Mivel sok esetben nem lehet eldönteni egyértelműen, hogy a vállalkozások felelőssége-e egy-egy fogyasztói sérelem, vagy esetleg a fogyasztóktól lenne elvárható nagyobb körültekintés, a következőkben felhívjuk a figyelmüket néhány gyakori "figyelmetlenségre", amelyek a fogyasztói tudatosság fejlesztésével könnyen elkerülhetőek.

Mire érdemes odafigyelni, ha

  • jelentős összeget ígérnek üdülési jogáért: legyen tisztában vele, hogy a fogyasztói tapasztalatok azt mutatják, hogy igen nehéz értékesíteni a használt üdülési jogot, valamint szinte csaknem lehetetlen vevőt találni a már megkezdett, azonban időközben felesleges teherré vált szálláshasználati jogokra!

  • nyílászáróit vagy fűtési rendszerét érkeznek korszerűsíteni: lehet, hogy nem a közművek alkalmazottai, hanem egy vállalkozó szeretne valamilyen termék/ szolgáltatás megvásárlására szerződést kötni. Mindig ellenőrizze a kiérkezők igazolványát és mindig olvassa el figyelmesen az átadott papírokat!

  • új mobilkészüléket vesz: ismerkedjen meg az egyes menüpontokkal, gyorsbillentyűkkel, funkciókkal (pl. wap, GPS, online játékok, keresők, chatfórumok) és győződjön meg, hogy nem vált szándékolatlanul online módba, amiért - ha nincs valamilyen mobilinternet előfizetése - külön díjat kell fizetnie!

  • egy ingyenes online szolgáltatást vesz igénybe: csak akkor adja meg személyes adatait, telefonszámát, nevét, ha az adatkezelési szabályzat alapján egyetért az adatok kezelésével, illetve meggyőződött arról, hogy nem egy hosszú távú elkötelezettséget jelentő, költséges előfizetésről van szó!

  • regisztrál egy honlapon, hogy letöltsön egy ingyenes csengőhangot, logot, háttérképet: mielőtt elfogadja az ajánlatot, olvassa el az ajánlat tartalmát, és ha nem ért valamit, akár mert bonyolult, akár mert idegen nyelven fogalmazták, kérdezzen vagy olvasson utána - a nem várt előfizetések elkerülése érdekében!

  • felhív egy telefonos játékot, hogy nyerjen egy egyszerűnek tűnő feladvány megoldásával: gondolja át, mit hallott, olvasott a médiában, a játék honlapján a játékba való bekerülés esélyeiről, módszereiről, a telefonhívások költségéről, és hogy valószínűnek tartja-e azt, hogy éppen senki nem akar a játékba kerülni Önön kívül!

  • kéretlen számlalevelet kap: a számlák kiegyenlítése előtt ellenőrizze, hogy a szolgáltatás ténylegesen megtörtént-e, illetve pl. előfizetés esetében szándékában áll-e, hogy a szolgáltatás megvalósuljon. Csak azokat a számlákat egyenlítse ki, amelyek mögött megrendelt vagy megrendelni kívánt szolgáltatások állnak!