A cégeknek fokozott körültekintéssel kell kialakítaniuk kommunikációs gyakorlataikat

Budapest, 2024. december 10. –  A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta versenyfelügyeleti eljárását a City Taxi Fuvarszervező Szövetkezettel (City Taxi) szemben. A GVH az eljárás során megállapította, hogy a vállalkozás az „árgaranciára” és kizárólagos tulajdonságára irányuló kereskedelmi gyakorlatával megtévesztette a fogyasztókat. A nemzeti versenyhatóság felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy reklámüzeneteiket mindig kiemelt körültekintéssel alakítsák ki, emellett pedig érdemes lehet utánajárni a GVH korábbi döntéseinek is a kérdéses gyakorlat kapcsán.

A Gazdasági Versenyhivatal 2024 tavaszán indított versenyfelügyeleti eljárást a City Taxival szemben, mivel észlelte, hogy a vállalkozás valószínűsíthetően több ponton is megtévesztette a fogyasztókat kereskedelmi kommunikációjával.

A nemzeti versenyhatóság vizsgálói az eljárás során részletesen feltárták az ügyet. Ez alapján a GVH Versenytanácsa megállapította, hogy a City Taxi 2024. január 10. és február 26. között több ponton is megszegte a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalmát.

  • A vállalkozás „a magyar” kifejezés használatával megtévesztette a fogyasztókat lényeges jellemzőjével kapcsolatban, mivel azt a látszatot keltette, mintha a fővárosi taxis piacon egyedüli magyar vállalkozás lenne.
  • A cég azt a benyomást keltette a fogyasztókban, hogy az általa alkalmazott „árgarancia” egyedülálló, és azt önkéntes alapon biztosítja. A személytaxival végzett szolgáltatási tevékenység díjazására vonatkozó szabályok betartása azonban nem önkéntes vállalás, hanem jogszabályi előírás.

A City Taxi az eljárás során együttműködött a GVH-val és az eljárás megindítását követően önként felhagyott a jogsértő gyakorlatokkal. Ezen körülményekre is figyelemmel a GVH Versenytanácsa 2,1 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.

Az ügy kapcsán a GVH felhívja a vállalkozások figyelmét, hogy kereskedelmi gyakorlataik, például reklámüzeneteik kialakítása során fokozott körültekintéssel járjanak el. Fontos, hogy a piacelsőséget és a kizárólagosságot a cégeknek minden versenytársukkal szemben bizonyítaniuk kell, az üzenetek alkalmazásának teljes ideje alatt.

A nemzeti versenyhatóság felhívja továbbá a cégek figyelmét, hogy kommunikációs gyakorlataik kialakítása során érdemes megismerni a GVH – tervezett gyakorlatokkal kapcsolatos – korábbi döntéseit, különösen, ha azok ugyanazt a piacot érintették. A jelen ügyben vizsgált egyik magatartás kapcsán a GVH mintegy 10 évvel ezelőtt lényegében egyező gyakorlat miatt állapított meg jogsértést a fővárosi taxispiac egy másik, akkori szereplőjével szemben.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/11/2024.

GVH Közszolgálati kommunikációs Iroda

További információ:

Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939

Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170

Nyomtatható verzió PDF formátumban