összefonódásban résztvevő két vállalkozáscsoport legalább egy-egy tagja jelen van (lehet), akár eladóként, akár vevőként.
- 17)
A MATÁV-csoport tagjai és az irányítás alá kerülő CompArgo Kft - mint eladók - nem azonos árupiacok szereplői, mire tekintettel összefonódásuk nem érinti az egymással versenyben álló vállalkozások számát (nem nő a koncentráció). Ezért horizontális összefüggésben az összefonódásnak nem valószínűsíthetők káros versenyhatásai.
- 18)
A szoftver piacon - melyet a Versenytanács a kínálati helyettesítésre (lásd: 10. pont) is tekintettel egységes árupiacként kezelt - a CompArgo Kft eladóként, a MATÁVCom Kft pedig vevőként van jelen, mire tekintettel az összefonódás vertikális szempontból elvileg járhat versenyproblémákkal. Az adott esetben azonban a CompArgo Kft-nek a szoftver piacon lévő minimális (0,1 százalékos) részesedésére tekintettel ezek gyakorlati bekövetkezése nem valószínűsíthető.
- 19)
Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77.§ (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában a kérelem szerinti összefonódást - egyezően a vizsgálói indítvánnyal - a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján engedélyezte.
V.
Eljárási kérdések
- 20)
Az ügyfelek (a kérelmező MATÁVCom Kft és az irányítása alá kerülő CompArgo Kft) kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát a Tpvt. 74.§ (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül hozta meg.
- 21)
A kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti eljárási díjat előzetesen megfizette, ezért arról rendelkezni nem kellett.
- 22)
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a Tpvt. 83.§ (1) - (2) bekezdése alapján kérhetik.
Budapest, 2001. március 7.
dr. Bodócsi András sk. előadó
dr. Sólyom Eszter sk.
Vérné dr. Labát Éva sk.
Szabó Györgyi