A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Premio Travel Holidays Kft. (Premio Kft.) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott törökországi körutazásainak árával kapcsolatosan, a Premio Kft., a Líra Könyv Zrt. és a Mester Kiadó Kft. pedig megtévesztő tájékoztatást adott a fent leírt utak egyike, a kappadókiai körutazáshoz kapcsolódó vacsorakuponról. A GVH nem szabott ki bírságot, de figyelmeztetésben részesítette a Premio Kft.-t.

A GVH a cégek 2013 novemberétől és 2015 januárjától megjelenő, törökországi (Lykia, Kappadókia, Török Riviéra) körutazásokhoz kapcsolódó ajánlatait és egyéb hirdetéseit, köztük az alábbi szlogeneket vizsgálta:

„Csak Önnek 59.990 Ft/főtől* 209.990 Ft helyett”

„A vacsora ajándék 29.990 Ft/fő értékben!”

A GVH úgy ítélte meg, hogy a Premio Kft. jogsértően népszerűsítette e körutazásait, mert a fogyasztó úgy észlelhette, hogy egy „kedvezményes ár” befizetésével juthat az utazásokhoz. A Líra Könyv Zrt. és a Mester Kiadó Kft. ügyfeleihez eljuttatott, ún. direkt marketing levelek pedig azt a látszatot keltették, hogy a fogyasztó jelentős összegű vacsorázási lehetőséget kap. Bebizonyosodott azonban, hogy a Premio Kft. soha nem értékesítette a meghirdetett 209.990 forintos alapáron az utazásokat, a vacsora pedig eleve az ajánlat része volt. Így a közzétett, mintegy 150.000 forintos árkedvezmény és a vacsorakupon megjelenítése valótlan fogyasztói tájékoztatásnak minősül.

A GVH a Premio Kft.-t a figyelmeztetés keretében egyúttal egy olyan versenyjogi megfelelési mechanizmus elfogadására kötelezte, amely alkalmas a jövőbeni jogsértések megelőzésére (megfelelőségi program). A megfelelőségi programot a vállalkozásnak a belső eljárásrendjében kell rögzítenie, és gondoskodnia kell arról, hogy a jövőben megjelenő reklámjait egy hozzáértéssel rendelkező belső munkatárs, illetve egy külső, független szakértő (például megfelelő szakértelemmel rendelkező ügyvéd/ügyvédi iroda, tanácsadó cég, független társadalmi szervezet) ellenőrizze – még azok megjelenése előtt – abból a szempontból, hogy az adott kampány megfelel-e a tisztességes kereskedelmi gyakorlat előírásainak.

A versenytörvény értelmében a GVH a figyelmeztetés eszközét is alkalmazhatja a célból, hogy a kis- és középvállalkozásokat (KKV) – mint a magyar gazdaság gerincét alkotó vállalkozásokat – a versenyjogi megfelelés irányába terelje. E szankció a KKV-k által elkövetett jogsértések esetében alkalmazható, de csak akkor, ha az adott vállalkozás első alkalommal valósít meg jogsértést, feltéve, hogy a jogsértés nem közbeszerzési kartell keretében, nem uniós jogot sértve vagy sérülékeny fogyasztók kárára történt.

A GVH a jogsértés megállapításán túl nem szabott ki bírságot a Líra Könyv Zrt.-re és a Mester Kiadó Kft.-re. Ennek oka többek között, hogy a kommunikáció költségét nem e két cég viselte, és felelősségük, valamint felróhatóságuk mértéke nyilvánvalóan kisebb volt, mint az elsődlegesen felelős Premio Kft.-é. Az előbbiek tevékenysége által megállapítható jogsértés jelentősége mérsékelt volt.

A GVH az elmúlt években több versenyfelügyeleti eljárást is indított az egyes utazásszervező cégek megtévesztő ígéretei miatt. A GVH ezzel kapcsolatban figyelemfelhívó tájékoztatást is közzétett, amely a honlapján itt olvasható.

A GVH „Gondolja Végig Higgadtan” elnevezésű kampányának további tájékoztatói a Gondolja Végig Higgadtan menüpont alatt olvashatók.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/93/2015.

Budapest, 2017. február 1.

Gazdasági Versenyhivatal

Információ a sajtó részére:
dr. Basa Andrea, sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
tel.: (+36-1) 472-8902
fax: (+36-1) 472-8898
mobil: +3630 618-6618
e-mail: basa.andrea@gvh.hu
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
http://www.gvh.hu

 

Nyomtatható verzió PDF formátumban