Sikeresek voltak a kormányzati intézkedések és a GVH online Árfigyelője, egyszámjegyűre csökkent az infláció!

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által november 10-én közölt adatok alapján, hosszú idő után ismét 10 százalék alá csökkent az infláció Hazánkban. Az egyszámjegyű infláció eléréséhez – a kormányzati intézkedések mellett – a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online Árfigyelő rendszer is jelentősen hozzájárult. Novemberben zárta le eljárását a nemzeti versenyhatóság a TikTok-al szemben, melynek globális hatásai is lehetnek.

Októberben – 2022 áprilisa óta először – ismét egyszámjegyű inflációt mért Hazánkban a KSH. A Statisztikai Hivatal adatai szerint a 9,9% százalékos infláció mellett az élelmiszerinfláció is közel egyszámjegyűre esett, októberben 10,4%-ot tett ki éves összevetésben. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a hírre reagálva úgy fogalmazott: „Mérföldkőhöz érkeztünk, de nem dőlhetünk hátra. Jól látszik, hogy az online Árfigyelő, illetve a kormányzati intézkedések beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.”

Az infláció ellen folytatott küzdelem hosszas munka volt, melyben egyaránt kivette a részét számos kormányzati szerv, a jegybank, és a Gazdasági Versenyhivatal is. Visszatekintve az inflációs nyomás decemberi és januári csúcsára az infláció 25,7%-on (január), míg az élelmiszerinfláció 44,8%-on (december) tetőzött. Ezen csúcsokat követően csökkenő trend kezdődött, melyet aztán július elsejétől a GVH online Árfigyelő rendszere is erősített. Az Árfigyelőnek és a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően októberben már kevesebb mint negyede volt az élelmiszerinfláció a decemberi csúcsnak, és az infláció is közel harmadára esett vissza.

Tech óriást reguláz a Nemzeti Versenyhatóság

 A GVH 2020-ban azért indított vizsgálatot az Egyesült Államokban bejegyzett, kínai tulajdonú szolgáltatóval szemben, mert azt valószínűsítette, hogy a globális vállalkozás nem megfelelően tájékoztatja a fogyasztókat az online platform működésére vonatkozó lényeges információkról, például a szolgáltatás igénybevétele során kezelt adatok köréről és azok felhasználásáról. Az eljárás november végi lezárásaként a TikTok számos vállalást tett a Versenyhatóság irányába, többek között vállalta, hogy információs célú Adatközpontot hoz létre, népszerűsíti a szülői felügyeletet és egyéb a gyermekeket védő beállításokat, és önkéntesen alkalmazza a televíziós reklámok esetében kötelező 20%-os korlátot.

Miért lesz globális hatása az ügynek?

A GVH irányába tett vállalásokat minden bizonnyal világszerte érzékelik majd a felhasználók. Különösen igaz ez a vállalások első fontos pontjára, melynek értelmében a TikTok világszerte létrehoz egy központosított online Adatvédelmi központot. A TikTok-al kapcsolatban fellépő adatvédelmi aggályokról nemzetközi szinten is hosszúideje tartó szakmai vita folyik. A GVH novemberi döntésével nemzetközi szinten is példaértékű fellépést tett a magyar fogyasztók adatainak védelmében, mely világszerte kihatással lesz a TikTok felhasználóinak információbiztonságára.