Versenyhivatali javaslatcsomag a csökkenő építőipari árakért
2022 augusztusában a Gazdasági Versenyhivatal számos javaslattal zárta le gyorsított ágazati vizsgálatát a hőszigetelő anyagok piacán annak érdekében, hogy az árak csökkenni tudjanak a drágulással és termékhiányokkal küzdő szektorban. A GVH emellett több fogyasztóvédelmi döntést hozott a távközlési piacon, jelentős jóvátételi kötelezések – köztük egy 1,3 milliárdos összegű kompenzáció – előírása mellett összesen csaknem 400 millió forintnyi bírságot kiszabva.
2022 augusztusában a GVH lezárta gyorsított ágazati vizsgálatát a hőszigetelő anyagok piacán, amelyek árai az év első felében nagymértékben emelkedtek. A vizsgálat eredményei alapján a GVH a gyártók, a lakosság, a hulladék-kezelő szervek és a jogalkotó felé is javaslatokkal élt annak érdekében, hogy csökkenhessenek a termékárak. A hatóság a gyártói oldal felé azt javasolta, hogy fektessenek nagyobb hangsúlyt a hulladékanyagok és a visszagyűjtött termékek termelési folyamatba való bevonására, újrahasznosítására; szállítási és fuvarozási kapacitásaik tervezésekor pedig figyeljenek a környezeti szempontokra, amely – a magas üzemanyagárak mellett – szintén jelentős megtakarítást eredményezhet.
A lakosság felé a GVH azt javasolta, hogy minél korábban (lehetőleg már a vállalkozási szerződés megkötése előtt) egyeztessenek a hőszigetelés kivitelezőjével a tervezett anyagokról. A hulladékkezelési koncesszió jogosultja felé a GVH a szelektív hulladékgyűjtési rendszer átalakítását javasolta, hogy a termékek újrahasznosításából a gyártók költséghatékonyan tudnak alapanyagot nyerni. A jogalkotó számára pedig a GVH azt javasolta: érdemes a hőszigetelő termékek iránti keresletet különféle állami lakás- és épületfelújítási támogatásokkal hosszú távon állandó szinten tartani, kiküszöbölve az esetenként szélsőséges keresleti ingadozásokat.
Távközlési szolgáltatókat terelt fogyasztóbarát irányba a GVH
A hónap során a GVH emellett három hazai távközlési szolgáltató ügyében döntött, mindhárom esetben bírságot szabva ki a kérdéses kereskedelmi gyakorlatok tisztességtelensége miatt.
A Yettel esetében egy korábbi versenyhatósági bírság indoklására irányuló, megismételt eljárás zárult le. A cég azért kapta az eredeti bírásgot, mert 0 Ft-osként vagy kedvezményesként hirdette egyes készülékeit, miközben azok árának egy részét beépítette az előfizetői díjba. Az új eljárásban a Yettel a fogyasztók jóvátételét vállalta a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt, összesen minimum 1,3 milliárd forintos összegben. A cég a vállalásai alapján 7500 forintos kompenzációt fizetett minden jelenlegi ügyfelének (közel 180 ezer fogyasztónak), aki a jogsértő kampány érinthetett. A versenyhatóság – a kompenzációs csomagra tekintettel – 125 millió forintra mérsékelte az eredetileg 1,8 milliárdos összegű bírságot.
Jogsértő kampányának jóvátételét írta elő a GVH augusztusban a Vodafone-nak is, amiért valótlanul hirdette korlátlanként egyes mobilnet-kiegészítő csomagjait. A cég elismerte a jogsértést és 3 GB-os extra adatkerettel kompenzálta az érintett ügyfeleket – ezzel 60 millió forintra mérsékelve a rá kirótt bírságot.
Augusztusban versenyhatósági bírságot kapott a DIGI is, amiért elhallgatta a fogyasztók elől a gigabites internet-szolgáltatásának egyes lényeges jellemzőit. A cég ugyanis elhallgatta például a fogyasztók elől, hogy az ígért sebesség eléréséhez – vagy akár csak megközelítéséhez – a fogyasztóknak külön wifi routert kell beszerezniük, mert a DIGI által a szolgáltatással együtt biztosított eszköz erre nem alkalmas. A cég elismerte a jogsértést és együttműködött a versenyhatósággal, így – 60%-os bírságcsökkentés után – 190 millió forintos bírságot kellett megfizetnie.