A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Schwabe Hungary Kft. (Schwabe Hungary) jogsértően reklámozta az egyes Pearls étrend-kiegészítő termékeket a hirdetésekben megjelenő egészségre vonatkozó állításokkal. A jogsértésért a GVH a Schwabe Hungary-t 315.000 forint, a Schwabe Central and Eastern Europe GmbH & CO KG-t (Schwabe CEE) 4.530.000 forint bírság megfizetésére kötelezte.
A GVH döntése szerint a Schwabe Hungary 2012.
december 14. és 2014. január 31. között tisztességtelen kereskedelmi
gyakorlatot folytatott és jogsértően reklámozott, mert a Pearls Winter+, a PearlsIC,
a Pearls YB és az acidophilus Pearls
étrend-kiegészítő termékekkel összefüggésben olyan egészségre vonatkozó
állításokat tett, amelyek nem feleltek meg az ágazati szabályokban meghatározott
reklámozási rendelkezéseknek.
A GVH döntésében megállapította, hogy az egyes reklámok azt az üzenetet közvetítették, hogy a Pearls termékek révén minden élethelyzetben megőrizhető a belső egyensúly, az egészség, a termékekben található jótékony hatású baktériumok pedig segítik az élettani folyamatokat, és erősítik a kórokozókkal szembeni védelmet, valamint fenntartható a bélrendszer mikrobiotikus egyensúlya, amelynek zavara akár székletürítési panaszokhoz, intim tünetekhez és fertőzésekre való fogékonysághoz is vezethet.
A GVH azonban nem fogadta el a vállalkozások által becsatolt, a reklámokban megjelenő, a termékek egészségre gyakorolt hatását alátámasztó bizonyítékokat függetlenül attól, hogy azok alátámasztják-e a vizsgált kereskedelmi kommunikációban közzétett, az egészségre gyakorolt hatást megfogalmazó állításokat, avagy sem. A GVH eljárása ugyanis nem vezethet az EFSA (European Food Safety Authority, Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal), illetve az Európai Bizottság eljárásával ellentétes eredményre.
A GVH a Schwabe Hungary által tanúsított jogsértő magatartásért mindkét vállalkozás, így mind a Schwabe Hungary, mind a Schwabe CEE felelősségét megállapította.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.
A bírságalapként kalkulált összeget a GVH két részre bontotta, majd figyelembe vette a releváns árbevételeket is, és külön számította ki a Schwabe Hungary valamint a Schwabe CEE bírságát.
A GVH súlyosító körülményként értékelte mindkét vállalkozás esetében többek között azt, hogy
-
a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott,
-
a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben egészségügyi problémával érintett fogyasztókat célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi közlések iránt.
Szintén súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy a két vállalkozás egyikét, Schwabe CEE-t korábban már elmarasztalta fogyasztók megtévesztése miatt.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a Schwabe Hungary önként módosította a közzétett hirdetéseket.
A fentieken túl a GVH megtiltotta a jogsértő magatartás további folytatását.
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy étrend-kiegészítő termékek, így probiotikus készítmények reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az élelmiszerek reklámozására vonatkozó ágazati jogszabályokat is, így egészségre vonatkozó hatásról szóló állítás csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően fogalmazható meg, igazolva a megfelelést az ágazati szabályoknak.
Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/10/2014.
Budapest, 2015. február 3.
Gazdasági Versenyhivatal
Információ a sajtó részére:
dr. Basa Andrea
sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
tel.: (+36-1) 472-8902
fax: (+36-1) 472-8898
mobil: +36-30 618-6618
e-mail: basa.andrea@gvh.hu, sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu