A GVH azt tanácsolja a fogyasztóknak, hogy gondolják végig higgadtan a pénzügyeikkel kapcsolatos döntéseiket és több forrásból is tájékozódjanak

Budapest, 2024. szeptember 13. – Kik azok a finfluenszerek és milyen tevékenységet végeznek? Hogyan képesek befolyásolni a fogyasztókat, és milyen kockázatokat rejthet a tevékenységük? Többek között ezekre a kérdésekre is választ ad a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) legújabb tájékoztatója. A versenyhatóság a Gondolja Végig Higgadtan információs sorozatában most a finfluenszerekre, vagyis azokra az influenszerekre hívja fel a fogyasztók figyelmét, akik a közösségi média felületeiken különböző pénzügyi eszközöket, szolgáltatásokat népszerűsítenek.

A Gazdasági Versenyhivatal tapasztalatai szerint egyre gyakrabban találkozhatnak a fogyasztók a digitális térben olyan tartalmakkal, amelyekben összetett pénzügyi termékekre/szolgáltatásokra, vagy a manapság oly divatos kriptovalutákra vonatkozó reklám, promóció hangzik el esetlegesen pénzügyi, befektetési tanácsokkal összekapcsolva.

Nagyon fontos, hogy a pénzügyi termékeket és szolgáltatásokat reklámozó influenszerek, vagyis finfluenszerek hirdetéseire is érvényes az a szabály, hogyha az általuk készített tartalmakért ellenszolgáltatásban részesülnek, akkor azt egyértelműen jelezniük kell. Ebben az esetben ugyanis ajánlásaik nem tekinthetőek teljesen objektívnek és függetlennek, mivel azok mögött egyértelmű üzleti érdek áll.

A GVH ezúton felhívja a finfluenszerek, illetve az érintett ügynökségek és a hirdetők figyelmét is a jogkövető magatartás fontosságára, többek között a fizetett, promóciós tartalmak reklámjellegének feltüntetésére.

Főszabály szerint a tartalmak közzétevőinek többek között jól észlelhetően, hangsúlyosan, szembetűnően, egyszerűen, egyértelműen és közérthetően szükséges feltüntetniük, hogy a közzétett tartalomért ellenszolgáltatásban részesültek. Ezt megtehetik a platform által felajánlott címkézési lehetőséggel vagy (címkézés helyett) a szöveges leírásban, a szöveg elején feltüntetett magyar nyelvű utalással. Fontos, hogy ezeket a szabályokat kell alkalmazni abban az esetben is, ha a véleményvezér az egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti.

A GVH az elmúlt években nagy hangsúlyt helyezett arra, hogy naprakész gyakorlati tanácsokkal segítse a piaci szereplőket jogkövető magatartásuk kialakításában. Ezzel összefüggésben a nemzeti versenyhatóság ezúton is a véleményvezérek figyelmébe ajánlja az influenszer marketing tájékoztatóját, amely gyakorlat-központúan, pozitív és negatív példák szemléltetésével mutatja be, miként lehet jogszerűen eleget tenni a fogyasztók tájékoztatását biztosító elvárásoknak.

GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetésben is hasznos tanácsokat kapnak a vállalkozások és véleményvezérek hogyan tudnak jogszerűen reklámozni a közösségi média felületeken. A második részben szó esik az influenszerek reklámtevékenységével kapcsolatban lefolytatott versenyfelügyeleti eljárások tapasztalatairól és a felelősségi kérdésekről, valamint szóba kerülnek azok a speciális ágazatok is, ahol egyáltalán nem megengedett az influenszer reklámozás. A GVH 2024 elején szakmai workshopot is szervezett a fogyasztóvédelmi felelősség legaktuálisabb kérdéseinek megvitatására.

A Gazdasági Versenyhivatal felhívja a fogyasztók figyelmét, hogy a pénzügyi kérdésekben mindig alaposan, körültekintően járjanak el, több forrásból tájékozódjanak. Szükség esetén kérjék ki pénzügyi szakember véleményét, legyenek figyelemmel a pénzügyi termékek komplex jellegére, és csak megfontolt tájékozódást követően döntsenek.

A Gazdasági Versenyhivatal a fogyasztók figyelmébe ajánlja a Magyar Nemzeti Bank „Pénzügyi navigátor” tájékoztató anyagait és további, a Magyar Nemzeti Bank honlapján elérhető hasznos információkat a pénzügyi termékekkel kapcsolatban.

GVH Közszolgálati kommunikációs Iroda

További információ:

Horváth Bálint, kommunikációs vezető +36 20 238 6939

Gondolovics Katalin, sajtószóvivő +36 30 603 1170

Nyomtatható verzió PDF formátumban