Az Európai Bizottság 2023 szeptemberében kijelölte a digitális világ „kapuőreit”, vagyis azokat az óriáscégeket, amelyeknek méretüknél és piaci erejüknél fogva teljesíteniük kell az új uniós piacszabályozás szigorú előírásait. A szabályok betartásának ellenőrzésében szerepet kapott a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is, amely kiemelt figyelmet fordít itthon a digitális tér fogyasztóinak védelmére.
A szeptemberben kijelölt vállalkozások – mint az Amazon, az Apple, a Microsoft, a Facebookot üzemeltető Meta, vagy épp a Google anyavállalata, az Alphabet – számára a jogszabály előírja, hogy hozzák összhangba platformjaik működését az új uniós követelményekkel. Az óriáscégek többé nem dönthetnek önkényesen az eszközökre kötelezően, gyárilag telepített és eltávolíthatatlan appokról, nem írhatják elő, hogy az applikációkat milyen forrásból kötelesek beszerezni a felhasználók. Az érintett cégek nem hozhatják saját platformjaikat és termékeiket kedvezőbb helyzetbe a riválisok kárára, illetve biztosítaniuk kell az általuk kezelt üzenetküldő platformok átjárhatóságát. A kapuőrök kijelölése egyértelmű ágazati szabályokat hoz az online tér legnagyobb szereplői számára, kedvezőbb helyzetet teremtve ezzel üzleti partnereiknek és a fogyasztóknak is.
A magyar nemzeti versenyhatóság a szeptemberben kijelölt kapuőrök túlnyomó részével szemben fellépett már az utóbbi években: az Apple jelentős versenyfelügyeleti bírságot fizetett Magyarországon, a Google pedig versenykorrekciós kötelezettségeket vállalt digitális platformjaival kapcsolatban. Utóbbival, a Google-el szemben jelenleg is eljárás folyik erőfölénnyel visszaélés gyanújával A GVH novemberben zárta le a TikTok üzemeltetőjével szemben indított vizsgálatát, amelynek eredményeképpen tett vállalásoknak globális kihatása is lesz, többek között azzal, hogy a TikTok világszerte létrehoz egy központosított online Adatvédelmi központot, ezzel is tovább erősítve a fogyasztók védelmét az online térben.
Tévét vett a Media Marktban? Most 15 és 50 ezer forint közötti visszatérítést kaphat a GVH jóvoltából
Valótlan árkedvezményekkel reklámozott négy televíziókészüléket a Media Markt Magyarország Kft., ezért a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szeptemberben 23,9 millió bírságot szabott ki a vállalkozásra, amely elismerte a jogsértést, és a büntetésen felül több mint 1000 érintett vásárlónak összesen több mint 20 millió forint kompenzációt fizet.
A felajánlott kompenzáció keretében a Media Markt azt vállalta, hogy 15 ezer és 50 ezer forint közötti értékű ajándékkártyát ad azoknak a vásárlóknak, akik a jogsértés időszakában megvásárolták a négy televíziókészülék valamelyikét.
Milyen árfeltüntetési szabályoknak kell megfelelniük a vállalkozásoknak?
A megtévesztő árfeltüntetések felszámolására 2022. május végétől uniós szintű szabályozás lépett életbe Ezen szabályok alapján a kereskedőnek árcsökkentés feltüntetésekor eredeti árként (főszabály szerint) a megelőző legalább 30 napos időszak legalacsonyabb árát kell megjelölnie. A GVH oktatóvideóval támogatja a kereskedőket a jogszerű árfeltüntetési és akciótartási gyakorlatban azért, hogy a fogyasztók könnyebben mérlegelhessék az ígért kedvezményeket.