400 milliós bírságot kaptak a sószóró kartell résztvevői

„Megcsúsztak” a kartellező sószóró cégek és 400 milliós bírságot kaptak a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsától február első napján. Az év második hónapjában útjára indult a Magyar Compliance Akadémia (MCA) és Minőségi-díjat kapott a GVH által működtett online Árfigyelő rendszer. Kiderült, hogy Európa-szerte jelentős zűrzavar tapasztalható az influenszerek reklámozási gyakorlatában és már február végén a GVH célkeresztjébe került a Temu. Az év utolsó és az újév első napjaiban hónapról hónapra összefoglaljuk az év legfontosabb ügyeit, híreit, történéseit.

Jelentős közbeszerzési kartellt zárt le a Gazdasági Versenyhivatal február legelején. A GVH megállapította, hogy 2011 és 2014 között hét, többségében közbeszerzési tenderen, az ország jelentős útszóró só forgalmazó vállalkozásai versenykorlátozó egyeztetéseket folytattak és összejátszottak egymással. A nemzeti versenyhatóság összesen mintegy 400 millió forint bírságot szabott ki hat cégre, amelyek közül négy beismerte a jogsértést.

Elindult a Magyar Compliance Akadémia – cél a megelőzés

Február közepén a GVH elindította a Magyar Compliance Akadémiát (MCA). A legelső, február 15-i szakmai rendezvényen Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke hangsúlyozta: „A tiszta verseny a gazdaság mozgatórugója, és egyben a leghatékonyabb fogyasztóvédelem”. A februárban elindított – 2025-ben is folytatódódó – rendezvénysorozat elsődleges célja, hogy segítse a gazdasági szereplők, vállalkozások jogkövető magatartását, ezzel is hozzájárulva a gazdasági növekedés helyreállításához. Ehhez kapcsolódott, hogy a GVH Podcast vendége volt Nagy Márton nemzetgazdaági miniszter.

Csökkenő inflációs adatokat közölt februárban a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ennek kapcsán a GVH rámutatott, hogy a gazdasági növekedés helyreállításának szempontjából is kedvező folyamatokhoz GVH által működtetett – februártól egyébként Minőségi-díjas – online Árfigyelő rendszer is hozzájárult.

Kiderült, hogy jókora káosz van az influenszerek reklámozásában

A fogyasztóvédelmi felelősségről szervezett online workshopot a GVH. A februári rendezvény keretében elsősorban az influenszeri felelősség és a platformfelelősség témaköreit járták körbe a résztvevők. A témához szorosan kapcsolódott, hogy Európa-szerte jókora káosz van az influenszerek reklámozásában – többek között erre világított rá egy összehangolt vizsgálat (ún. sweep), amelyben a magyar nemzeti versenyhatóság is részt vett.

Megtévesztően kommunikálta a Lidl Magyarország Kereskedelmi Bt., hogy a „Lidl a legolcsóbb élelmiszerlánc”, ezért a GVH Versenytanácsa 90 millió forint bírságot szabott ki a kiskereskedelmi vállalkozásra. Eljárást indított a GVH egy elektromos cigarettákat forgalmazó szlovák céggel szemben, illetve a nemzeti versenyhatóság február legvégén közölte, hogy több bejelentéses eljárás is folyamatban volt a kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban.

Február legvégén a GVH és a Magyar Versenyjogi Egyesület szakmai konferenciát rendezett „100 éves az első magyar versenytörvény címmel”.