Családbarát Munkacsoport a magyar családok fogyasztóvédelmének erősítéséért

2022 júliusában a Gazdasági Versenyhivatal Családbarát Munkacsoportot hozott létre a Fogyasztóvédelmi Kerekasztal keretében, hogy segítse a családok megóvását célzó fogyasztóvédelmi jogalkotást és jogalkalmazást. A GVH emellett több versenykorlátozást is felszámolt, illetve vizsgálata alá vont.

A család, mint fogyasztó számos alkalommal célpontja a megtévesztő reklámoknak, kereskedelmi gyakorlatoknak. A GVH kezdeményezésére ezért júliusban Családbarát Munkacsoport alakult a magyar Igazságügyi Minisztérium által felállított Fogyasztóvédelemért Kerekasztal munkájának elősegítésére azzal a céllal, hogy az érintett szervekkel közösen segítse a családok és családi kapcsolatok megóvását célzó jogalkotást és jogalkalmazást. Az állami és civil szerveket egyaránt átfogó szakmaközi munkacsoport javaslataival támogatja a családi kapcsolatokat célzó, megtévesztő reklámokkal és tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szembeni fellépést, amelyek elsősorban az online térben és a közösségi média felületein jelennek meg.

Szigorúan fellép a GVH a verseny korlátozása ellen

A hónap során a GVH emellett több területen számolta fel a verseny korlátozásának káros hatásait. Feltárta egyebek mellett, hogy több hazai és egy szlovák hangszerkereskedő vállalkozás közel tíz éven keresztül egyeztette árait, hogy egységes árszintet teremtsenek egymás között. A vizsgálat során kiderült az is, hogy a Yamaha - a hangszerek egyik legszélesebb körének gyártója és forgalmazója - széles körben rögzítette a kiskereskedői felé a termékeinek minimális viszonteladási árait, amelyeket a hangszerkereskedők által használt anonim e-mail cím használatával egyeztetett a viszonteladókkal. A Yamaha Music Europe GmbH önként felfedte a történteket, bizonyítékokat szolgáltatva a jogsértésre. A cégen kívül további kilenc vállalkozás ismerte el a jogsértést, lemondva a bíróság előtti jogorvoslat lehetőségéről. A GVH összesen mintegy 100 millió forintos bírságot szabott ki a kartellért.

A verseny korlátozása miatt kapott több mint 300 milliós bírságot a Casio termékek hazai nagykereskedője is, ugyanis éveken keresztül meghatározta termékei internetes viszonteladói árait a kiskereskedők felé, kiiktatva ezzel a vásárlókért folyó versenyt. Az eljárás feltárta, hogy magyar vállalkozás és cseh anyacége „ajánlott fogyasztói árakat” tartalmazó listákat tettek közzé forgalmazóik számára – azonban a felsorolt árak alkalmazását nem csupán ajánlották, hanem folyamatosan ellenőrizték, eltérés esetén pedig azonnal figyelmeztették a webes kereskedőket. Egy esetben például a cégcsoport azzal fenyegette meg az egyik kiskereskedőt, hogy nem kap több árut, ha továbbra is 10% kedvezménnyel árulja az általuk forgalmazott órákat. A két cég elismerte a jogsértést.

A könyvvizsgáló kamara gyakorlata korlátozza a versenyt?

Az „ajánlott árak” állnak annak a vizsgálatnak a középpontjában is, amely júliusban a Magyar Könyvvizsgáló Kamarával szemben indult. A GVH gyanúja szerint ugyanis a kamara – amely számára törvény biztosítja, hogy ajánlást adhasson ki a könyvvizsgálói szolgáltatásokért fizetendő díjtételekről – nem csupán ajánlotta a közzétett díjakat, hanem kötelezően betartathatja azokat a tagjaival, így korlátozhatja a versenyt. A könyvvizsgálói díj – mint minden költség – beépül a vállalatok által kínált termékek és szolgáltatások árába, így a kamara feltételezhetően jogsértő magatartása végső soron a fogyasztókat károsíthatta meg.