A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Manna Natúr Kozmetikum Kft. és a Manna Natúr Kozmetikum Európa Zrt. megtévesztette a fogyasztókat egyediként hirdetett ajánlataival, valamint valótlanul állította, hogy csak korlátozott ideig érhetők el honlapján a felugró ablakokon látható termékek a feltüntetett promóciós árakon. A GVH a jogsértésekért a Manna Natúr Kozmetikum Kft.-re ötszázezer forint bírságot szabott ki, míg a Manna Natúr Kozmetikum Európa Zrt.-t figyelmeztetésben részesítette.

A GVH a cégek 2015 januárjától 2016 decemberéig a https://manna.hu/ honlapon, a vásárlói rendelések leadásakor megjelenő, egyediként hirdetett ajánlatait és egyéb hirdetéseit, köztük az alábbiakat vizsgálta:

Egyedi ajánlat csak Neked! Repülj el a mediterrán vidék narancsligetébe az elbűvölően illatos Dolce Vita szappannal, most 1270 Ft helyett csak 990 Ft-ért!

Figyelem ez egy megismételhetetlen, egyszeri ajánlat, ha lejár az idő, ez az ablak eltűnik! Ajánlatunk még … másodpercig él (piros keretben, a kipontozott résznél 2 perctől másodpercenként számol vissza folyamatosan a rendszer) (…)”

A GVH megállapította, hogy a két vállalkozás

  • megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot folytatott, mert hamisan hirdette ajánlatait megismételhetetlenekként, az informatikai szakértői vizsgálat alapján ugyanis egyértelművé vált, hogy azok nem tekinthetők egyedieknek, sőt, teljesen függetlenek a kosár tartalmától vagy a vásárlói előzményektől, preferenciákról;

  • valótlanul állította, hogy kedvezményes ajánlata csak két percig érhető el, megfosztva a fogyasztókat a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.

Utóbbi jogsértés csak egy szűkebb fogyasztói kör esetében volt valótlan, mert csak azon fogyasztók találkozhattak újra és újra az ugyanolyan tartalmú ajánlatokkal, akik nem léptek be regisztrált felhasználóként a rendszerbe.

A GVH a Manna Natúr Kozmetikum Kft.-re kirótt bírság kiszabásakor a felugró ablakokkal kapcsolatban realizált nettó árbevételt vette alapul. A GVH súlyosító körülményként értékelte többek között a jogsértő magatartás kiterjedtségét.

A GVH a Manna Natúr Kozmetikum Európa Zrt.-t a figyelmeztetés jogintézménye keretében egyúttal olyan versenyjogi megfelelési mechanizmus elfogadására kötelezte, amely alkalmas a jövőbeni jogsértések megelőzésére (megfelelőségi program). A megfelelőségi programot a vállalkozásnak rögzítenie kell belső eljárásrendjében, és gondoskodnia arról, hogy a jövőben megjelenő reklámjait egy hozzáértéssel rendelkező belső munkatárs, illetve egy külső, független szakértő (például megfelelő szakértelemmel rendelkező ügyvéd/ügyvédi iroda, tanácsadó cég, független társadalmi szervezet) ellenőrizze – még azok megjelenése előtt – abból a szempontból, hogy az adott kampány megfelel-e a tisztességes kereskedelmi gyakorlat előírásainak.

A versenytörvény értelmében a GVH a figyelmeztetés eszközét is alkalmazhatja a célból, hogy a magyar gazdaság gerincét alkotó kis- és középvállalkozásokat (KKV) a versenyjogi megfelelés irányába terelje. E szankció a KKV-k által elkövetett jogsértések esetében alkalmazható, de csak akkor, ha az adott vállalkozás első alkalommal valósít meg jogsértést, feltéve, hogy a jogsértés nem közbeszerzési kartell keretében, nem uniós jogot sértve vagy sérülékeny fogyasztók kárára történt.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/140/2015.

Budapest, 2017. június 20.

Gazdasági Versenyhivatal

Információ a sajtó részére:
dr. Basa Andrea, sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
tel.: (+36-1) 472-8902
fax: (+36-1) 472-8898
mobil: +3630 618-6618
e-mail: basa.andrea@gvh.hu
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
http://www.gvh.hu

 

Nyomtatható verzió PDF formátumban