A Gazdasági Versenyhivatal több esetben szabott ki versenyfelügyeleti bírságot kiskereskedelmi áruházláncok akciótartási gyakorlata miatt, azonban továbbra is számos panasz és bejelentés érkezik a fogyasztókat megtévesztő reklámok és kereskedelmi kommunikációk kapcsán. Valószínűsíthető, hogy egy áruházlánc akciótartási gyakorlatának lebonyolításánál tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytat,
-
ha a terméket az áruházban a meghirdetett időszakban nem a meghirdetett áron tudja megvásárolni a fogyasztó;
-
ha a kedvezményes áron meghirdetett termék már az akció nyitó napján nem megvásárolható, vagy elfogyott;
-
ha nem a meghirdetett kedvezmény mértékével csökkentették az árat;
-
ha a meghirdetett kedvezmény nem valós, mert a kedvezmény alapját képező áron nem értékesített az áruházlánc, vagy az akció kezdete előtti időszakban a vállalkozás felemelte a termék árát, és az akcióban elérhető kedvezményt a megemelt árhoz viszonyította;
-
ha a garantált ajándékot nem kapja meg a fogyasztó annak ellenére, hogy az ajándékakció még folyamatban van.
A GVH azt
javasolja, hogy ha szórólapról, akciós újságból vagy az áruház internetes
honlapján tájékozódik, gondolja végig higgadtan és győződjön meg az
alábbiakról:
-
milyen időtartamban érhető el a választott termékre vonatkozó kedvezményes ár, vagy mikor és milyen ajándék kapható;
-
az akciót meghirdető vállalkozás a készlet erejéig hirdette-e a termék elérhetőségét, vagy esetlegesen a feltüntetett korlátozott darabszámban vásárolható meg a termék;
-
az áruházlánc mely kereskedelmi egységei, boltjai, áruházai vesznek részt az akcióban;
-
ajándékakció esetén meddig kaphatóak az ajándékra jogosító pontok, kuponok, stb., illetve beválthatóak-e még arra az ajándékra, amit szeretne megszerezni;
-
ha a kiszemelt akcióról televízióból, rádióból, óriásplakátról, city light plakátról vagy internetes hirdetésből szerez tudomást, próbáljon meg más információforrásból is tájékozódni a fenti fontos körülményekről. Erre általában az áruházlánc honlapja a legalkalmasabb forrás.
Tartsa fejben, hogy fogyasztói panaszát érdemes elsődlegesen a helyszínen, az áruházlánc ügyfélszolgálatán, illetve alkalmazottjai felé jelezni. Ezt megteheti írásban is a minden üzletben kötelezően megtalálható „Vásárlók Könyvében”. Ha az áruház 30 napon belül nem válaszol, illetve válaszát nem fogadja el, a fővárosi, illetve megyei Kormányhivatalhoz is fordulhat. A hatóságok a fogyasztói panaszokat eljuttatják a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező megfelelő szervezethez, így a Gazdasági Versenyhivatalhoz is.
Nyomtatható verzió PDF formátumban