Nyomtatható verzió PDF formátumban

A Bizottság ágazati vizsgálata súlyos versenykorlátozó tényezőket tárt fel a lakossági bankügyletek terén

Az Európai Bizottság közzétette végleges jelentését a lakossági banki üzletágban végbemenő versenyről végzett vizsgálatáról. Ahogy azt Neelie Kroes versenypolitikai biztos elmondta, a vizsgálat számos versenyt érintő aggályt tárt fel a bankkártyák, a fizetési rendszerek, és a lakossági és kisvállalati banki termékek piacain, amelyek szükségtelenül megdrágítják a lakossági banki szolgáltatások költségeit. Ezen aggályokat különösen alátámasztják a bankkártyákra vonatkozó kereskedői és bankközi jutalékokban mutatkozó nagy eltérések, a fizetési rendszerek és hitelnyilvántartások piacaira való bejutás nehézségei, az ügyfelek mobilitását nehezítő akadályok, valamint az árukapcsolás. Egyes piaci szereplők - például Ausztriában, Finnországban és Portugáliában - már vállaltak önkéntes reformokat a bankkártyákról 2006-ban közzétett előzetes megállapításokat követően. A Bizottság felhasználja a versenyszabályok alapján ráruházott hatáskört arra, hogy - a nemzeti versenyhatóságokkal szoros együttműködésben - megbirkózzon a súlyos visszaélésekkel. A vizsgálat eredménye - az egységes euró-fizetési térség (SEPA) létrehozását megelőzően - várhatóan fellendíti a lakossági bankügyletek terén folyó versenyt.

Bankkártyák és fizetési rendszerek

Az európai bankkártya piac kiterjedt, a fogyasztói fizetések éves összértékében mérve 1 350 milliárd eurót tesznek ki. Ebből a bankoknak hozzávetőleg 25 milliárd euró bevétele származik. A Bizottság vizsgálata számos aggodalomra okot adó jelet tárt fel:

  • -

    a nagymértékben koncentrált piacok (különösen a kártyaelfogadás területén) számos tagállamban korlátozzák az új belépést és magasabb kártyadíjakhoz vezetnek;

  • -

    a kereskedői jutalékok Európa-szerte nagyon eltérőek, bizonyos országokban a kereskedőknek háromszor, négyszer akkora jutalékokat kell fizetniük a kártyaelfogadásért, mint a legkedvezőbb jutalékot alkalmazó országokban;

  • -

    Unió-szerte nagyon eltérőek a bankközi díjak, amik nem feltétlenül tükröződnek a kártyatulajdonosok által fizetett alacsonyabb díjakban;

  • -

    a magas és tartós jövedelmezőség azt mutatja, hogy egyes tagállamok bankjai jelentős piaci hatalommal rendelkeznek, és magas kártyadíjakat alkalmazhatnak;

  • -

    egyes szabályok és gyakorlatok a lakossági banki szolgáltatások szintjén gyengítik a versenyt: ilyen például a kereskedői jutalékok összehangolása;

  • -

    az eltérő műszaki szabványok akadályozzák az összeurópai szintű hatékony működést.

A lakossági banki termékek piacai

Az EU lakossági banki ágazata évente az uniós GDP 2%-ának megfelelő, mintegy 250-275 milliárd euró bruttó bevételt eredményez. Az ágazati vizsgálat számos területen versennyel kapcsolatos problémákat tárt fel: egyes tagállamokban aggályokat kelt a tartósan magas jövedelmezőség, a nagyfokú piaci koncentráció, valamint a piacra való belépést egyértelműen akadályozó tényezők együttes jelenléte, amivel a bankok képesek befolyásolni a lakossági ügyfeleket és kisebb cégeket érintő árszinteket. Szintén problémát jelent, hogy egyes hitelnyilvántartásokat az új piaci belépők távoltartására használnak, valamint, hogy a bankok - ideértve különösen bizonyos országokban a takarékpénztárakat és takarékszövetkezeteket is - közötti együttműködés egyes vonatkozásai csökkenthetik a versenyt és akadályozhatják a piacra történő belépést. Emellett széles körben elterjedt az árukapcsolás, és jelentősek az ügyfelek mobilitását nehezítő akadályok is.

Az európai bankszektor - a Bizottság és az Európai Központi Bank teljes támogatásával - az Egységes Euro Fizetési Övezet (SEPA) létrehozásával a hatékonyságot fokozni, míg a lakossági kifizetések költségét csökkenteni kívánja. Az ágazati vizsgálat számos olyan piaci akadályra világított rá, amelyekkel a SEPA összefüggésében kell foglalkozni.

Az európai bankszektor - a Bizottság és az Európai Központi Bank teljes támogatásával - az Egységes Euro Fizetési Övezet (SEPA) létrehozásával a hatékonyságot fokozni, míg a lakossági kifizetések költségét csökkenteni kívánja. Az ágazati vizsgálat számos olyan piaci akadályra világított rá, amelyekkel a SEPA összefüggésében kell foglalkozni.

Bővebb információ: http://europa.eu.int

Budapest, 2007. február 5.

Gazdasági Versenyhivatal
Kommunikációs Csoport

További információ:
Mihálovits András
Gazdasági Versenyhivatal
cím: 1054 Budapest, V. ker. Alkotmány u.5.
levél: 1245 Budapest, 5. Pf. 1036
tel: +36-30 618-6618
email: Mihalovits.Andras@gvh.hu
http://www.gvh.hu