Budapest, 2023. augusztus 4. – Panaszeljárás keretében vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyes külföldön előállított élelmiszerek túlzó árazását. Olyan, a magyar fogyasztók által széles körben vásárolt import termékekkel kapcsolatos piaci magatartásokat elemzik a versenyhatóság szakértői, mint a sajtok, a gyümölcsjoghurtok, a növényi italok, a margarinok vagy a fagyasztott zöldségek. A GVH célja, hogy vizsgálataival felfedje az árazási anomáliákat, valamint az online Árfigyelő rendszer működtetésével hozzájáruljon az infláció letöréséhez, védje a magyar családokat és nyugdíjasokat.
A tejtermékek, majd a tartós élelmiszerek piacain elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatok lezárását követően a nemzeti versenyhatóság újabb vizsgálatot indított, ezúttal panaszeljárás keretében. A GVH fogyasztói jelzések alapján olyan élelmiszertermékekkel kapcsolatos piaci magatartásokat vizsgál, mely árukat jellemzően külföldön állítanak elő. Import tejtermékek – sajtok, gyümölcsjoghurtok – nem Magyarországon gyártott növényi italok, margarinok, illetve különböző fagyasztott zöldségek árazási gyakorlatát elemzik a GVH szakértői.
Csütörtökön hozta nyilvánosságra végleges jelentését a Gazdasági Versenyhivatal a tartós (konzerv- és fagyasztott) élelmiszerek piacán végzett gyorsított ágazati vizsgálatáról. A GVH szakértői többek között feltárták, hogy a kiskereskedők az elemzett termékkörön belül 25–35% közötti bruttó árrést realizáltak 2022-ben, ami jelentősnek tekinthető. Találtak olyan termékeket (pl. gyorsfagyasztott zöldborsó vagy morzsolt csemegekukorica), amelyek esetén a bruttó árrésbe épített átlagos nyereséget indokolatlanul megháromszorozták.
A Gazdasági Versenyhivatal 2022 ősze óta kiemelt figyelmet fordít az élelmiszerpiacok folyamatainak feltárására, illetve az infláció mögött rejlő, a versenyjogot érintő okok részletes vizsgálatára. Ennek keretében a GVH több célzott gyorsított ágazati vizsgálatot folytatott le, valamint 2023. július elsejétől működteti az online Árfigyelő rendszert. Az arfigyelo.gvh.hu címen elérhető honlapon hat kiskereskedelmi üzletlánc mintegy 1200 boltjában 62 termékkategóriában hasonlíthatják össze a napi árakat a vásárlók. Július elseje óta az Árfigyelő egyedi látogatóinak száma meghaladta a 910 ezret, a rendszer eddig átlagosan mintegy 8 százalékkal csökkentette a figyelt termékek átlagárát.
GVH Közszolgálati kommunikációs és Külkapcsolati Iroda
További információ:
Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939
Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170