A Gazdasági Versenyhivatal közleménye

Az OECD Magyarországról szóló ország-jelentése

Az OECD 2004. január 28-án nyilvánosságra hozott ország-jelentése a magyar versenypolitikára vonatkozóan is tartalmaz megállapításokat és ajánlásokat, amelyeket a Gazdasági Versenyhivatal (versenyhivatal) üdvözöl és alapvetően egyetért velük.

Az OECD ország-jelentései hagyományosan olyan, döntően makrogazdasági témákra összpontosítanak mint a növekedés, az infláció és a foglalkoztatás, az idei elemzés ugyanakkor egy, a versennyel, így a magyar versenyjoggal és annak alkalmazásával foglalkozó tematikus fejezetet is tartalmaz. E fejezetben a versenypolitikai kérdésekben a világ egyik vezető szellemi központjának számító OECD általánosságban pozitívan értékeli a magyar versenyszabályozást és a versenyhivatal tevékenységét, emellett azonban néhány javaslatot is megfogalmaz.

Az egyik javaslat szerint előnyös lenne, ha versenyjogi problémákkal nem csak a versenyhivatalhoz, hanem bíróságokhoz is lehetne fordulni. Jelenleg kizárólag a versenyhivatal járhat el erőfölénnyel történő visszaélések, versenyt korlátozó megállapodások, valamint a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása esetén, így a panaszosok is csak a hivatalhoz tehetnek bejelentést. A javaslat szerint ezen a helyzeten kellene változtatni úgy, hogy bizonyos esetekben ezek a panaszosok a versenyhivatalt kikerülve, közvetlenül, peres úton érvényesíthetnék versenyjogi igényeiket, bíróság előtt.


Egy másik javaslatával az OECD az egyénekkel szembeni szankciók bevezetését szorgalmazza a kőkemény kartellekben részvevőkkel szemben. A versenyhivatal jelenleg is szankcionálja a versenyjogot megsértő piaci szereplőket (lényegében a vállalatokat), azonban arra nincs lehetősége, hogy például egy vállalati alkalmazottra rójon ki pénzbírságot. Fejlett piacgazdaságok tapasztalatai mutatják, hogy a legsúlyosabb jogsértésnek számító kőkemény kartellek - például egy árkartell vagy egy tendereken történő körbenyerés - esetén a kellő elrettentő erőhöz szükség lehet arra, hogy a versenyellenes döntéseket hozó vállalati vezetők egzisztenciáját közvetlenül is negatívan érintse a jogsértés következményeként kirótt büntetés.

Ugyancsak javasol az OECD olyan változtatásokat, amelyek lehetővé tennék, hogy a hivatal a jelenleginél jobban tudjon összpontosítani a valóban fontos ügyekre, ebben az összefüggésben említve az eljárási szabályok rugalmasabbá tételét, valamint egy olyan belső szervezeti egység kialakítását, amely csak a fogyasztóvédelmi ügyekkel foglalkozna.

A versenyhivatal örömmel fogadja mind az ország-jelentés pozitív értékelését, mind pedig annak ajánlásait. Ez utóbbiak igen közel esnek a versenyhivatal szándékaihoz, amit az is mutat, hogy néhányuk megfontolás, míg mások már megvalósítás alatt állnak. Fontos azonban figyelembe venni azt a körülményt, hogy a javaslatok többsége a versenyhivatali intézkedéseken túlmenően, a versenytörvény módosítását is igényelné, ami kormányzati valamint országgyűlési támogatást és lépéseket, valamint időt és előkészítést igényel.

Budapest, 2004. 01. 30.

Elnöki Titkárság sk.