A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Google LLC (Google) tájékoztatási gyakorlatát vizsgálta a Google-fiókban elérhető „Internetes és alkalmazástevékenység”, a „Hirdetések személyre szabása” funkciók valamint az Allo chatkliens adatkezelésével, továbbá a chatkliens végpontok közötti titkosításával összefüggésben.

A GVH azt vizsgálta, hogy a fogyasztó a tájékozott ügyleti döntéshez szükséges mértékben és módon kapott-e információt a Google adatkezeléséről, mint termékeinek lényeges jellemzőjéről. A versenyhatóság nem adatvédelmi szempontból értékelte a Google termékeinek egyes kommunikációit, azaz nem azt ellenőrizte, hogy az adatkezelés a szabályzatoknak és a jogszabályoknak megfelelően történt-e. A fogyasztó joga a torzításmentes ügyleti döntés meghozatalához ugyanis még az adatvédelmi szabályok betartása esetén is sérülhet, ha nem (vagy nem időszerűen, nem érthetően, tévesen) jut el hozzá olyan információ, amely tájékozott döntéséhez szükséges.

Az Allo chatkliens vonatkozásában vizsgált egyik magatartást, az alkalmazás adatkezelésével kapcsolatos tájékoztatási gyakorlatot illetően a GVH a Google önkéntes vállalásainak teljesítését írta elő. A hatóság nem tartotta indokoltnak sem a versenyfelügyeleti eljárás megszüntetését, sem a jogsértés hiányának megállapítását, ugyanakkor arra a következtetésre jutott, hogy az esetleges sérelem – az Allo adatkezelésével kapcsolatos tájékoztatások miatt – hatékonyan kezelhető az eljárás alá vont kötelezettségvállalási csomagjával, így a közérdek védelme biztosítható.

A GVH kifogásolta, hogy a Google nem adott olyan közvetlen tájékoztatást a más Google-termékektől, illetve a Google-fióktól függetlenül is használható Allo chatkliens ismertetése, telepítése és használata során a fogyasztók adatainak kezeléséről, ami szükséges lehet a tájékozott fogyasztói döntéshez. E tájékoztatás nélkül a fogyasztó hiányos információkkal bírhat a termék jellegéről, természetéről és a használat ellentételezéséről.

A Google kötelezettségvállalása értelmében létrehoz egy aloldalt az Allo adatkezeléséről az Allo Súgó weboldalon, amely elérhető lesz egyrészt az Allo telepítési folyamatából, másrészt az Allo Google Play-ben és iOS App Store-ban található leírásából is. A Google vállalta, hogy az aloldalt a fogyasztók számára érhetően és kiegyensúlyozottan – azaz a döntési lehetőségeket, jogokat és az esetleges kötelezettségeket nem eltúlozva és nem is kisebbítve – szövegezi meg. Vállalta továbbá, hogy a tájékoztatást a webáruházak leírásaiban könnyen, azaz hosszas görgetés nélkül , a bevezető szöveget követő első bekezdésben teszi elérhetővé.

A Google vállalásának részeként az Allo alkalmazáson belül üzenetben küldi el az adatkezelési aloldal hiperlinkjét a termék magyarországi felhasználóinak. Mindemellett 2018. negyedik negyedévében a YouTube csatornán egy napos, grafikus edukációs bannert tesz közzé azzal az üzenettel, hogy a Google gyűjti és kezeli személyes adataikat, és javasolja az adatvédelmi irányelvek és beállítások átnézését.

A Google vállalta továbbá a fentiek megvalósításának részletes igazolását, valamint azt, hogy a jövőben sem közvetíti a fenti információkat kevésbé érzékelhető módon és nem csökkenti a fogyasztói tájékoztatás szintjét.

A GVH a vállalkozás kötelezettségvállalását a Tpvt. 75. §-ára és a Gazdasági Versenyhivatal elnökének és a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa elnökének a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése tárgyában indult eljárásokban tett kötelezettségvállalásról szóló 6/2014. számú közleményére figyelemmel értékelte.

A GVH megállapította, hogy nem volt jogsértő az Allo chatkliens kapcsán vizsgált másik magatartás: a végpontok közötti titkosításra vonatkozó állítás. A Hivatal megszüntette továbbá a versenyfelügyeleti eljárást az új Google-funkciók adatkezelésével kapcsolatos kereskedelmi gyakorlat tekintetében.

A Hivatal szerint a kötelezettségvállalás eredményeként módosuló kereskedelmi gyakorlat túlmutat az adott ügyön, hiszen  nemcsak a magyar nyelvű tájékoztatásokat érinti: az adatkezelési aloldalt egyidejűleg még 44 nyelvre fordítják le, valamint vállalkozás az Allo chatkliens felhasználóinál lényegesebb nagyobb magyar fogyasztói kört képes elérni az általános, adatvédelmi témájú edukációs bannerrel, szélesebb tartalmú üzenettel.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: VJ/88/2016.

Budapest, 2018. augusztus 31.

Gazdasági Versenyhivatal

Információ a sajtó részére:
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

 

 Nyomtatható verzió PDF formátumban

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
http://www.gvh.hu