A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Light in the Barter LLC. Magyarországi Fióktelepe (LIB Magyarország) megtévesztette a fogyasztókat üdülési jogok eladásáról szóló ajánlatával, és megsértette a szakmai gondosság követelményét is. A jogsértésért 8.900.000 forint bírságot szabott ki a GVH.

A GVH vizsgálata szerint a LIB Magyarország azt üzente a fogyasztóknak telefonos és szóbeli tájékoztatásaival, hogy meglévő üdülési jogaikat megvásárolja, a vásárlás ellenértékeként kapható LIB pontokat pedig a fogyasztók egy erre a célra kialakított rendszerben költhetik el.

A GVH döntésében megállapította, hogy a vállalkozás 2015 áprilisától tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert

  • a munkatársai által megkeresett, üdülései joggal rendelkező fogyasztóknak üdülési joguk (időben megosztott üdülőhasználati jog, timeshare) megvételét kínálta fel, valódi szándéka azonban a fogyasztók beléptetése volt a LIB Pontkártya-vásárlási rendszerbe az ezzel összefüggő rendszerhasználati díj beszedésével együtt, azaz jelentős különbség volt a LIB Magyarország valós céljai és aközött, amit azokról kommunikált;

  • megsértette a szakmai gondosság követelményét szerződéskötési- és kapcsolattartási folyamataiban, miután fent leírt magatartásán a hozzá beérkezett fogyasztói panaszok és az adásvétel folyamatában felvetődött átírási nehézségek hatására sem változtatott.

A LIB Magyarország több szempont figyelembevételével határozta meg a rendszerhasználati díjat, amely a fogyasztóknak százezer és egymillió forint közötti fizetési kötelezettséget jelentett, miközben üdülési joguk megvásárlása a befizetések ellenére sem valósult meg.

A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett, a rendszerhasználati díjakból származó bevételekből indult ki. A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy

  • a vállalkozás teljes kereskedelmi gyakorlata valótlan, jogsértő tájékoztatásokon alapult;

  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat hosszú ideig tartott, így jelentős számú fogyasztót ért el;

  • a jogsértő kereskedelmi gyakorlat sérülékeny fogyasztókat célzott meg;

  • a szolgáltatás bizalmi jellegű;

  • a vállalkozás jelentős mértékű előnyhöz jutott a jogsértő kereskedelmi gyakorlatok által.

A GVH az elmúlt években több versenyfelügyeleti eljárást indított üdülési jogok továbbértékesítésével kapcsolatos üzleti gyakorlatok és szóbeli tájékoztatások vizsgálatára, és figyelemfelhívó tájékoztatást is közzétett, amely a honlapján itt olvasható. A GVH „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű kampányának további tájékoztatói a Gondolja Végig Higgadtan menüpont alatt olvashatók.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/117/2015.

Budapest, 2017. február 8.

Gazdasági Versenyhivatal

Információ a sajtó részére:
dr. Basa Andrea, sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
tel.: (+36-1) 472-8902
fax: (+36-1) 472-8898
mobil: +3630 618-6618
e-mail: basa.andrea@gvh.hu
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
http://www.gvh.hu

 

Nyomtatható verzió PDF formátumban