A GVH megállapította, hogy a HelloPay Zrt. megengedhetetlen pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra a 10%-os borravaló- és adomány-mérték alapbeállításként történő alkalmazásával az általa biztosított terminálokon. A GVH a jogsértés miatt 20.000.000 Ft bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.
A HelloPay-terminálokkal 2016-tól találkozhatnak a fogyasztók, főleg fesztiválokon, vásárokon és vendéglátóhelyeken. A terminál a különböző szolgáltatásokért fizetendő díjhoz automatikusan adja hozzá az összeg 10%-ának megfelelő borravalót, amennyiben azt a fogyasztó aktívan nem módosítja, vagy nem törli a fizetési folyamat vége előtt megjelenő „borravaló-csúszka” segítségével.
A GVH úgy véli, hogy a terminál működési módja jelentősen korlátozhatja a fogyasztói döntést a 10%-os borravaló automatikus, elvárásként történő megjelenítésével, különösen a fesztiválokon és a vendéglátóhelyeken jellemző fizetési körülmények (kommunikációs nehézségek, időnyomás, zaj, tömeg stb.) között: a gép ilyen beállítása döntést hoz a vásárló helyett a borravaló fizetésének szándékáról, és meghatározza annak mértékét is.
A GVH eltiltotta a jogsértő magatartástól a vállalkozást, amelynek így módosítania kell a termináljain látható tájékoztatást: a fejlesztéseket követő átállás után nem alkalmazhatja alapbeállításként a 10%-os borravaló-mértéket.
A GVH a bírság mértékét növelő körülményként vette figyelembe, hogy a szolgáltatás újszerű, a gyakorlat pedig széles fogyasztói kört érinthetett éveken keresztül. Enyhítő körülmény volt azonban, hogy a vállalkozás már intézkedéseket tett vizsgált gyakorlatának átfogó módosítására, valamint hogy egyes rendezvényeken kiegészítő tájékoztatásokat tett közzé a terminál működéséről – bár ezek hatékonysága nem ismeretes.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/64/2017.
Budapest, 2019. november 20.
Gazdasági Versenyhivatal
Információ a sajtó részére: |
További információk: |