Újabb feltárt közbeszerzési kartell, fókuszban az influenszer-marketing
2022 júniusában a Gazdasági Versenyhivatal újabb közbeszerzési kartellt tárt fel, ezúttal az altató- és lélegeztetőgépek piacán. A GVH emellett levetette a nagy online platformokal egy jogsértő kozmetikumcsalád reklámjait, illetve piaci egyeztetést tartott megújuló influencer-útmutatójáról.
2022 júniusában a GVH vizsgálata feltárta, hogy a magyar piac jelentősebb szereplői megállapodtak egymással a verseny korlátozásáról egy 6 milliárd forintos központi eszközbeszerzés kapcsán. Az eljárás megállapította, hogy a tervezett tenderrel kapcsolatban a cégek – kezdetben külön-külön folytatott – lobbitevékenysége egy idő után jogsértő egyeztetésekbe csapott át. Ezek során a vállalatok megállapodtak egymással a beszerzés felosztásáról, valamint a részletes ajánlati áraikról, amelynek bizonyítékait a versenyhatóság a helyszíni kutatások során több résztvevőnél is megtalálta. A jogsértés miatt a GVH Versenytanácsa összesen mintegy 670 millió forintos bírságot szabott ki a vállalkozásokra. A cégek egyike egyezségi eljárás keretében elismerte a jogsértést, lemondott a jogorvoslat lehetőségéről és belső vállalati megfelelőségi program bevezetését vállalta a jövőbeni hasonló esetek elkerülése érdekében.
Súlyos jogsértés esetén eltávolíttatja a valótlanságokat terjesztő reklámokat a GVH
A hónap során a GVH intézkedett arról is, hogy lekerüljenek a világhálóról a Vargapeptide családba tartozó ún. proinzulin C-peptid kozmetikumok jogsértő hirdetései. A GVH jelentős bírság kiszabása mellett tavaly tiltotta meg az érintett termékek reklámozását, amelyekről forgalmazójuk valótlanul sugallta, hogy alkalmasak számos betegség – így különböző rákbetegségek, az autizmus, a cukorbetegség, valamint a COVID-19 – gyógyítására. Miután a versenyhatóság arra jutott, hogy a vállalkozás – a jogerős bírósági ítélet, illetve a hatóság által indított végrehajtási eljárás ellenére – továbbra sem hagyott fel teljesen a jogsértő reklámgyakorlattal, a GVH úgy döntött, hogy a hirdetéseket továbbra is közzétevő Facebook, YouTube és Vimeo platformok anyacégeit kötelezi az érintett jogellenes reklámok elérhetetlenné tételére. A cégeknek 30 napon belül kellett igazolniuk a jogsértő tartalmak eltávolítását.
A GVH fókuszában az influenszer-marketing
Szintén júniusban zajlott az a nyilvános workshop, amely a hatóság 2017 végén közzétett, influenszer marketinggel kapcsolatos gyakorlati útmutatójának megújítását járta körül. A versenyhatóság társadalmi konzultációt folytatott a felfrissített iránymutatásról, amely során élénk érdeklődéssel találkozott a reklámszakma oldaláról. A ezért egy nyilvános, online módon is közvetített workshop keretében vitatta meg a dokumentummal kapcsolatban érkezett javaslatokat és felvetéseket. Az eseményen a Versenyhivatal munkatársai részletesen válaszoltak a konzultáció során felmerült észrevételekre, illetve a workshop résztvevőinek kérdéseire.