A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. (Pfizer) tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott Multi-tabs Multi Kid étrend-kiegészítő készítménye népszerűsítésekor, mert azt a megtévesztő és az ágazati szabályokkal ellentétes látszatot keltette e termék használatáról, hogy az alkalmas a kiegyensúlyozott és változatos étrend kiváltására, és megsértette a szakmai gondosság követelményét is. A jogsértésért 50 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra a GVH.

A GVH úgy ítélte meg, hogy a reklámok (a tv- és mozireklámok, valamint a plakátok, a szórólapok és a displayek) szöveges és képi megjelenítésének összhatása azt üzente a fogyasztóknak, hogy a három közkedvelt ízben kapható Multi-tabs Multi Kid vitaminkészítmény helyettesíti a változatos étrendet. Előbbiek azt sugallták, hogy ha egy gyermek nem táplálkozik egészségesen és kiegyensúlyozottan, azaz, nem kedveli például a zöldségeket, de a szülő szeretné biztosítani számára a megfelelő vitamin- és ásványianyag-bevitelt, akkor a Multi-tabs Multi Kid vitaminkészítmény jelentheti a megoldást.

A vállalkozás ugyan apró betűvel megjelenítette a kötelezően feltüntetendő tájékoztatást is, miszerint „egyetlen étrend-kiegészítő, így a Multi-tabs Multi Kid sem helyettesítheti a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot”, azonban ez ellentétes volt a reklámokban megjelenő főüzenettel.

A GVH megállapította, hogy a vállalkozás megalapozatlan egészségre vonatkozó állítást tett hirdetéseiben, valamint nem tett eleget maradéktalanul az élelmiszerekre vonatkozó speciális ágazati szabályoknak, így megsértette a szakmai gondosság követelményét is.

A GVH a bírság kiszabásakor a reklámköltség összegét vette alapul. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás módosította kereskedelmi gyakorlatát, azaz növelte az apró betűs tájékoztatás méretét, és szórólapja kiegészítő információkat is tartalmazott. Súlyosító körülményként vette figyelembe a GVH, hogy a jogsértő gyakorlat hosszabb ideig tartott és jelentős számú fogyasztót ért el a célcsoporton belül.

Az ügy hivatali nyilvántartási száma: Vj/127/2015.

Budapest, 2016. október 4.

Gazdasági Versenyhivatal

Információ a sajtó részére:
dr. Basa Andrea, sajtószóvivő
cím: 1054 Budapest, Alkotmány u. 5.
tel.: (+36-1) 472-8902
fax: (+36-1) 472-8898
mobil: +3630 618-6618
e-mail: basa.andrea@gvh.hu
sajto@gvh.hu
http://www.gvh.hu

További információk:
GVH Ügyfélszolgálata
tel: (+36-1) 472-8851
e-mail: ugyfelszolgalat@gvh.hu
http://www.gvh.hu

 

Nyomtatható verzió PDF formátumban