Egyre növekszik azon fogyasztók száma, akik koncert-, fesztivál-, színház- és egyéb jegyeiket online vásárolják meg. Ugyanakkor fogyasztóként fokozott figyelemmel kell eljárnunk az online jegyértékesítő oldalak használatakor.

Az online jegyárusító oldalak vonatkozásában megkülönböztetünk elsődleges és másodlagos jegyértékesítőket. Elsődleges jegyértékesítés az, amikor közvetlenül az esemény szervezőjétől, saját felhasználásra vásárolunk, és másodlagos piacnak tekintjük, amikor valaki azzal a céllal vásárol jegyet egy adott eseményre, hogy haszonszerzés céljából másoknak tovább értékesítse azt.

Bizonyos, főként másodlagos jegyértékesítő oldalak esetében előfordulhat, hogy a fogyasztó végül a hirdetettnél magasabb végső árat fizet az általa vásárolt jegyért. Habár a jogszabályok megkövetelik az online jegyértékesítő oldalaktól a fogyasztók teljes körű és átlátható tájékoztatását a pontosan fizetendő, végső jegyárakról, ez nem minden esetben valósul meg az elvárt módon.

A Gazdasági Versenyhivatal a hozzá érkező piaci jelzések alapján a következőket tapasztalta:

A fogyasztóknak egyes jegyértékesítő weboldalakon viszonylag rövid időkeret áll csak rendelkezésükre, hogy meghozzák az ügyleti döntésüket a termék (jegy) megvásárlásáról. Sőt, egyes jegyértékesítő oldalak a fogyasztókat „sürgető üzenetekkel”, a jegyek korlátozott elérhetőségére utalással ösztönzik a minél gyorsabb döntéshozatalra. A hirdetésben szereplő jegyárhoz a vásárlási folyamat során adódhatnak különféle járulékos költségek, így például tranzakciós díj, kényelmi díj, jegykiállítási díj, adminisztrációs költség, a kezelési költség, foglalási díj vagy az ÁFA, továbbá az esetleges devizaátváltásból fakadó többletköltségek.

Mielőtt valamely programra online jegyet vásárol, gondolja végig higgadtan az alábbiakat:

  • Elegendő időt fordított-e az ügyleti döntésének meghozatala előtt az online jegyértékesítő oldal általános szerződési feltételeinek, adatvédelmi rendelkezéseinek az áttanulmányozására?

  • A kizárólag idegen nyelven megjelenített szabályzatokat érti-e megfelelően? Van-e lehetőség magyar nyelvű ügyintézésre?

  • Szánt-e elegendő időt és figyelmet a megfontolt döntéshozatalra, különös tekintettel a végső árat meghatározó esetleges egyéb díjakra és költségekre?

  • Utánajárt-e, hogy esetleg más online jegyértékesítő oldalak kínálatában ugyanaz a jegy milyen áron érhető el.

  • Tájékozódott-e a szerződéstől való elállásnak a feltételeiről, a jogorvoslati lehetőségekről?

 További hasznos tudnivalókért keresse fel a GVH honlapját!

Nyomtatható verzió PDF formátumban