Vj-167/2003/9
A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa a Vértes Energia Befektetési és Fejlesztési Kft. (Budapest) kérelmező összefonódás engedélyezése iránti kérelmére indult eljárásban, amelyben további ügyfélként részt vett a Vértesi Erőmű Rt. (Oroszlány) - tárgyaláson kívül - meghozta az alábbi
határozatot
A Versenytanács engedélyezi, hogy a Vértes Energia Befektetési és Fejlesztési Kft. irányítást szerezzen a Vértesi Erőmű Rt. felett.
A határozat felülvizsgálatát az ügyfelek a kézbesítéstől számított harminc napon belül kérhetik a Fővárosi Bírósághoz címzett, de a Gazdasági Versenyhivatalnál benyújtandó keresettel.
Indoklás
I.
A kérelmezett összefonódás
- 1)
A Vértes Energia Befektetési és Fejlesztő Kft. (a továbbiakban kérelmező) a 2003. november 7. napján megkötött, majd 2003. november 28. napján módosított Adásvételi Megállapodás értelmében meg kívánja vásárolni a Vértesi Erőmű Rt. ( a továbbiakban kérelmezett ) részvényeinek 69,16%-át - továbbá, eladási opcióként kötelezettséget vállal a társaság részéről a munkavállalók részére felajánlott, de nem értékesített, a jegyzett tőke 11%-át kitevő részvények megvásárlására - amellyel irányítást szerez a társaságban.
- 2)
A kérelmező a Gazdasági Versenyhivatalhoz 2003. december 8. napján benyújtott kérelmében a 2000. évi CXXXVIII. törvénnyel módosított, a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (a továbbiakban: Tpvt.) VI. fejezetének rendelkezései alapján - mint vállalkozások összefonódásához - az 1. pontban hivatkozott megállapodás jóváhagyását kérte.
- 3)
A Hivatal által - a Tpvt. 68. § (4) bekezdése alapján - 2003. december 15. napján kiadott hiánypótlásra történő felhívásban foglaltaknak a kérelmező 2004. január 6. napján eleget tett.
II.
Az összefonódás részvevői
- 4)
A kérelmező vállalkozásnak 75%-ban tulajdonosa a System Investment Ukrajna Beruházási Kft., amely az Egyesült Államokban bejegyzett System Consulting Incorporated tulajdonában áll, és mely utóbbit 100%-ban egy természetes személy tulajdonolja.
- 5)
A System Consulting Incorporated és az általa közvetlenül, illetőleg közvetve irányított vállalkozás-csoport fő tevékenysége a villamos energia kereskedelem, és elsődlegesen - ukrajnai - energetikai beruházások létesítése.
- 6)
A kérelmezett főtevékenysége a villamos energia-, melléktevékenysége a hőenergia termelés. A kérelmezett által irányított vállalkozások olyan kiegészítő tevékenységet látnak el, amelyek közvetve a VÉRt működését segítik elő.
- 7)
Az összefonódásban érintett, a kérelmezőhöz, valamint a kérelmezetthez tartozó közvetlen és közvetett vállalkozások 2002. évben elért nettó árbevétele - az egymás közötti forgalom nélkül - 45,5 milliárd forint volt.
III.
Az engedélykérési kötelezettség
- 8)
A Vértesi Erőmű Rt. részvényesi többségének a Vértes Energia Befektetési és Fejlesztő Kft. általi megszerzése a Tpvt. 23.§ (1) bekezdés b) pontja és a (2) bekezdés a) pontja alapján vállalkozások összefonódásának minősül.
- 9)
Az összefonódással érintett vállalkozások - figyelemmel a Tpvt. 27.§ (1) és (2) bekezdésében foglaltakra - 2002. évi együttes nettó árbevétele meghaladta a tízmilliárd forintot, továbbá az irányítás alá kerülő Vértesi Erőmű Rt. az ötszázmillió forintot, így a kérelmezett összefonódás engedélyezéséhez - a Tpvt. 24.§ (1) bekezdése alapján - a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyása szükséges.
IV.
Az engedélyezés
- 10)
A Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján a Gazdasági Versenyhivatal nem tagadhatja meg az engedélyt, ha az összefonódás nem hoz létre, vagy nem erősít meg olyan gazdasági erőfölényt, amely akadályozza a hatékony verseny kialakulását, fennmaradását, vagy fejlődését az érintett piacon.
- 11)
Az összefonódással érintett piac(ok)nak minősülnek mindazok, amely(ek)en az összefonódás valamely ( akár közvetlen, akár közvetett ) résztvevője piaci tevékenységet fejt ki, melyek tekintetében a Versenytanács az összefonódás horizontális-, vertikális-, portfólió-, és konglomerátum hatásait vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal Elnökének 1/2003. sz. közleményében ( a továbbiakban : Közlemény ) foglaltak szerint.
- 12)
Magyarországon a VÉRt. 373,7 MW beépített teljesítményel az összes hazai beépített erőművi kapacitás 4,5%-át adja, míg a villamosenergia értékesítés piacán 5,6%-os piaci részesedéssel bír.
- 13)
A kérelmezőnél közvetett vállalkozásként szereplő System Consulting Rt. 2003. januárjáról rendelkezik hazai villamos energia kereskedelmi engedéllyel. A kérelmező és a tulajdonosi csoportjához tartozó más vállalkozások Magyarországon 2003-ban az éves villamosenergia import 9,4%-át, az összes értékesítésnek pedig - a vizsgálat alapjául szolgáló 2002. éves adatokat tekintve - 2%-át jelenti.
- 14)
A horizontális versenyhatások értékelésénél a Versenytanács a villamos energia termelés, valamint a kereskedelem piacát külön-külön és együtt is értékete. A kérelmező csoport és a kérelmezett együttes 2003. évi piaci részesedése - a 2002. évi bázisadatokat alapul véve - 7,6%-ban került megállapításra, amely nem haladja meg azt a mértéket, ami alapot adhatna káros horizontális versenyhatások valószínűsítésére.
- 15)
A távhőszolgáltatás piacán a Vértesi Erőmű Rt. regionális piaci részesedése 100%, ugyanakkor ez az országos termelés mintegy 8,8%-át adja. A távhőszolgáltatás piacán sem a kérelmező, sem a kérelmező tulajdonosi érdekkörébe tartozó vállalkozások nincsenek jelen, így horizontális hatások nem értékelhetők.
- 16)
A Versenytanács az összefonódás vertikális, portfolió és konglomerátum hatását az összefonódás megvalósulása esetén kialakuló piaci részesedések alapján a szükséges feltételeknek megfelelőnek találta, így a kérelmezett ügylet esetében ezek káros hatásával jelenleg nem kell számolni.
- 17)
Mindezekre tekintettel a Versenytanács a Tpvt. 77.§ (1) bekezdése szerinti jelen határozatában az összefonódást - a Tpvt. 71.§ (2) bekezdés alapján előterjesztett vizsgálói jelentésben foglalt indítvánnyal egyezően - engedélyezte.
- 18)
A Versenytanács jelen eljárásában figyelembe vette, és alkalmazta a Tpvt. 63.§ (3) bekezdés ac.) pontját, amely szerint a versenyhatósági érdemi határozatot 45 napon belül kell meghozni, amennyiben az engedély a Tpvt. 30.§ (2) bekezdése alapján nyilvánvalóan nem tagadható meg.
V.
Eljárási kérdések
- 19)
A kérelmező az eljárás megindításakor a Tpvt. 62.§ (1) bekezdésében foglaltak szerinti kettőmillió forintos eljárási díjat lerótta, így a továbbiakban az eljárási díj megfizetéséről a jelen határozat nem rendelkezik.
- 20)
Tekintettel arra, hogy az ügyfelek a tárgyalás mellőzését együttesen kérték, így a Versenytanács a jelen határozatát - a Tpvt. 74.§ (1) bekezdése alapján tárgyaláson kívül hozta meg.
- 21)
Az ügyfeleket megillető jogorvoslat a Tpvt. 83.§ (1)-(2) bekezdésén alapul.
Budapest, 2004. január 23.