Mind a társasházak, mind a családi házak lakói a betörés és besurranó tolvajok elleni védekezésül sok esetben választanak biztonsági nyílászárót, különösen biztonsági ajtót. A Gazdasági Versenyhivatalhoz több esetben érkeztek panaszok a biztonsági nyílászárók minőségével, MABISZ ajánlásnak megfelelőségével, a fogyasztók számára a beépítési munkák során felmerülő költségek mértékével, a vállalt határidők nem teljesítésével és a jótállási jogok érvényesítésével kapcsolatosan, amelyek – a kapott tájékoztatásra, a vállalkozás által közzétett kereskedelmi kommunikációra figyelemmel - felvethetik a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértését.

A biztonsági nyílászárók kiválasztásakor és annak beszerelésekor az alábbi szempontokat célszerű figyelembe vennünk az esetleges panaszok megelőzése és a kellemetlenségek elkerülése érdekében:

  1. Mindig legyünk tisztában azzal, hogy kitől (milyen vállalkozástól) és milyen terméket – minőségi osztály, származási hely stb. vásárolunk! Mind a forgalmazó, mind a kivitelező vállalkozás tekintetében célszerű információkat szerezni azok megbízhatóságáról, működéséről, referenciáiról stb. Mielőtt előleget utalunk vagy adunk át a munka kivitelezésére, mindenképpen győződjünk meg a vállalkozás megbízhatóságáról!
  2. Ha van olyan idős rokonunk, barátunk, ismerősünk, aki egyedül él, szintén hívjuk fel a figyelmét arra, hogy csak szerződés ellenében adjanak megbízást számukra, miután meggyőződtek megbízhatóságukról!
  3. A munka kivitelezési költségének számításakor vegyük figyelembe, hogy egyes vállalkozások a biztonsági ajtó árán és beszerelési költségén felül a munka felméréséért és a kiszállásért is felszámíthatnak díjakat, amely akár jelentősen megemelhetik a fizetendő végösszeget. Mindig alaposan tájékozódjunk a költségek tekintetében, kérjünk írásos, minden lehetséges költségre kiterjedő árajánlatot!
  4. Ne adjunk előleget, amíg szerződést nem kötöttünk a munka kivitelezésére, mert azt nem szerződésszerű teljesítés esetén nehezen tudjuk visszaszerezni! Fordítsunk figyelmet arra, hogy az előleg és a kiszállási díj a megfelelő jogcímen kerüljön a számlán feltüntetésre!
  5. Mindig kérjünk számlát a vállalkozástól a biztonsági ajtóról (ablakról) és a kivitelezés elvégzéséről is annak érdekében, hogy esetleges minőségi vagy egyéb reklamáció esetén igazolni tudjuk, hogy az adott vállalkozás végezte a munkát, és hogy garanciális és/vagy szavatossági jogainkat is megfelelően érvényesíteni tudjuk!
  6. A beszerelésre szánt biztonsági nyílászáró kiválasztásakor segítséget nyújthat számunkra a Magyar Biztosítók Országos Szövetsége (MABISZ) honlapján pl. a biztonsági ajtókkal kapcsolatosan közzétett tájékoztató, amely tartalmazza a termék műszaki leírását, valamint iránymutatást ad a beszerelés szakszerű módját tekintve is. Az egyes kommunikációs eszközökön a forgalmazók a biztonsági ajtó termékek népszerűsítésekor feltüntetik, hogy az ajánlott termék rendelkezik-e a MABISZ ajánlásával. A termék megnevezésének birtokában a MABISZ által üzemeltetett keresőprogramban – www.pluto.hu – ellenőrizhetjük, hogy szerepel-e a listában a kiválasztott termék.
  7. Amennyiben a legnagyobb gondosság ellenére minőségi reklamáció merülne fel a beépített biztonsági nyílászáróval kapcsolatosan, úgy elsődlegesen a kivitelezővel és/vagy a termék gyártójával kíséreljük meg rendezni! Amennyiben nem járunk sikerrel, úgy a fogyasztóvédelmi hatósághoz és/vagy békéltető testülethez fordulhatunk panaszunk orvoslása érdekében. A reklamáció rendezésének módjáról az alábbi linken tájékozódhatunk részletesen: ITT

AMENNYIBEN PANASZA MERÜLNE FEL A BIZTONSÁGI NYÍLÁSZÁRÓK BESZERELÉSÉVEL, MINŐSÉGÉVEL VAGY GARANCIÁLIS JOGAINAK GYAKORLASÁVAL KAPCSOLATOSAN, ELSŐDLEGESEN A FOGYASZTÓVÉDELMI HATÓSÁGHOZ FORDULHAT.

Budapest, 2017. december 12.

Nyomtatható verzió PDF formátumban