Vj-85/2003/8

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a General Electric Company (USA) kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként résztvett a Crompton Corporation (USA) - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a General Electric Company irányítást szerezzen a Crompton Corporation felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1)

    A General Electric Company kérelmező (a továbbiakban: GE) 2003. április 24-én megállapodást kötött a szintén amerikai székhelyű Crompton Corporation-nal (továbbiakban Crompton) annak szilikon termékeket gyártó üzletágának megvásárlására.

  • 2)

    Az 1. pont szerinti részvényszerzéshez - mint vállalkozások összefonódásához - a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.

  • 3)

    A vizsgáló által a Tpvt. 68. § (4) bekezdése alapján elrendelt hiánypótlást követően a versenyfelügyeleti eljárás 2003. június 4-én tett indult meg.

II.

Az összefonódás résztvevői

  • 4)

    A GE világszerte nagyszámú leányvállalattal rendelkezik. Tevékenysége számos piacra kiterjed, így például jelen van az elektronika, hírközlés, gépipar, műszergyártás, különböző pénzügyi szolgáltatások stb. piacán. Magyarországon különböző pénzügyi szolgáltatások, energetikai rendszerek, repülőgép motorok, izzógyártás, logisztikai rendszerek stb. piacán tevékenységet folytató leányvállalatai révén van jelen. A szilikon termékek piacán Európában a Bayer AG-val közösen alapított vállalkozáson keresztül képviselteti magát.

  • 5)

    A Crompton polimer termékeke és különleges vegyi anyagok globális előállítója, forgalmazója, továbbá jelen van a növényvédelmi szerek piacán. Szilikon üzletága elsődlegesen organo-szilikonokat és speciális szilikonokat állít elő [...] [1] . 2002-ben a Magyarországon elért árbevétele nem éri el az 500 millió Ft-ot.

III.

Az engedélykérési kötelezettség

  • 6)

    Az 1) pont szerinti tranzakcióval a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontjának megfelelően a kérelmező irányítást szerez a Crompton bizonyos vagyonelemei felett, amelyek ugyanezen szakasz (5) bekezdése szerint vállalkozás résznek minősülnek.

  • 7)

    Az összefonódással érintett vállalkozások 2002. évi együttes - a Tpvt. 27. § (1) bekezdés szerint számított - nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, az irányítás alá kerülő vállalkozásé nem érte ugyan el az ötszázmillió forintot, de a kérelmező által a megelőző két évben megvalósított felvásárlásokkal együtt (Vj-43/2003 GE/Jenbacher) a most kérelmezett összefonódás a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján engedélykötelesnek minősül.

IV.

Az engedélyezés

  • 8)

    A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).

  • 9)

    A GE és a Crompton AG egyaránt jelen vannak a standard és a speciális szilikonok piacán. A szilikon termékek felhasználási területe szerteágazó: alkalmazzák szigetelésre-tömítésre (épületek, csempék, elektromos vezetékek), egyes autóalkatrészek borításához, felületek síkosításához, vízlepergető anyagok felületkezelésére, transzformátorok folyadékaihoz és szépségápolási cikkek gyártásához adalékanyagként.

  • 10)

    Tekintettel arra egyrészt, hogy ezen árukat nem nemzeti határokhoz kötötten szerzik be a zömében ipari felhasználók, továbbá a kereskedelmi akadályok csekély fokára, a Versenytanács nem vitatja a kérelmező azon álláspontját, hogy az érintett földrajzi piac legalábbis európai méretű. A GE és a Crompton együttes részesedése sem a standard, sem a speciális szilikon folyadékok európai piacán nem éri el a [...] [2] %-ot, Magyarországon pedig még ennél is kisebbnek mondható. Az európai piacon levő versenytársak kérelmező által becsült egyenkénti részesedése 3% és közel 40 % között szóródik.

  • 11)

    A Versenytanács jelen ügyben nem tartotta szükségesnek pontosan meghatározni az érintett piacot, mivel a legszűkebb szóba jöhető piacon sem azonosíthatók káros versenyhatások, a versenyre káros horizontális hatásoktól nem kell tartani. A felek együttes részesedése nem éri el azt a szintet, ahol - tekintettel a piacon levő számos, nagy tőkeerejű, nem csekély részesedéssel rendelkező szereplőre - gazdasági erőfölényes helyzet kialakulása lett volna valószínűsíthető. A GVH vizsgálata nem valószínűsített egyéb káros versenyhatásokat (vertikális, portfólió, konglomerátum hatás) sem.

  • 12)

    Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást engedélyezte.

V.

Eljárási kérdések

  • 13)

    A 12. pontban foglaltak alapján a Versenytanács alkalmazhatónak tartotta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

  • 14)

    A Tpvt. 63. § (3) bekezdése ac) pontjának alkalmazásából következőleg az eljárási díj megfizetéséről rendelkezni nem kellett, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat előzetesen lerótta.

  • 15)

    Az ügyfelek kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 16)

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2003. június 19.


Jegyzetek

  • :: d1e122

    Üzleti titok

  • :: d1e184

    Üzleti titok