Vj-87/2003/26

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Meter Acquisition & Co KG kérelmezőnek összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, melyben további ügyfélként részt vett a Viterra Energy Services AG - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi

határozatot

A Versenytanács engedélyezi, hogy a Meter Acquisition GmbH irányítást szerezzen a Viterra Energy Services AG felett.

A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.

Indoklás

I.

A kérelmezett összefonódás

  • 1)

    A kérelmező Meter Acquisition & Co KG (a továbbiakban: Meter) a 2003. április 8-án létrejött Részvény Adásvételi Szerződés (a továbbiakban: Szerződés) szerint megvásárolja a Viterra Energy Services AG (a továbbiakban: Viterra) részvényeinek száz százalékát.

  • 2)

    A Szerződésben az E.ON vállalkozás-csoporthoz tartozó eladó vállalta, hogy az aláírástól számított három éven belül nem hoznak létre, illetve nem irányítanak olyan vállalkozásokat, amelyek a Viterra tevékenységével versenyző tevékenységet folytatnak.

  • 3)

    A Meter az 1) pont szerinti részvényvásárláshoz - mint vállalkozások összefonódásához - 2003. május 9-én kelt kérelmében a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét kérte.

  • 4)

    A vizsgáló által a Tpvt. 68. § (4) bekezdése alapján elrendelt hiánypótlást a kérelmező 2003. július 28-án teljesítette.

II.

Az összefonódás résztvevőinek piaci helyzete

A CVC-csoport

  • 5)

    A Meter az 1) pont szerinti részvényvásárlás céljára alapított, közvetetten a CVC Capital Partners Group Ltd-hez - befektetési alapokon keresztül - kapcsolódó vállalkozás. Ez utóbbi vállalkozás közvetlen vagy közvetett irányítása alá tartozó vállalkozások által alkotott vállalkozáscsoportnak (a továbbiakban: CVC-csoport) az alábbi magyarországi tagjai vannak.

    • -

      a Kalle Hungária Húsipari Ellátó Kft. viszkóz és polimer- alapanyagú kolbász műbél gyártásával foglalkozik;

    • -

      a Láng Kereskedelmi Kft. (és a száz százalékos tulajdonában lévő CAR-GO Kft. és Láng Gyár Kft.) gépkocsi cserealkatrészek forgalmazását végzi;

    • -

      az Agrokomplex C. S. Takarmánygyártó és Forgalmazó Rt. (a tvábbiakban: Agrokomplex Rt.) - mely 2002. évben került a CVC-csoporthoz - takarmánykészítmények gyártásával és forgalmazásával foglalkozik.

  • 6)

    Az 5. pontban említett vállalkozások 2002. évi együttes nettó árbevétele meghaladta a tíz milliárd forintot. Az Agrokomplex Rt. 2001. évben 18,6 milliárd forint nettó árbevételt ért el.

  • 7)

    A CVC-csoporthoz tartozó külföldön honos vállalkozások állateledelek, kézi munkával készült fonalak, üvegpalackok, védőlábbelik, műanyagcsövek és világítástermékek forgalmazásával vannak jelen a Magyar Köztársaság területén.

  • 8)

    A Viterra és az általa közvetlenül vagy közvetve irányított vállalkozások (a továbbiakban együtt: Viterra-csoport) piacvezető Németországban a villamosenergia, a gáz és vízfogyasztás mérése, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások tekintetében.

  • 9)

    A Viterra-csoporthoz tartozó magyarországi vállalkozás a Viterra Energy Services Kft. (a továbbiakban: Viterra Kft.) a Viterra-csoport termékeinek magyarországi forgalmazásával és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások nyújtásával foglalkozik.

  • 10)

    A Vittera Kft. 2002. évi nettó árbevétele 140 millió forint volt. A Vittera-csoporthoz tartozó külföldön honos vállalkozások 2002. évben - a Viterra Kft. részére történő értékesítésen túlmenően - nem értek el nettó árbevételt a Magyar Köztársaság területén.

III.

Az engedélykérési kötelezettség

  • 11)

    A Viterra részvényei száz százalékának a Meter általi megszerzése a Tpvt. 23. § (1) bekezdés b) pontja és a (2) bekezdés a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.

  • 12)

    A kérelem szerinti összefonódás ugyan külföldön honos vállalkozások között jön létre, azonban mindkét vállalkozás olyan vállalkozás-csoporthoz tartozik, amelynek vannak magyarországi tagjai, így az összefonódás hatása érvényesülhet a Magyar Köztársaság területén, ezért arra kiterjed a Tpvt. hatálya (Tpvt. 1. §).

  • 13)

    Az összefonódással érintett vállalkozások (a Tpvt. 26. § alapján: a CVC-, és a Viterra-csoport tagjai) 2002. évi - a Tpvt. 27. § (1) és (2) bekezdés szerint számított - együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, továbbá az irányítás alá kerülő Viterra-csoporté ( a jelen összefonódást megelőző két éven belül a CVC-csoport irányítása alá került Agrokomplex Rt. 2001. évi nettó árbevételével együtt) az ötszázmillió forintot, ezért a kérelmezett összefonódáshoz a Tpvt. 24. § (1) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal engedélye szükséges.

IV.

Az engedélyezés

  • 14)

    A Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedély megadását, ha az összefonódás nem hoz létre vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását vagy fejlődését az érintett piacon (Tpvt. 14. §).

  • 15)

    Az összefonódással földrajzi piac(ok)nak minősülnek mindazok, amely(ek)en az összefonódás valamely (akár közvetlen, akár közvetett) résztvevője piaci tevékenységet fejt ki, melyek tekintetében a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfolió-, és konglomerátum hatásait vizsgálja (lásd. pl. Vj-13/2003.).

  • 16)

    Az irányítás alá kerülő Viterra-csoport magyarországi tagja a Viterra Kft. olyan tevékenységet (mérőeszközök forgalmazása) végez, amely semmilyen formában sem kapcsolódik a CVC-csoport magyar piacot érintő tevékenységéhez. Ezért az összefonódásnak horizontális, vertikális és portfolió hatásai sem lehetnek. Szintén nem valószínűsíthető káros konglomerátum hatás, figyelemmel arra, hogy a Viterra-csoport az összefonódást megelőzően is egy jelentős nemzetközi vállalkozáscsoporthoz (E.ON) tartozott.

  • 17)

    Mindezek alapján a Versenytanács a Tpvt. 77. § (1) bekezdés a) pontja szerinti határozatában - egyezően a Tpvt. 71. § (2) bekezdés alapján tett vizsgálói indítvánnyal - az összefonódást engedélyezte.

  • 18)

    Az összefonódáshoz adott engedély a Tpvt. 30. § (5) bekezdése alapján kiterjed a 2. pont szerinti versenykorlátozásokra. A Versenytanács kialakult gyakorlata szerint ugyanis az összefonódás megvalósításához szükséges versenykorlátozásnak minősül az eladó vállalkozás által vállalt versenytilalom, ha az időben korlátozott, továbbá az érintett áruk és a földrajzi terület tekintetében nem lépi túl az értékesített vállalkozás korábbi működési területét (Elvi állásfoglalások 90., Versenyfelügyeleti Értesítő 2000. évi 5. szám), amely feltételeknek a 2. pont szerinti versenykorlátozás megfelel.

  • 19)

    A Versenytanács a 16) pontban foglaltakra is tekintettel a kérelmezett összefonódás esetében alkalmazhatónak találta a Tpvt. 63. § (3) bekezdésének ac) pontját, mely szerint a versenytanácsi határozatot 45 napon belül kell meghozni, ha az engedély a Tpvt. 30. § (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.

V.

Eljárási kérdések

  • 20)

    A Tpvt. 63. § (3) bekezdése ac) pontjának alkalmazásából következőleg az eljárási díj megfizetéséről rendelkezni nem kellett, mert a kérelmező a Tpvt. 62. § (1) bekezdése szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat előzetesen lerótta.

  • 21)

    Az ügyfelek (a Meter és a Viterra) kérték a tárgyalás mellőzését, ezért a Versenytanács határozatát - a Tpvt. 74. § (1) bekezdésének alkalmazásával - tárgyaláson kívül hozta meg.

  • 22)

    Az ügyfeleket megillető jogorvoslati jog a Tpvt. 83. § (1)-(2) bekezdésén alapul.

Budapest, 2003. szeptember 8.