A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elfogadta a Procter & Gamble RSC Regionális Szolgáltató Kft. és a Procter & Gamble Magyarország Nagykereskedelmi Kkt. (Procter & Gamble) vállalásait a Head and Shoulders Anti-Hairfall hajápoló termékcsaládra vonatkozó kommunikációjával kapcsolatban. A GVH jogsértést nem állapított meg az ügyben, és bírságot sem szabott ki.
A GVH azt vizsgálta, hogy a vállalkozások megalapozottan népszerűsítették-e a hajhullásra megoldást kínáló Head and Shoulders Anti-Hairfall termékek hajhullást csökkentő hatásait reklámjaikban.
A GVH a vállalkozások vállalásai alapján kötelezettségként írta elő, hogy a vállalkozások
- ne használjanak általános utalást a hajhulláscsökkentő hatásra a Head and Shoulders Anti-Hairfall termékcsalád népszerűsítésekor;
- 2016. október 1-ig kivezetik a Head and Shoulders Anti-Hairfall termékcsaládot a magyarországi piacról, úgy, hogy a termékcsalád helyett más elnevezésű (a hajhullásra nevében nem utaló) termékcsaládot fognak bevezetni. (A vállalás szerint az új termékcsaládnak sem az elnevezése, sem a reklámjai nem fognak általánosságban utalni a hajhullásra: a termékek kommunikációjában a vállalkozások a hajtöredezés elleni védelemre helyezik a hangsúlyt.)
A GVH a kötelezettségvállalási nyilatkozat tartalmának mérlegelése után úgy ítélte meg, hogy a közérdek védelme hatékonyan biztosítható a vállalások elfogadásával, e mellett a GVH az alábbi körülményeket értékelte:
- a vállalkozások önként hagytak fel a vizsgált kommunikációs gyakorlattal, és így valószínűsíthetően csökken az észlelt probléma ismétlődésének kockázata is;
- a vállalkozások ugyan már az eljárás versenytanácsi szakában, de még az előzetes álláspont kézhezvétele előtt nyújtották be vállalásaikat;
- a kötelezettségvállalás túlmutat a konkrét ügyön, így útmutatásul szolgálhat a versenytársak számára kommunikációs tevékenységük alakításakor;
- a kötelezettségek megfelelnek az ellenőrizhetőség követelményének.
Egy kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsődleges célja a közérdek hatékony védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhető el, hogy a vállalkozás összhangba hozza magatartását az alkalmazandó jogszabályi rendelkezésekkel, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplők számára. A GVH a döntés meghozatalakor értékeli a kötelezettségvállalás elfogadása mellett és ellen szóló körülményeket, figyelemmel az érintett piac sajátosságaira.
A GVH egyébiránt megszüntette az eljárást a Head & Shoulders termékcsalád népszerűsítése során alkalmazott
1. „akár 100%-ig korpamentes haj” szlogen
és a
2. „No.1. Világszerte*, * a P&G számítása, a Nielsen […] közötti időszakra vonatkozó eladási adatai alapján” állítás
vonatkozásában.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/115/2014.
Budapest, 2016. április 28.
Gazdasági Versenyhivatal
Információ
a sajtó részére:
dr. Basa Andrea
sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
tel.: (+36-1) 472-8902
fax: (+36-1) 472-8898
mobil: +3630 618-6618
e-mail: basa.andrea@gvh.hu, sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu
Nyomtatható verzió PDF formátumban