Közös európai fellépések a fogyasztók érdekében

2023-ban is aktív szerepet vállalt a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az Európai Unió fogyasztóvédelmi hatóságainak közös fellépéseiben. A nemzeti hatóságok és az Európai Bizottság közös munkájának köszönhetően, többek között a Google is vállalta, hogy világosabb és pontosabb tájékoztatást nyújt a felületein. Január hónapban indult el a GVH podcast sorozata is, amely már 22 epizódnál tart.

2023 januárjában több közös fellépése is volt az Európai Bizottságnak és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (Consumer Protection Cooperation Network; CPC). Ezekben a fellépésekben a Gazdasági Versenyhivatal is aktívan rész vállalt. A hatóságokkal folytatott párbeszéd során a Google vállalta, hogy egyes platformjain egyértelműbb tájékoztatást fog nyújtani a felhasználók számára. Az egyeztetések alapján a Google vállalta azt is, hogy a megrendelések során korlátozza az árakra és az elállásra vonatkozó egyoldalú változtatási lehetőségeit.

A CPC-vel együtt a Gazdasági Versenyhivatal aktív munkát végzett a digitális térben terjedő rejtett befolyásolásokkal, és átverésekkel szemben, illetve a fogyasztók tudatosságának növelése érdekében is. A hónap végén a CPC 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálat eredményeit publikálta, amelyben elsősorban az online kereskedelemben megjelenő „sötét mintázatok” kérdésével foglalkozott. Az eredmények alapján a webhelyek csaknem 40%-a alkalmazta a vizsgált manipulatív gyakorlatok egyikét.

Mik azok a sötét mintázatok?

A sötét mintázatok olyan digitális üzenetek és felhasználói felületek, amelyek észrevétlenül, pszichológiai eszközökkel késztetik a fogyasztókat, egyes nem kívánt döntések meghozatalára. Ilyen gyakorlatok az ajánlatok korlátozottságára utaló pszichés nyomásgyakorlás, és egyes érzékmanipulációs megoldások is – például a drágább ajánlatokat hívogatóbb, feltűnőbb színekkel tűntetik fel, mint a fogyasztó számára egyébként kedvezőbb, olcsóbb ajánlatokat.

GVH Podcast csatorna

A 2023-as év első hónapjában indult útjára a GVH új podcast csatornája is, mely keretében olyan témák kerülnek megvitatásra, mint az aktuális versenyjogi és piaci trendek, illetve a magyar gazdaságot és a magyar fogyasztókat érintő, a Versenyhivatal által végzett hatósági munka, ügyek, döntések. A podcast sorozatban már 22 rész érhető el, melyek között olyan témákat lehet meghallgatni, mint „Milyen forrásokból szerez bizonyítékokat a GVH? Hogyan zajlik egy rajtaütés?”, „Mik azok a sötét mintázatok? Hogy működnek és hogy ismerhetők fel?” vagy „Miért lehet vonzó a versenyjogi pálya?”.

A GVH hivatalos Podcast csatornájának epizódjai elérhetőek a GVH honlapján, YouTube csatornáján, és Spotify csatornáján is.