1 millió fölött az egyedi látogatók száma, jelentősen mérséklődött az élelmiszerinfláció júliusban
Budapest, 2023. augusztus 8. – A júniusban mért 29,3 százalékról 23,1 százalékra mérséklődött az élelmiszerinfláció júliusban az egy évvel ezelőtti adatokhoz képest. A több mint 6 százalékpontos csökkenéshez a kormányzati intézkedések mellett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett online Árfigyelő rendszer is hozzájárult. Az adatbázisban napi szinten nyomon követett 62 termékkategória termékeinek átlagárai átlagosan mintegy 8 százalékkal mérséklődtek annak eredményeként, hogy egy hónap leforgása alatt 53 termékkategóriában csökkentek az árak. Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke az M1 hírcsatorna reggeli műsorában arról beszélt, hogy az Árfigyelő öldöklő versenyt eredményez a kiskereskedők között, és jelenleg is zajlik a rendszer továbbfejlesztése.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden közölte, hogy a júniusban mért 20,1 százalékról júliusban 17,6 százalékra mérséklődött az infláció az egy évvel korábbi értékhez képest. Az előző év adataihoz képest az élelmiszerek árának emelkedése 23,1 százalék volt júliusban, ami jelentős csökkenés a júniusban mért 29,3 százalékhoz képest. Havi összevetésben az élelmiszerek közel 1 százalékkal olcsóbbak lettek júliusban a júniusi adatokhoz képest.
A kedden közölt adatok arra is rávilágítanak, hogy az élelmiszereket érintő, éves összevetésben mért infláció csökkenése gyorsul, köszönhetően a jól ütemezett, brutálisan hatékony intézkedéseknek. 2023. áprilisában 37,9, májusában 33,5 százalék, júniusban 29,3 százalék, júliusban pedig már 23,1 százalék volt. A júliusban mért 6,2 százalékpontos csökkenéshez a Gazdasági Versenyhivatal által működtett, július elseje óta elérhető online Árfigyelő rendszer legalább 2 százalékponttal járult hozzá egyetlen hónap alatt a KSH inflációs fogyasztói kosarának súlyait figyelembe véve.
Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke az M1 hírcsatorna kedd reggeli műsorában rámutatott: „az Árfigyelő öldöklő napi árversenyt generálva a kiskereskedelmi szektorból tolja lefelé az árakat.” Hozzátette: „Nekünk az az érdekünk, hogy a napi árversenyben a versenyt fokozzuk, csökkenjenek az árak, megvédjük a magyar családokat és a nyugdíjasokat.”
A Gazdasági Versenyhivatal által működtetett online Árfigyelő rendszer nemcsak hatékony versenyélénkítő, hanem népszerű is. A július elsejei indulás óta az egyedi látogatók száma hétfőn átlépte az 1 milliót, a látogatók átlagosan 3 perc 40 másodpercet töltenek el az oldalon, amely egyértelmű bizonyítéka annak, hogy a fogyasztók használják a rendszert. A Pulzus Kutató múlt pénteken publikált felmérése szerint alig egy hónap alatt több mint 6 millióan értesülhettek a www.arfigyelo.gvh.hu címen elérhető Árfigyelőről, és a felmérésben megkérdezett 18 évnél idősebb válaszadók 15%-a használja a rendszert.
Az Árfigyelőt kifejlesztő munkacsoport folyamatosan dolgozik a rendszer továbbfejlesztésén. A következő hetekben várható több olyan fejlesztés élesítése, amelyek még hatékonyabbá tehetik az Árfigyelő rendszer működését. Hamarosan szabadon összeállítható és megosztható bevásárlólista segíti majd a fogyasztókat. A felhasználói igényeknek megfelelően fejlesztjük a megjelenítés, illetve a szolgálatás térképes funkcióját is. Lehetőség lesz például csak a környékbeli boltok termékeire szűrni. Folyamatban van az Árfigyelő hivatalos mobilapplikációjának kifejlesztése. Ezzel párhuzamosan, a fogyasztói igényeknek megfelelően hamarosan tovább bővülhet a rendszerben szereplő termékek köre is.
Ezzel kapcsolatban Rigó Csaba Balázs azt mondta: „A fogyasztói visszajelzések alapján kiderült, hogy szükség lenne még egyéb termékkörökre, higiéniai, háztartási eszközökre.” Megemlítette azt is, hogy a termékkörök bővítése során egy kifejezetten családokat, kisgyermekes családokat segítő termékkör meghatározása célként fogalmazódott meg.
GVH Közszolgálati kommunikációs és Külkapcsolati Iroda
További információ:
Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939
Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170
Nyomtatható verzió PDF formátumban